ייעוץ עסקי לחברות MVP

ליווי עסקים משפחתיים

עסק משפחתי הוא עסק מורכב וגדוש באתגרים, אבל בעבודה נכונה המשלבת בין ניסיון עסקי וחוזקות המשפחה יהיה אפשר לקדם אותו, להרוויח ממנו וגם ליהנות מחיי משפחה תקינים ואוהבים. אנו מציעים ליווי עסקים משפחתיים שיסייע לכם להוביל ולקדם את העסק להצלחה באמצעות שיטה, כלים, הבנת המורכבות הקיימת בעסקים מסוג זה והיכולת לשגשג תוך כדי שמירה על המשפחה.

עסק משפחתי הוא מקור לגאווה

עסקים משפחתיים שלא כמו עסקים אחרים המנוהלים על ידי שותפים ללא קשר דם, נהנים משורה של יתרונות: הם שואפים להצליח לטובת אותן המטרות, אכפתיים יותר למתרחש בעסק ולעשייה שבו, נהנים מתחושת ביטחון גדולה שכן הם בוטחים זה בזה באופן טבעי יותר ומסוגלים לקיים קשרים רגשיים ומנגנוני גיבוי שתומכים אלו באלו גם בתקופות קשות.

עסק משפחתי כאמרת הכותרת, הוא מקור לגאוות יחידה אך איננו חף מאתגרים. התנהלות תקינה היא קריטית לשגשוג אבל כאשר בעיות נדחקות אל מתחת לפני השטח או שאינן מטופלות כראוי, ייווצרו בעיות שבשלב הראשון יפגעו בעשייה העסקית ובשלב הבא גם בכל המשפחות הגרעיניות שמתפרנסות מהעסק ותלויות בו כמעט לחלוטין. אז איך עושים את זה נכון וקוצרים הצלחה לאורך שנים?

 

אתגרים בעסק המשפחתי

בעלי עסקים משפחתיים שואפים לשגשג לאורך זמן אבל נצמדים לא פעם לנוסחת ההצלחה שפעם עבדה. העולם השתנה, התקדם והשתכלל וכעת המשפחה מכלה את כל משאביה על מאמצים שלא מניבים רווחים או כדי למנוע סכסוכים פנימיים. עסקים בין דוריים מתקשים למנות "יורש" חדש מתוך המשפחה, ההתמודדות עם קונפליקטים או שאיפות מנוגדות גדלה ועוד. הנה כמה אתגרים מרכזיים בניהול העסק המשפחתי:

 

חסימת הזדמנויות לצמיחה

רוב החברות המשפחתיות הן חברות לויאליות, במסגרתן בני המשפחה שומרים אמונים לעסק המשפחתי והדבר תורם מאוד גם לתדמית החברה כלפי חוץ. יחד עם זאת, מסורת או ערכים וותיקים עשויים למנוע שינויים מתבקשים בכוח האדם: החברה שומרת על בעלי תפקידים שמחזיקים בטקטיקות עבודה מיושנות, בני משפחה שנשחקו זה מכבר ונהלי עבודה שכבר לא מתאימים לצרכי העסק.

 

עסק מתבגר – אפשרויות חדשות לצמיחה

הבעיה נוצרת כאשר העסק מתבגר ונמצא בירידה, כך שבני המשפחה מעדיפים להתמודד עם הקיים מאשר להכניס פנימה אפשרויות חדשות לצמיחה. המצב ישמר עד שביצועי העסק ייחלשו ובמקום שהוא ייהנה ממנהיגות דינמית, הוא נאחז בדינמיקה המסורתית שלו ומנציח אותה עד לדעיכה.

 

הגבלה הונית

העסק המשפחתי, ככל עסק, צריך לענות על דרישות בעלי המניות שלו. בחלק מהמקרים בעלי המשפחה יוותרו על החזקותיהם או בעלותם משום שהם מעוניינים בעצמאות משלהם ולשם כך ישתמשו בהון המשפחתי שייתכן ונדרש לפיתוח העסקי. המשפחה תנסה להתרחק מעימות ותהיה נכונה לוותר על מניות, דיבידנדים ונכסים עסקיים אם היא תרגיש שהפעולה מונעת סכסוך.

 

"יורש" חסר סמכות

– עסקים בין דוריים שפועלים כבר שניים, שלושה וארבעה דורות לא בהכרח מכילים בנקודה זו את היורש הזמין הבא. וגם בהנחה ואדם כזה כבר קיים, אין זה מבטיח את המשך רווחיותה של החברה שכן קשה מאוד להיכנס לנעליו של אדם מצליח ובפרט של הורה, סב, אח או קרוב משפחה אחר.

מדובר בדרך כלל באתגר מלחיץ ומאיים ליורש החדש, משום שהוא מעוניין להטיב עם החברה ולקדם אותה, להמשיך לספק מקור פרנסה למשפחתו באופן ששומר על רמת חייהם אבל גם להשאיר את חותמו האישי מבלי לערער על אלמנטים מסוימים בתוך העסק. סוגיות אלו ועוד המון אחרות מכתיבות את קבלת ההחלטות וסגנון הניהול ולעתים נמנעות מסיכונים או נוטלות סיכויים שהמשפחה לא רואה בעין יפה.

ליווי עסקים משפחתיים
ליווי עסקים משפחתיים

קשיחות לשינויים

דברים שבעבר עבדו נפלא הוגדרו בחברה כנוסחה להצלחה. האם זהו המצב גם בהמשך הדרך? ובכן, בעולם העסקי ידוע שזמנים משתנים מאלצים שינוי ברמת הפעולות העסקיות ולכן אלו שחסומים אליו בדרך כלל יגוועו מהר.

המשפחה חוששת לשנות ובצדק: תכנון מצריך חילופי רעיונות ומידע רב, שעה שהיא מתנהלת בדיסקרטיות. היא תאלץ לשקול רעיונות או להגן על דעות של בני משפחה מסוימים למרות שדעתם האמיתית עשויה להיות שונה. המשפחה עלולה להסתכסך בלית ברירה והיא גם יודעת היטב שמדובר בפיזור סיכונים שעשוי לגרוע מהונה או מעסקיה.

תחושת אי הנוחות והחשש ממצבים נפיצים יוצר בקרב המשפחה נכונות נמוכה לשינויים ולכן היא תתקשה לבטא צמיחה וגדילה ברווחיות.

 

קונפליקטים ועימותים

הנקודה שבה אף עסק משפחתי לא רוצה להימצא. מקבלי ההחלטות חושבים בצורה אחת, בני משפחתם חושבים אחרת ובכך נוצרת מעין שותפות חמה-קרה שטומנת בחובה מטענים ופערים רבים. חילוקי דעות בין מקבלי ההחלטות ובייחוד בעמדות הניהוליות הבחירות (בהנחה ויש יותר מאחד כזה כמו אחים, גיסים וכו') עשויים להיות הרסניים ולגרוע מהאנרגיה שמושקעת בעסק ומזינה אותו.

סכסוכים עשויים לגרום לשותפות להתפרק ולחוות מצב של פיצול. מצב זה לא רק פוגע בתהליכי הניהול העסקיים, אלא גם במשאבים יקרים וחשובים שהיו בידי העסק.

 

פערי יעדים ושאיפות

בני המשפחה נמצאים באותה הסירה מבחינת הרצון להניע את העסק קדימה ולהטיב עם כל הנמצאים בה. ויחד עם זאת, משפחות מתרחבות, מתבגרות, משתנות ומתחילות לחשב מסלול מחדש, מה שעשוי לגרום לכל משפחה גרעינית לקבל תובנות או מחשבות שונות, להביט קדימה ולרצות דברים אחרים.

פערים יכולים להתבטא גם במצב שבו תהליכים שהחברה עוברת כבר אינם משקפים את האמונה האישית והם עצמם היו עושים אחרת. כאן ייתכן שההנהלה תותקף על פעולותיה אך ייתכן שבן המשפחה הרלוונטי יעדיף להתרחק, להימנע מלתרום עוד ולהביע במעגלים משפחתיים אחרים את אי שביעות רצונו.

 

ליווי עסקים משפחתיים המעוניינים בשינוי

ניהול עסק משפחתי הוא הרבה יותר מעבודה לקום אליה בבוקר – זוהי דרך חיים, ההגדרה העצמית והזהות של כל המשפחה. לעסק הזה יש DNA משלו והוא מורכב מרבדים-רבדים של קשרי דם, סוגיות, עמדות, שינויים וקצב חיים.

הליווי ניתן למשפחות שמעוניינות להמשיך לשגשג, להתייצב גם בדורות הבאים ולהגדיל את רווחיה לכשתגיע צמיחה, התרחבות או התייעלות עסקית טובה יותר. אתגרי הליווי נשענים כאן מטבעם הרבה על הסוגי הכלכלית – היכן עובר הגבול בין פעילות פרטית ומשפחתית?

 

ליווי נכון

הליווי נוגע בנקודות חשובות כמו תכנון תזרים המזומנים, צמצום של הוצאות מיותרות, תמחור, ניהול אשראי, בניית תקציב ותכנון אסטרטגי. חלק מרכזי בתהליך מתייחס גם למשברים המיוחדים שמאפיינים את העסק ובני המשפחה ונדרש להם מענה מדויק, רגיש ואובייקטיבי.

 

הגורם שמספק תובנות

המלווה הוא הגורם היחידי שמסוגל להתבונן מבחוץ על פעילות העסק והדינמיקה המשפחתית ולספק לה תובנות, מסקנות ונתונים אותנטיים. הוא יוכל לספק פתרון למשברים או החסמים הקיימים ולתכנן את דרכי הפעולה העתידיות, תוך כדי טיפול בדינמיקה עצמה וברתימת בני המשפחה לתהליך יעיל ביותר של שינוי חיובי ורצוי.

 

לסיכום

כמובן שליווי עסקי למשפחה כולל בתוכו גם ייעוץ עסקי: מיפוי צרכי העסק, צפייה לעתיד ומציאת כל הדרכים לגשר על האתגרים שהוזכרו כאן. בתהליך הליווי נוכל לצייד את בני המשפחה בכלים פרקטיים לעבודתם בהמשך ולוודא שכל יעד שהוגדר במסגרת התהליך אכן מוגשם ואם לא, מדוע הדבר קרה ולטפל בו. כך נוצר "שביל הזהב" שיבטיח למפעל החיים המשפחתי יציבות, רווחיות ושקט נפשי.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא