ייעוץ עסקי לחברות MVP

תוכנית עסקית לעסקים קטנים

התוכנית העסקית היא שלב חשוב והכרחי בתחילתו של כל עסק – ובמיוחד עסק קטן. במסגרת תוכנית עסקית לעסקים קטנים סוקרים מידע רב ומשמעותי אודות העסק, ובהתאם ניתן לראות את ההיתכנות של המודל הכלכלי העומד בבסיסו ובאופן כללי לקבל התרשמות כיצד העסק עומד לפעול.

מלבד היות התוכנית העסקית מסמך נוח ונגיש שעוזר לבעל העסק להבין בדיוק לפרטים איך העסק עומד לפעול – טרם הפתיחה שלו, ובהתאם לקבל החלטות ולהסיק מסקנות על בסיס המסמך, מדובר על מסמך שיש לו גם חשיבות פרקטית – כאשר מעוניינים לקבל מימון מגופים שונים לתמיכה בעסק, בין אם מן הבנק או מגופים אחרים שמעניקים מימון לעסקים קטנים, יש להגיש תוכנית עסקית לעסקים קטנים.

ככל שהתוכנית עסקית תהיה מושקעת ומשכנעת יותר – כך הסיכויים לקבל את התמיכה מן הגופים השונים תגדל ועימה הסיכויים של העסק לקבל כר פורה יותר להתחיל ממנו את דרכו העסקית – וכפועל יוצא לבסס את הפעילות של העסק ולהרחיב את היקפי המחזורים החודשיים והשנתיים של העסק.

התוכנית העסקית לעסקים קטנים כוללת הרבה סוגים שונים ומגוונים של מידע – שיכולים לעזור לקורא להבין באופן די מדויק כיצד העסק עתיד להתנהל בתחומים שונים, והוא בתורו יכול להבין האם תכנון זה של העסק מתאים לו והוא מוכן לקחת חלק בכינון שלו או שפחות.

 

מה כוללת תוכנית עסקית לעסקים קטנים?

באופן כללי, התוכנית העסקית כוללת מידע מפורט על המאפיינים השונים שהעסק עתיד לכלול ובהם – התכנון העסקי לפיו העסק יהיה רווחי, האופן שבו העסק עתיד לשווק את עצמו ולפנות לקהלי לקוחות פוטנציאליים, מבנה הצוות של העסק והדרישות מבעלי התפקידים השונים, צפיות לכמות ההוצאות וההכנסות שילוו את העסק, כמות ההון הראשוני שיש לבעל העסק וכפועל יוצא כמה אשראי דרוש לו על מנת להקים את העסק וכולי.

כאן מדובר על היבטים כלליים של התוכנית העסקית – אך כאשר מדובר על תוכנית עסקית לעסקים קטנים, כל אחד מן ההיבטים האלו תופס אור קצת אחר, כתוצר ישיר של היותו של העסק עסק קטן – ותנאי השוק הספציפיים שהם פועלים בו, על מנת שכל אלו יוכלו לייצר תמונה ברורה יותר של צפי ההצלחה של העסק הקטן.

 

סוג השוק

אחד הדברים החשובים ביותר שיכולים לנבא את הצלחתו של עסק קטן הוא סוג העסק והשוק שהוא נמצא בו. כך, במידה ועסק קטן מביא משהו חדש לשוק שעדיין לא היה בו, או מוכר מוצרים מסוג שעדיין לא היו באיזור בו העסק נפתח – מחד ישנו פוטנציאל הצלחה מאוד גדול, משום שאם התושבים של האזור יאהבו את המוצר, העסק הוא היחיד שיביא את המוצרים האלו, אולם גם הסיכון מאוד גדול משום שאין ערובה לכך וכמות הלקוחות עלולה להיות מינורית.

מן הצד השני, אם פותחים עסק קטן שהוא דומה לעסקים אחרים שישנם בעיר, למשל מעבדה לתיקון טלפונים שתיפתח ברחוב שבו יש עוד שלוש מעבדות וחנויות לממכר ציוד לטלפונים ומכשירי אלקטרוניקה, התחרות שתהיה לעסק תהיה מאוד גדולה, בייחוד שכנראה שלכל אחת מן החנויות כבר יש בסיס לקוחות מסוים שמגיע אליה – ואז יהיה צורך בעבודה קשה במיוחד למשוך את הלקוחות אל העסק הקטן החדש דווקא.

עם זאת, ניתן לראות גם יתרון שיש למעבדת הטלפונים – יש ידיעה שבעיר ישנו ביקוש רב למוצר שהעסק הקטן מוכר – ככל שהרווחים שעושים מכל תיקון הם גדולים מספיק – אזי שניתן יהיה לספוג את העלויות של התחרות בהקשר זה, משום שיכולה להיות ערובה להצלחה מסוימת. לכן, חשוב לסקור באריכות אודות השוק במסגרת תוכנית עסקית לעסקים קטנים.

תוכנית עסקית לעסקים קטנים
תוכנית עסקית לעסקים קטנים

אופן השיווק של העסק

אחד הדברים המפחידים ביותר לעסק קטן הוא העובדה שלא יגיעו לקוחות לעסק. מדובר על עסק שעדיין איננו מוכר, בשונה מזכיינים למשל שהם נסמכים על שם הרשת, ולכן יש צורך גדול ורחב למשוך לקוחות חדשים לעסק. על מנת להבין האם יש פוטנציאל לקוחות רחב – יש לפתוח באסטרטגיות שיווקיות שונות שימשכו את קהל היעד הייעודי לעסק.

במטרה לעשות זאת, יש להבין קודם כל מי אמורים להימשך לעסק. כך, אם מדובר על חנות פופ אפ שמוכרת בגדים צעירים, קהל הלקוחות יהיה כזה שנעזר בעיקר באינסטגרם וברשתות החברתיות על מנת להבין אילו מוצרים הם אופנתיים וחמים – ומה כדאי לקנות.

כך, כדאי יהיה לצאת בקמפיין שיווקי רחב וגדול ברשתות החברתיות על מנת לייצר מספיק דיבור חם שיוביל לקוחות חדשים. ניתן לעשות זאת באמצעים מגוונים – היעזרות באושיות רשת, קידום ממומן לקהל יעד לאחר שעבר התאמה מדויקת לקהל הלקוחות, פתיחת חנות מקוונת שמציעה את הקטלוג של החנות ועוד צעדים מן הסוג הזה.

לכן, כדאי מאוד לציין ולפרט כבר במעמד התוכנית העסקית לעסקים קטנים מי הוא קהל הלקוחות וכיצד העסק הקטן יכול לפנות לאותם הלקוחות בצורה אפקטיבית – שתוכל להבטיח שתהיה התלהבות ראשונית מסוימת מן העסק – שתוכל להעמיד אותו על הרגליים כבר בתחילת הדרך.

 

הוצאות צפויות

הקמה של עסק קטן בישראל ובכלל היא דבר מאוד יקר. על מנת להבין כמה יקר – יש לערוך במעמד התוכנית העסקית פירוט הוצאות שיסדיר את התחום הזה – כדי שניתן יהיה להבין מה היא ההיתכנות הכלכלית של הקמת העסק – כמה יקרה היא הולכת להיות ובשלב הבא כיצד ניתן יהיה להשיב את אותן ההוצאות באמצעות מכירות בעסק.

ההוצאות בהקמה של העסק הן מגוונות מאוד וכדאי להסתכל על כל ההיבטים השונים של התהליך – החל מתשלומי האגרות והחשבונות השוטפים לרשויות המדינה, עבודה עם ספקים שונים במטרה לספק את הסחורה של החנות, כמות דמי השכירות המשולמים לבעלי החנות וכמובן עלויות על עיצוב החנות, עובדי החנות וכל עלות אחרת המלווה בהליכי ההקמה.

כאמור, ההוצאות הן רבות מאוד ופעמים רבות ניתן יהיה לדחות את חלק מן התשלומים לשלב מעט מאוחר יותר – כך, ניתן להתחיל את החנות עם מעט עובדים ורק לאחר שהיא משגשגת להעסיק עובדים נוספים. באופן דומה, ניתן להתחיל עם כמויות סחורה קטנות יחסית ולהגדיל ככל שישנו ביקוש, באופן ממוקד, לסחורה שהלקוחות יותר מעוניינים בה.

 

ההון הראשוני הדרוש

משום שישנו סיכון גדול בהקמת העסק הקטן – חשוב להגיע עם הון ראשוני מסוים מבעל העסק שיאפשר את הקמת העסק. כאמור, התוכנית העסקית היא אחד המסמכים המכריעים לפיהם הבנקים ומוסדות אחרים מחליטים האם להעניק אשראי לעסק – שיאפשר את הקמתו. כמובן שהגופים האלו לא יסכימו להעניק בהלוואה סכומי כסף שמכסים את כל ההוצאות של העסק, יש לפרט את ההון הראשוני שעומד בבעלות בעל העסק ובהתאמה את כמות ההון המשלים הדרושה לו.

ההון הראשוני מהווה אינדיקציה מסוימת גם לכמות הביטחונות שיש לעסק במידה והוא כושל – ככל שההון הראשוני של בעל העסק גדול יותר, והמוצרים שהוא קונה ברי מכירה – הסיכויים לפירעון ההלוואות גם במידה והעסק כושל גדלים יותר – והבנקים יסכימו לתת את ההלוואה.

 

סיכום

בניית תוכנית עסקית לעסקים קטנים היא עניין מורכב – משום שישנם מאפיינים ייחודיים רבים לעסקים קטנים שחשוב לשים לב אליהם. במהלך בניית התוכנית חשוב לפרט על האופן שבו העסק יכול להתגבר עם הקשיים האלו, ועל ההיתכנות שלו להיות עסק מצליח, ככל שיעמוד ביעדים שהגדיר לעצמו.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא