ייעוץ עסקי לחברות MVP

תוכנית עסקית חדר כושר

לאורך השנים האחרונות הדומיננטיות של חדר הכושר מתרחבת – יותר ויותר מתאמנים מעדיפים לזנוח את ענפי הספורט שעשו קודם ולעבור לחדר הכושר, בין אם להתאמן במכשירים השונים שחדר הכושר מציע ובין אם בעבור ללכת לשיעורים ולחוגים השונים המוצעים על ידי חדר הכושר. בהתאמה, מספר חדרי הכושר ורשתות חדרי הכושר גדלות באופן משמעותי משנה לשנה. כך, עולה הצורך בבניית תוכנית עסקית חדר כושר.

חשוב שתוכנית זו תהיה נכונה ומוקפדת לחדר כושר חדש שמעוניינים להקים, שתהיה ערה לבעיות המיוחדות ולמאפיינים הייחודיים של ענף חדרי הכושר, כך שהתוכנית תוכל לשקף היכרות עמוקה עם התחום ולהיות אותנטית כמה שיותר – כך שתשקף כהלכה את התחזית העסקית של חדר הכושר ואת היכולת שלו להצליח.

מה אמורה לכלול תוכנית עסקית חדר כושר?

באופן כללי, המהות של תוכנית עסקית היא לשקף את הפרמטרים השונים של העסק החדש שנוצר, במטרה לשקף את יכולת ההצלחה של העסק – בהתאם למה שמתוכנן להיות האופן שבו העסק יתנהל – מבחינה ניהולית, שיווקית ומבחינת המודל העסקי.

כאשר מדובר על חדרי כושר ישנם כמה אלמנטים חשובים במיוחד – צוות המאמנים וסוג האימונים והשירותים שחדר הכושר מציע, סוג הלקוחות שחדר הכושר מעוניין למשוך, מה היא האסטרטגיה השיווקית שניתן לעשות על מנת למשוך אותם ולבסוף ההשקעה הכלכלית שהקמת חדר הכושר תמשוך.

 

סוג השירותים שחדר הכושר מציע

על פניו, נדמה שהשירותים שחדר כושר מציע הם ברורים מאליהם – כושר ומכשירים שבעזרתם ניתן להגיע לכושר ולבצע את התרגילים השונים. אולם בפועל, מדובר על מנעד רחב מאוד של אפשרויות, בין אם במגוון המכשירים הדרושים ובייחוד בסוג השירותים הנוספים שחדר הכושר מציע – אפשרויות לאימונים אישיים, סוגי ותדירות השיעורים השונים ופעילויות נוספות כמו ליווי תזונתי ומכירת תוספי מזון ואף ביגוד ספורט.

מדובר על מגוון רב של שירותים שההחלטה עליהם משפיעה מאוד על המודל העסקי והכלכלי, שמבוטא בתוכנית עסקית חדר כושר – מחד, ככל שיותר שירותים מוצעים בחדר הכושר, פוטנציאל הרווח המגוון של חדר הכושר עולה וניתן לשלב בין השירותים באמצעות תוכניות שונות, דבר שמגדיל משמעותית את הרווחים.

מהצד השני, ככל שמוצעים יותר שירותים, מושקע יותר כסף בשירותים האלו, וישנו סיכון שהמתאמנים לא יצרכו אותם. זאת בנוסף לסוגי הוצאות נוספים שהם כוללים – הגדלת השטח הדרוש לחדר הכושר, כמות החדרים הפנויים וכמובן שהשכר של המאמנים השונים שמעניקים את השיעורים.

סוגי השירותים שניתנים משתנים ביחס לחזון שיש ביחס לחדר הכושר – ככל שמעוניינים להגדיל את סוגי הספורט שנעשה בו, להעשיר את החוויה של הלקוחות והמתאמנים, ובהתאמה לייצר מקום שמושך אליו סוגים רבים של מתאמנים – מגוון השירותים יקדם מאוד את המטרה הזו.

תוכנית עסקית חדר כושר
תוכנית עסקית חדר כושר

צוות המאמנים והעובדים בחדר הכושר

כפועל יוצא לסוג השירותים שמוצעים בחדר הכושר – יש צורך להבין ולקבוע מראש מה הוא הפרופיל של המאמנים השונים ושל עובדי חדר הכושר. גם כאן, ככל שרוצים להרחיב את סוגי השירותים שנותנים – סוג אנשי המקצוע והמדריכים שמגיעים הוא מגוון יותר. מדובר בהחלטות קריטיות שיש לקבלן כבר בשלב חיבור תוכנית עסקית חדר כושר.

כך, אם רוצים לשלב גם יוגה ופילאטיס, לצד זומבה ושיעורים נוספים מן הסוג הזה – צריך מדריכים עם הכשרה מיוחדת, שיידעו להעניק את השיעורים האלו באופן מוצלח – כזה שימשוך אליו לקוחות רבים שיהיו מעוניינים בשיעורים וימלאו את הכיתות.

כמובן, צוות העובדים הקבוע והשוטף של חדר הכושר הם המאמנים. גם כאן, יש מקום להכריע האם מעוניינים באנשי מקצוע ידועים, שעובדים במקביל גם בתור מאמנים אישיים למשל, או שמא מעדיפים לקחת מדריכים שזה עתה קיבלו את תעודת הדרכת הכושר שלהם, ולא ברור כמה זמן הם יישארו בחדר הכושר – ככל שישנם מאמנים קבועים שמפתחים קשר ומלווים מתאמנים לאורך תקופות אימון ארוכות – האמון מתבטא גם בחיזוק מוניטין ושימור לקוחות קבועים בחדר הכושר.

המקצועיות של צוות המדריכים חשובה מאוד, בייחוד כאשר מדובר בפתיחה של חדר כושר גדול ויוקרתי – מעוניינים לגרום למתאמנים להרגיש כמה שיותר מושקעים ויש עליהם השגחה מקצועית ונעימה – על מנת שהם ייהנו מחוויית חדר הכושר שלהם ויביאו גם את חבריהם.

באופן כללי, סוג העובדים וההכשרה הדרושה להם היא משמעותית ומשפיעה על כמות ההוצאה על שכר העובדים – ככל שהם יהיו מקצועיים ומוכשרים יותר, חלק גדול יותר מן ההשקעה יצטרך ללכת לאפיק הזה – דבר שצריך לשקול האם מעוניינים להשקיע בו כל כך הרבה – החלטה משמעותית נוספת שנהוג לקבל במעמד חיבור תוכנית עסקית חדר כושר.

 

קהל הלקוחות

בהתאם לכל הפרמטרים השונים שהוצגו – ניתן להבין לאיזה קהל לקוחות חדר הכושר פונה. ככל שהשירותים יהיו ברמה גבוהה יותר ויכללו יותר פעילויות ומכשירים – כך יגיע קהל לקוחות עמיד יותר – שמעוניין להוציא סכומי כסף רבים על המנוי החודשי שלו לחדר הכושר.

מדובר בעניין משמעותי שמשפיע על כמות ורמת המאמנים הדרושים בחדר הכושר. בהתאם, יש לפנות אל כל קהל לקוחות בשפה שמתאימה ומשרתת את הצרכים שלהם. כך, לקוחות שמוכנים להשקיע סכומי כסף רבים בכושר שלהם – על פי רוב גם ישקיעו סכומים נאים ברכישת בגדי ספורט ויהיו מוכנים גם באימוני כושר פרטיים במסגרת חדר הכושר.

 

ההשקעה הכלכלית הדרושה

כפי שניתן להבין – כל הדברים שהוצגו עד עכשיו עולים כסף ודורשים השקעה של סכומי כסף גבוהים – במטרה לרכוש את כל המכשירים, לשכור את העובדים ואת המקום. לכן, דרושה גם השקעה עצמית גבוהה יחסית במקום על מנת שהוא יוכל להיות מתוחזק ולתפקד באופן שוטף (כך גם חשבונות גבוהים כמו החשמל שנדרש על מנת להפעיל את כל המכשירים והמים מחדרי המקלחות בחדר הכושר).

כאשר מגיעים להקמה של חדר כושר חדש – יש להגיע עם הון ראשוני מסוים, ולבקש הלוואה מן הבנק (ככל שההון הראשוני עצמו לא מכסה את עלויות ההקמה של חדר הכושר) שתשלים את העלויות. במעמד זה, הבנק לרוב ידרוש את התוכנית העסקית ולראות כיצד העסק יכול לתפקד כלכלית באופן שוטף ורווחי.

כך למשל, יש צורך בצפי נרשמים ראשונים (שעל פי רוב ניתן להשיג על ידי מבצעי הרשמה רבים – שלאחר שהמנויים כבר יתרשמו מחדר הכושר הם יסכימו להישאר בו למרות עליית המחירים), ולראות כיצד ניתן להחזיר לאורך זמן את העלויות האלו. רק אם הבנק יראה בכך אפשרות ריאלית, בהתבסס על התוכנית העסקית של חדר הכושר, הוא יסכים להעניק את ההלוואה.

לכן, יש להבין מה הוא המודל הכלכלי לפיו חדר הכושר יפעל ויחזיר את העלויות השונות שנצרכות בו ולהגדיל את רווחיו ככל שמספר המנויים עולה. כך, יש לתמחר היטב את השירותים השונים, כך שהם יגלמו בתוכם את כל העלויות השונות של השירותים המוצעים.

 

סיכום

בניית תוכנית עסקית חדר הכושר היא הכרחית משום שהיא דורשת ללבן סוגיות ליבה רבות באשר לאופן שבו חדר הכושר יפעל ויתנהל באופן שוטף, ההערכות השונות המוצגות בה הן הכרחיות לגופים כמו הבנק במעמד מתן הלוואה לבית העסק, כזו שתוכל להתניע את בניית חדר הכושר.

במסגרת בניית התוכנית חשוב לשים לב במיוחד לסוג השירותים שחדר הכושר יציע, את התמחור שלהם, את קהל העובדים והלקוחות הפוטנציאליים. התאמה של כל אלו יכולה לייצר תמהיל מושלם שיאפשר למתאמנים להתאמן ולפתח את עצמם, ולחדר הכושר להותיר את שורת הרווח חיובית וגדלה מחודש לחודש.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא