ייעוץ עסקי לחברות MVP

ליווי עסקי לבעלי עסקים

ליווי עסקי לבעלי עסקים התקיים מאז ומתמיד, אפשר לבעלי עסקים להבין אילו פניות כדאי ועדיף לבצע וכיצד להנהיג שינויים או תהליכים בעסק כדי לייעל אותו ולהרוויח יותר. אם בעבר היו אלה מנהלים ובעלים בחברות הגדולות במשק הישראלי בלבד, הרי שכיום כמעט כל בעל עסק מצרף לשורותיו גם יועץ עסקי שבונה יחד איתו תוכנית, קובע מטרות ומספק ליווי לאורך כל שלבי הביצוע.

ליווי עסקי – למי ומתי?

בשנים האחרונות תחום הייעוץ העסקי התעצם והפך למצרך מבוקש. בעלי עסקים לא רק שוקלים את אפיקי הפעולה העתידיים שלהם מול גורם שיסייע להם להביט מבחוץ על העסק, אלא משתמשים בייעוץ כתהליך בונה ומחזק מאפס, שבאמצעותו יוכלו לפקח, לנהל ולשלוט בכל האספקטים של העשייה העסקית הרבה יותר טוב.

היועץ למעשה בוחן את העסק, מציב לו יעדים שמתאימים לשאיפות או המטרות של בעליו ולאחר מכן מלווה אותו עד למימוש. הוא הופך למעין "אבא ואמא" לתקופה שבה המטרות או השינויים שנכנסים לארגון עדיין טריים ולכן עשויים להיות לבטים, אתגרים או קשיים שצריך להתייעץ גם לגביהם מתוך השטח ותוך כדי פעולה.

 

תזמון הליווי העסקי

ולכן לשאלת תזמון הליווי העסקי או למי הוא מיועד אין תשובה אחידה. כל בעל או בעלת עסק שמעוניינים להסתכל על העסק מנקודת מבט חיצונית ומפוקחת, מנוסה ואובייקטיבית, לנסות לאתר הזדמנויות, תרחישים ואתגרים, לפתור אותם ולהתקדם לצעד הבא בארגון יוכלו לפנות למלווה עסקי.

 

המלווה העסקי ובחירתו

המלווה או היועץ הוא האדם שמסייע בקבלת החלטות עסקיות, פיננסיות ושיווקיות בעסק ובהוצאתן לפועל. זהו תחום עצום שבתוכו כל אחד מהיועצים השונים מתמחה בנישה מעט שונה ויתכן שבחלק מהמקרים ילווה רק באפיקים ספציפיים שבהם הוא מתמצא יותר.

כך לדוגמה, יעוץ עסקי שמתמחה בליווי בעלי עסקים חדשים ועוזר להם להגדיר את העסק, לפתוח תיק ברשויות המתאימות, ליצור נהלי עבודה, תמחור, פיתוח ראשוני של מוצר או שירות וכן הלאה. דוגמה אחרת היא של יועץ מתחום המכירות, שילווה את העסק לאורך תהליך התייעלות שבסיומו המכירות אמורות להשתפר משמעותית. ישנם גם יועצים לכל הזרוע השיווקית או האסטרטגית, יועצים המיועדים למנהלים ובכירים, יועצים ארגוניים וכן הלאה.

 

היועץ הפיננסי או הכלכלי

היועץ הפיננסי או הכלכלי הוא אישיות שצריך לדבר עליה בנפרד. מדובר באדם שמתמחה בפיננסיים ומסוגל להעניק לעסק ליווי כלכלי על סמך מטרות ויעדים, נהלים ושינויים שנועדו להנחיל סדר ואפקטיביות רבה. תהליך הליווי יאפשר לבעלי העסק להתנהל בצורה נכונה, לשפר סדר וארגון בתוך העסק ובקרב העובדים, לצמצם הוצאות ולהגדיל הכנסות.

הייעוץ נשען על מספר תהליכים שמתרחשים במקבים ועוזרים ליצור התנהלות כספית תקינה לטווח הארוך ומדיניות כספית גם לתהליכי פיתוח, התרחבות או הכנסת מוצרים נוספים מבלי להיפגע כלכלית.

 

האם אפשר גם בלי?

כל אדם זקוק לפרספקטיבה חיצונית ועל אחת כמה וכמה כאשר הוא בעלים של עסק משלו. באופן טבעי העסק מבוסס על מערכת של ערכים אישיים, השקפות, אמונות ועמדות שלא בהכרח מתבטאות בצורה נכונה בשוק העבודה.

מעבר לכך, עסק שהוקם ונוצר בעשר אצבעות הוא "ילד" מבחינת הבעלים ולכן ההתייחסות אליו מאוד אמוציונלית – בעלי העסק רגישים וחשופים לביקורת לגביו, שואפים שיצליח אבל גם דואגים לו ולא פעם חוששים. ולכן בחלק גדול מאוד מהמצבים התגובות לגביו מתקבלות מתוך מקום רגשי ופחות מתוך מקום רציונלי.

ולכן אפשר לציין את בעלי העסקים שמסוגלים לנתק את האמוציות מהרציונליות כמי שעשויים להצליח גם ללא יעוץ או ליווי עסקי. בעלי עסקים אלו מסוגלים ללמוד יותר בכוחות עצמם (לפנות לכך את הזמן הדרוש), לעבור קורסים, סדנאות, השתלמויות והעשרות ובכך לשאוב ידע ומידע עסקיים מועילים מאוד גם ללא יועץ עסקי קבוע.

אם אותם בעלי עסקים מצליחים לקחת את החומר הנלמד וליישם אותו על מנת לשפר את המנגנון העסקי, הם בהחלט יוכלו לבצע לפחות את רוב המהלכים העסקיים קדימה בכוחות עצמם.

 

ליווי עסקי לבעלי עסקים הוא תהליך

הליווי עשוי להתרחש בנקודות או במצבים מסוימים לאורך חיי העסק ולרוב מומלץ לבצע אותו לפחות אחת לשנתיים. במסגרת התהליך היועץ העסקי מספק לבעלי העסק כלים ותמיכה, נקודות למחשבה ואפשרויות לפעולה במטרה להגדיל את פעילותו ומכאן גם את רווחיותו. התוצאות יתחילו להתקבל כבר בתוך זמן קצר ולכן לא מדובר בתהליך שנמשך (בדרך כלל) מעבר לכמה שבועות בודדים.

 

יתרונות שלא הכרתם

הליווי העסקי משפר את כל ההתנהלות וממטב אותה ברמת צמצום ההוצאות, התמחור, התייעלות כוח העבודה והמחלקות, מערך השיווק והמכירות, ההיבטים הפיננסיים, דרכי התמודדות אפקטיביים עם משברים, אתגרים וחסמים שמונעים מהעסק לממש את מלוא הפוטנציאל שלו ולהרוויח יותר וכמובן אפשרויות לפעולות עתידיות כמו מציאת משקיעים, הוצאת החברה למכירה, מיזוג, הכנסת שותף ועוד.

השירות בהחלט מתאים לעסקים שרוצים להגדיל רווחיות ולכן העלות שלו נמוכה ביחס להגדלת הרווחים והחזר ההשקעה שיתקבלו תוך תקופה קצרה. כמובן שהתוכנית משתנה בהתאם לסוג הפעילות העסקית ולכן תכלול גם מאפיינים רלוונטיים לתחום העשייה, ניתוח מתחרים, נקודות כוח ותורפה ועוד שלל אלמנטים שקשורים גם לתחום ולא ל"נוסחה" אחידה שהיועץ משתמש בה.

ליווי עסקי לבעלי עסקים
ליווי עסקי לבעלי עסקים

היבטים מרכזיים בליווי עסקי לבעלי עסקים

פיננסים

היועץ כמלווה נכנס לתוך כספי הארגון ומנתח אותם לעומק. תחילה הוא יבנה דוחות כלכליים שישקפו לעסק את פעילותו לעומת הפעילות הרצויה, כמו למשל תזרים מזומנים או דוח רווח והפסד. לפעמים יהיה צורך לבנות דוח מסוים לפרויקטים או מוצרים ספציפיים כדי לשקף את מצבם ולקבוע האם הם חיוניים ורווחיים.

הליווי הפיננסי מורכב מנתונים ומספרים רבים, מה שלעתים קרובות בעלי העסק נמנעים מלהביט בהם ולהיכנס באמצעותם לעובי הקורה.

 

התנהלות יעילה יותר

באמצעות הליווי הם יוכלו לעבור להתנהלות יעילה יותר ולקבל החלטות נבונות, לתמחר בצורה טובה יותר את השירות או המוצרים, לנהל גבייה, עובדים, מכונות ומכשירים פיננסיים ולנהל הוצאות מתוך מקום של מודעות ולא של חשש או חסמים. כל אלו לבטח יאפשרו לבעלי העסק לחוש מוגנים ובטוחים יותר מאחר והארגון יציב יותר וליהנות משגשוג ורווחים יותר גדולים.

 

שיווק, פרסום ומכירות

מדובר בעולם שלם שבעלי עסקים רבים נמנעים מהעיסוק בו ובצדק, שכן הוא תופס חלק עצום מיום העבודה ומהעשייה עצמה ואף פעם לא נפסק. הליווי העסקי יוכל לסייע לעסק להבין כיצד להשתמש בתהליכי השיווק והפרסום בצורה נכונה, לזהות בעיות שקיימות במכירה ללקוח או בפניה אליו ולקבוע כיצד לפעול הלאה.

 

 

אולי העסק זקוק לאתר תדמית חדש?

האם יש לו פעילות ברשתות החברתיות? האם מחלקת המכירות עוברת הכשרות וריענון שיעשירו את מקצועיותה? כל אלו ועוד שלל תהליכים כמו נטוורקינג, שיתופי פעולה או אפילו השקה יוכלו להעשיר את טכניקות השיווק והשכנוע שבהן נוקטת החברה, לצבור לה עוקבים וקהל לקוחות נאמנים ולוודא שהנתונים בשטח מתקבלים בהתאם ליעדים שנקבעו מראש.

 

תפעול העסק

ליווי שמתמקד בתפעול העסק הוא צעד קריטי גם לבעלי עסקים שנוהגים לבצע מהלכים או להעשיר את הידע המקצועי שלהם בעצמם. כאן מדובר באתגרים, משוכות או סיטואציות יומיומיים שבעלי העסק עשויים להיתקל בהם ומהווים דילמות שבהן צריך לקבל החלטה.

 

הנה לדוגמה

האם עדיף להעסיק רואה חשבון פנימי בארגון או להשתמש ברו"ח דרך מיקור חוץ? כיצד לחלק תפקידים בין העובדים או השותפים בעסק? האם אפשר להפיק יותר מיום העבודה למרות שנדמה שהזמן מנוהל טוב? האם יש דברים שבעל העסק צריך להאציל לגביהם סמכויות ולהפסיק לבצע בעצמו?

 

לסיכום

המלווה העסקי יעניק לכם עצות יקרות ערך וחשובות, שהתקבלו בעקבות שנים רבות של ניסיון בשטח ומומחיות שהועברו למגוון רחב של עסקים קיימים.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא