ייעוץ עסקי לחברות MVP

תוכנית עסקית לבית קפה

תכנון של בית קפה זו עבודה קשה שדורשת הקפדה ושימת לב להרבה מאוד פרטים קטנים – שהסוד להצלחת בית הקפה טמונה בהם, בניית תוכנית עסקית לבית קפה מהווה אפשרות טובה ומועילה לתכנון מן הסוג הזה. בייחוד לאחר תקופת הקורונה, בה אנשים עטים לבתי הקפה בדיוק משום שהם כל כך אוהבים את האווירה שבית הקפה משרה עליהם.

במקביל, התחרות בתחום מאוד גדולה – וכמות בתי הקפה שנפתחת מידי שנה מאוד גדולה, ולצערנו גם כמות בתי הקפה שנסגרת כל שנה גדלה, בעקבות הקשיים הרבים שיש בענף – שמובילים לכך שרק ניהול נכון ומדויק של בית הקפה יוביל להצלחתו לאורך זמן.

אחת האינדיקציות הטובות להצלחה מתוכננת של בית הקפה הוא תכנון מדויק ונכון של תוכנית עסקית לבית הקפה – שתוכל להתמודד עם כל הקשיים הרבים שיש בענף בתי הקפה, שכוללים קשיים שונים מאשר מסעדות ובתי עסק אחרים, מאמר זה יתמקד בבנייה תוכנית של תוכנית עסקית לבית הקפה.

 

דגשים לבניית תוכנית עסקית לבית קפה

כאשר בונים את תוכנית עסקית לבית קפה יש לפרט ולכלול את כל הפרטים השונים שמרכיבים את ההתנהלות של בית הקפה, על כל הפנים השונות שלהם – הכלכלית, העסקית, השיווקית וכמובן המקצועית – סוג המנות שיימכרו בבית הקפה והאופן שבו הן תוגשנה, לצד הבנה של קהלי הלקוחות הפוטנציאליים וכולי.

 

תכנון התפריט

אחד הדברים הראשונים שמאפיינים את בית הקפה – וישפיעו על כל המרכיבים האחרים של התוכנית העסקית היא בנייה נכונה של תפריט לבית הקפה – כזה שיכלול את האופי המיוחד של המקום, יוכל לספק את הלקוחות ויכלול תמהיל מאוזן של טעמים שיכולים להזין ולפתות לקוחות מסוגים שונים וחשקים שונים, תוך התאמה של המנות אחת לשנייה, במטרה לייצר ארוחה מדויקת.

תכנון התפריט, אם כן, כולל את הצורך להבין מה הם המרכיבים מהן תורכב המנות – האם מדובר על בית קפה שכולל מנות בעיקר ממטבח מסוים, האם יהיה בעל אופי מקומי, האם המקום יגיש בשר, יהיה כשר או שאלות רבות שמשפיעות מאוד על כל ההוויה בבית הקפה.

כך למשל, אם בוחרים לפתוח בית קפה שמגיש מנות שמוכנות מהמרכיבים העונתיים המוגשים ופונה בעיקר לקהל יעד צמחוני וטבעוני – התפריט צריך לכלול את מיטב המנות ובו בזמן להחליט האם הוא על טהרת הרעננות והמוצרים הגולמיים או דווקא מעוניינים לייצר תחליפי בשר טבעוניים מדויקים שישביעו את הצרכים האלו של הלקוחות. מדובר באינדיקציות רבות שחשוב מאוד לשכלל במסגרת תוכנית עסקית לבית קפה.

 

תמחור התפריט

לאחר שמחליטים את אחת ההחלטות הקריטיות של בית הקפה – הרכב המנות בתפריט, עולה שלב קריטי לא פחות והוא התמחור של המנות השונות. מדובר בשלב משמעותי מאוד משום שתמחור לא נכון של המנות בבית הקפה עלול להוביל לפגיעה עצומה בפוטנציאל הרווח של המקום – בין אם המנות מתומחרות באופן גבוה מידי או נמוך מידי, והן מהוות חלק ארי מהמודל הכלכלי בתוכנית עסקית לבית קפה.

המלכוד שמאפיין את שלב התמחור של התפריט הוא האם מן הצד האחד התמחור מכסה את העלויות השונות הקשורות במנה – חומרי הגלם, זמן ההכנה של הצוות, העלות של דמי השכירות של בית הקפה וכל עלות אחרת שיכולה להיות מתומחרת במנה, מן הצד השני, אם המנה תהיה יקרה מידי – מעטים הלקוחות שיזמינו אותה, וככל שהיא תהיה זולה מידי – לא ממקסמים את כמות הרווח שניתן לעשות ממנה משום שגם אם מחירה יעלה עדיין יקנו אותה.

לכן, יש לשים לב ולהיות קשובים מאוד בשלב זה לצרכים של הלקוחות ולמחירים הנהוגים בשוק למנות מן הסוג הזה. כך, כדאי שיהיה מלבד תמהיל בטעמים השונים בתפריט, שיהיה גם תמהיל במחירים בתפריט – ככל שתהיינה גם מנות יקרות וגם זולות יותר – יותר סוגים של לקוחות יוכלו להגיע ולהנות מן המנות המוגשות בבית הקפה.

תוכנית עסקית לבית קפה
תוכנית עסקית לבית קפה

סוג הלקוחות שמגיעים

באופן טבעי, סוג המנות והמחירים המוגשים בבית הקפה, משפיעים מאוד על קהלי הלקוחות שיגיעו לבית הקפה. בהקשר הזה, חשוב מאוד לדעת מה הוא הפרופיל הכלכלי של הלקוחות, ככל שלמשל מרבית הטבעונים מוכנים לשלם מעט יותר על הקפה שלהם או על העוגה שלהם – גם אם המחיר לא פרופורציונלי להוצאות – כדאי לדעת זאת כאשר מתמחרים את המנות.

בהתאם, חשוב להכין את סידורי הישיבה של הלקוחות בהתאם לצרכים שלהם. כך, אם הרבה מהיושבים בבית הקפה הם סטודנטים – סביר שיהיה צורך ביותר פינות עישון ואפשרויות לעבוד בבית הקפה על מחשבים ניידים – משמע הרבה לקוחות הולכים לשבת להרבה זמן, ויש צורך בשקעים לכך.

בהתאם לסוגי הלקוחות שמגיעים יש לשווק גם את המנות, כך, אם לבית הקפה מגיעים גם לפגישות עסקיות בצהריים – כדאי שתהיינה האפשרויות השונות בתפריט גם למנות עסקיות – באופן שבו גם אם הלקוחות אוכלים ארוחה מלאה (ראשונה, עיקרית קינוח), הם אמנם משלמים יותר אך לא את המחיר המלא – כך כולם יוצאים נשכרים. כפי שניתן להבין, בניית תוכנית עסקית לבית קפה מחייבת את בונה התוכנית לחשוב על כל פרט ופרט בבית הקפה המתהווה על מנת למנוע טעויות.

 

המיקום והתחרות

המיקום של בית הקפה יכול להיות מכריע להצלחה של בית הקפה – והדבר צריך להגיע לידי ביטוי גם בתוכנית העסקית של בית הקפה משום שהמיקום משפיע על עלויות רבות שסובבות את ההצלחה של בית הקפה – ההוצאות על דמי השכירות גבוהות יותר אך במקביל הפוטנציאל ללקוחות רב יותר.

התחרות משפיעה מאוד גם על שיקול המקום. כך, אם ישנו בית קפה עם קונספט דומה שממוקם מאוד קרוב לבית הקפה – סיכויי ההצלחה של בית הקפה יורדים וכדאי מאוד לקחת זאת בחשבון כאשר משכללים את השיקולים השונים שעומדים בבסיס ההחלטה על מיקום כזה או אחר.

כמובן, שתחרות יכולה להיות דווקא דבר חיובי, הן משום שהיא מהווה אינדיקציה לכך שיש צורך במנות שמוגשות בבית הקפה, ואם יצליחו למשוך את קהל הלקוחות – ההצלחה של המקום דווקא תהיה ידועה. לכן, יש לכך גם יתרונות מסוימים – אך כדאי לבדוק זאת היטב, למשל, לייצר תפריט הרצה במקום לפני שהוא נפתח וכולי.

 

כמות ההוצאות הדרושות להקמת בית הקפה

משום שתוכנית עסקית לבית קפה, מהווה פרמטר חשוב בהחלטת הבנק האם להעניק אשראי לקראת ההקמה של בית הקפה – חשוב לשים לב לכך, ובייחוד בסקירה של האלמנטים הכלכליים השונים במסגרת התוכנית העסקית של בית הקפה. כך, יש לחשב מה הן ההוצאות השונות הדרושות להקמתו של בית הקפה – המוצרים, השולחנות, המקום וכל ההוצאות השונות שנלוות לכך.

לאחר שסוקרים את כל ההוצאות השונות ומוסיפים להן מקדם ביטחון מסוים – יש צורך להבין כמה מן הכספים ניתן לגייס באמצעות השותפים השונים להקמת בית הקפה וההון הראשוני שלהם וכמה מימון דרוש להם מהבנק. ככל שיש לשותפים יותר הון ראשוני כך הנטייה של הבנק להעניק הלוואה בתנאים טובים גדלה – ואיתה הסיכוי לממש את החלום ולפתוח את בית הקפה.

 

סיכום

הקמה של בית קפה היא שלב מאוד מרגש ומהווה מימוש חלום לרבים ועל מנת לעשות כן בצורה הטובה ביותר יש צורך בבניית תוכנית עסקית לבית קפה – שניתן לעשותה באמצעות התאמת התפריט המיוחד של המקום וההווי המיוחד שיהיה בו. עם זאת, לא הכל נוצץ ויש צורך גם בחישוב ריאלי של המנות בתפריט כך שיוכלו להשיא רווחים מספיק גדולים למקום, להבין כמה לקוחות צפויים להיכנס ולהזמין בבית הקפה – ואת הרווחים שצפויים בתקופה הראשונה של בית הקפה. כמו כן, יש להתאים את העיצוב של בית הקפה כך שיתאים ויהיה נוח ללקוחות לשבת ולהנות בבית הקפה.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא