ייעוץ עסקי לחברות MVP

הבראת חברות

הבראת חברות הוא תהליך המתייחס לחברות שנקלעו לחובות ולקשיים, המבקשות להציל את עצמן מפירוק ולשוב למסלול עשייה תקין ופורח. ככל שהתהליך יתחיל בנקודה מוקדמת יותר, כך גוברים הסיכויים לשיקומה הכלכלי והעסקי של החברה והיא תוכל לפתח חוסן יעיל יותר נגד קשיים עתידיים שהעסק עלול לסבול מהם. כיצד נזהה מצב שדורש הבראה ואיך מיישמים אותה בפועל?

ניהול בלתי תקין, משבר רשת או צבירת חובות עלולים לטלטל כל עסק ובכל סדר גודל ובמקרים חמורים, הדבר מביא גם לקריסה סופית של החברה ומאלץ אותה להשבית את הפעילות העסקית. כמובן שהפעלת העסק כרוכה גם בסיכונים פתאומיים ובלתי צפויים שיכולים להתרחש, אך לא באלו עוסק מאמר זה, אלא בקירות בלתי עבירים שאפשר לזהות מראש ולפתור בהקדם כדי להימנע מסגירה.

עובדה – רוב בעלי העסקים דוחים את הבראת החברה

למרבה הצער, יש לא מעט עסקים שדוחים את מועד הבראת החברה או שמנסים להשיג עזרה רק בדיעבד. מדוע זה קורה בעצם? הסיבה הראשונה ולעתים גם הנפוצה יותר היא אגו. בעלי העסק שהקימו אותו בעמל רב ובעשר אצבעותיהם שולטים בכל אספקט בתוך העסק ולכן בטוחים כל כך בעבודתם עד שהם נמנעים מלשמוע את הרחשים בשטח, או לא מייצרים פניות למענם.

מנהלים אלו בדרך כלל נוטים שלא להאמין לחשש של הצוות המקצועי שפועל לצידם כמו יועצים, רואי חשבון, בנקים ואפילו עובדים בכירים שמאותתים על בעיות והם ממשיכים לפעול באותם הנהלים ובאותה המדיניות, מבלי להתייחס לחשיבותם של שינויים מתבקשים בחיי העסק.

הסיבה השנייה לדחיית ההבראה היא פסיכולוגית ורגשית ונוגעת בעיקר למצבי הדחקה: בעל העסק מבין שהחברה יוצאת משליטה, אך הוא מעדיף להמשיך "לחיות את האופטימיות" במקום להיכנס לעובי הקורה ולהכיר בבעיות הקיימות.

למעשה, די בקבלת אינפורמציה מתוך הארגון כדי לזהות סימנים לקושי ראשוני בתוך החברה: שיחה עם אנשי מפתח ולקוחות, העמקה לתוך המאזן הכלכלי, חקירות מעמיקות של הנתונים וההישגים בתוך החברה, בחינה מדוקדקת של הנהלים ועוד.

 

כשהעסק פונה לכיוון הלא נכון

בדרך כלל משבר עסקי לא נולד ביום אחד ולכן האינפורמציה תוכל להבהיר מה מתרחש מתחת לפני השטח. כבר כאן ברגע שמזוהה קושי, חשוב לטפל בו מהשורש אך חברות שנמנעות מכך, מייצרות למעשה סיבה שלישית לדחיית ההבראה – כיבוי שריפות. מצב זה כשלעצמו מעיד על התנהלות עסקית לקויה ובמסגרתו העסק מנסה לכסות מהיד לפה על פערים שונים: נטילת הלוואה בתנאים לא אידיאליים, גלגול החובות ועוד.

החברה מנסה כמובן להסתיר כלפי חוץ את בעיותיה ולפיכך היא תנסה להפגין רווחים, חיוביות ועשייה מתקתקת ללא רבב, כאשר בפועל היא משתמשת בכל המשאבים שצברה כדי להדביק פערים.

בהמשך הדרך, כשכל אחד מהצעדים הללו יפסיק להיות אפקטיבי ולסייע לחברה להמשיך בפעילותה הרגילה, המנהלים ינקטו בצעדים דרסטיים יותר כדי להשאיר את האמת המרה מתחת לרדאר.

ייתכן שבשלב זה יתרחשו קיצוצים בלתי מוסברים ועובדים טובים יסיימו את תפקידם, יתרחשו שינויים ארגוניים אינטנסיביים מאוד ללא מתן הסבר אופטימלי לגורמים המעורבים ועוד.

גם במצב כזה נטיית הלב של בעלי העסק ומנהליו היא להימנע מסיוע עסקי חיצוני משום שמדובר במאמץ של זמן וכסף שהעסק לא מבין, מפנים או רוצה להתמודד איתו. כל אלו ימשיכו עד לשלב שבו החברה תגיע למצב הקריטי ביותר, שבו יתרחש אחד משניים – צורך בשיקום ובהבראה מיידיים, או כניסה להליכים משפטיים לרבות חדלות פירעון.

 

מה כוללת הבראת חברות?

כפי שקראתם, בהיעדר פעולות מנע שמתרחשות בזמן העסק עלול להתרסק ולכן כשהבעיות צפות ואין להן פתרונות יעילים, חשוב שלא לדחות את הטיפול בנושא ולהתחיל בהקדם את תהליך ההבראה.

אז מה תוכנית ההבראה הזו כוללת?

כל תוכנית הבראה מטפלת במספר היבטים חשובים בתוך הארגון:

 

הגדלת מכירות

אם החברה לא מפגינה נתוני מכירות נוצצים, סביר להניח שמחלקת המכירות נוגסת בפעילות העסקית ומדרדרת את החברה לקשיים כלכליים. ולכן אם יאותרו בעיות במכירות, יבוצעו דרכים מיידיות להגדלת המכירות: מתן תמריצים למחלקה, שינויים במערכי המכירה, מעבר לשיטות שיווק אגרסיביות יותר ועוד.

 

צמצום עלויות משמעותי

בשלב ההבראה חשוב להכות בברזל בעודו חם ולכן נמנעות בן רגע כל ההוצאות הבלתי הכרחיות של הארגון עד שישוב למסלולו התקין: מדיניות חתימת חוזים מול ספקים לטווח ארוך בלבד כדי ליהנות מהנחות גדולות, יצירת מכרזים בתחומים שלא השתנו כבר שנים, מעבר גיאוגרפי לטובת שכירות זולה יותר, איתור הוצאות שאפשר לבלום בנקודה זו ועוד.

הבראת חברות
הבראת חברות

טיפול בהון האנושי

העדיפות היא תמיד לפיטורים סלקטיביים ולא לקיצוצים דרסטיים. בכפוף לייעוץ והליווי המקצועי ניתן יהיה לצמצם מחלקות גדולות מידי כמו למשל את מחלקת יחסי הציבור או מחלקת המחקר, לבצע בדיקות כדאיות, לייעל מערכי תכנון ופיקוח הנוגעים לתהליכי ייצור, לבטל מוצרים או שירותים שמתבררים כבלתי רווחיים ועוד.

 

שינוי תודעתי

תהליך ההבראה מאפשר לבעלי העסק להביט לארגון "בתוך הלבן של העיניים" ומקנה פרספקטיבה רחבה יותר, במסגרתה אפשר להבין וללמוד כיצד לפעול ולקבל החלטות שיטיבו אם הארגון.

 

אם למשל נגדיל ב-20% את המכירות, נפחית ל-10% בלבד את עלויות השינוע ונייעל את מערך כוח האדם ב-10%, ייתכן שנוכל להפוך את הקערה על פיה ולאפשר גם לחברה מדשדשת על סף פשיטת רגל להתחיל להפיק רווחים מוצלחים.

 

הבראת חברות בסיוע וליווי יועצים עסקיים

המציאות במשק הישראלי מדגימה לא מעט חברות שנקלעות לקשיים ומשברים. במצבים אלו אנו נפגשים גם עם ניסיונות למכור את החברה, לעבור תהליכי חדלות פירעון ועוד. יחד עם זאת, ייעוץ עסקי מגורם מנוסה מאוד בייחוד מול עסקים במשבר, צפוי לשנות את פני הדברים לטובה.

תהליך הבראת חברות כמובן כרוך במאפיינים האישיים של כל עסק, למשל יש עסקים שבהם דרושה בנייה מאפס של תוכנית עסקית הכרוכה בליווי עסקי מהיועץ.

חברות אחרות שכבר נמצאות בקשיים קשים ונקלעו להליכים משפטיים יצטרכו גם סיוע משפטי שישפר עם קבלת ההחלטות מצידם של בית המשפט והנושים וכך הם יוכלו לדעת מהם הצעדים הכלכליים והעסקים המתאימים להבראתם.

 

אלמנטים קריטיים בתהליך

 

אבחון כל הבעיות

כדי לטפל בקשיים, צריך להבין מה עומד מאחוריהם. מהו מקור הקושי. ולכן תהליך ההבראה מתחיל בתחקיר עמוק ויסודי מאוד לגבי כל פעילות החברה והתנהלותה. האבחון כולל בדיקה של כל ההיבט הפיננסי באמצעות דוחות רואה החשבון ומחלקות הכספים.

אנו בודקים לדוגמה מהם כל המקורות להפסדים, מהו מבנה ההכנסות של הארגון, מהם נכסיו, כיצד בנוי תמחור המוצרים שלו, מה מצב תזרים המזומנים ועוד. במידת הצורך יהיה אפשר להפיק דוחות נוספים המשקפים את תמונת המצב האמיתית. בנוסף ייבחנו המבנה הארגוני ומודלי העבודה לעומת אלו שמתרחשים בשוק אצל מתחרים אחרים, מהי ההתנהלות הקיימת במקום העבודה, כיצד פועלת מחלקת השיווק ומחלקת המכירות, הגבייה, הגיוס ועוד.

 

מציאת פתרונות

זיהוי הבעיות יאפשר לנו להציע פתרונות אפשריים כמו הזרמת הון על ידי מיזוג, משקיע או הכנסת שותף, יצירה וחיזוק של מנועי צמיחה והתייעלות כמו למשל שינוי התמחור של מוצרים ושינויים במסגרת הייצור, ניצול מיטבי של אלטרנטיבות הפרסום והשיווק, פעולות לשינוי גישת ההנהלה כמו פיתוח ארגז הכלים של המנהלים על ידי אימון, יצירת תמריצים לעובדים, האצלת סמכויות, פיקוח אפקטיבי על העבודה ועוד.

כל הפתרונות הללו ועוד מגוון אפשרויות יעזרו לחברה להתאושש באופן בטוח ועקבי ולהגיע בסופו של דבר ליעדים שהיא תמיד קיוותה להם. אם זיהיתם שחברתכם נמצאת בקשיים, אל תחכו שיהיה מאוחר מידי וצרו איתנו קשר עוד היום כדי לשמוע הכל על הפתרונות שלנו להבראת חברות.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא