ייעוץ עסקי לחברות MVP

ליווי עסקי ליזמים

לפרוץ דרכים חדשות, להעז ולשאוף קדימה. אלו רק קומץ מהתכונות המאפיינות יזמים והן נפלאות כשלעצמן, אך לא תמיד מאפיינות עסק רווחי ומשגשג שעדיין נמצא בחיתוליו. ליווי עסקי ליזמים חולש על כל שלבי "גלגול" העסק – מהקמתו, דרך ניהולו בפועל ועד לצמתים של קבלת החלטות כמו מכירה, מיזוג, רכישה, שותפות ועוד.

כל יזמות היא נפלאה עד ש…

היזמים הישראליים הם מנוע הכלכלה. הם מציעים לעולם שירותים ומוצרים חדשים שנועדו לשפר אותו, יוצרים מקומות עבודה נוספים ופותחים הזדמנות להגשמה עצמית וחופש כלכלי שלא ניתן להרוויח כשכירים. היציאה של היזמים מחוסר הנוחות על מנת להשיג את כל אלו מלווה בהרבה עבודה קשה, מאמצים, משאבים ומוטיבציה. אבל כפי שאתם מבינים, כל אלו אינם מגיעים בהכרח באופן טבעי.

היזמים עשויים לגלות שדרכם קשה בהרבה ממה שחשבו: הם אינם מכניסים כסף בשלב הראשון אבל בהחלט זקוקים למקורות מימון כדי להתחיל בפעילותם ולשלם משכורות, עובדים לפחות בהתחלה בזמנם הפנוי כדי לאפשר המשכיות של מקור ההכנסה הקיים והם אמנם בעלי תכונות נפלאות וחשובות כמו התמדה וחזון, אבל לא צפויים בשום שלב להגשים "ההצלחה בין לילה" כפי שבדרך כלל מיוחס ליזמים.

 

ליווי עסקי ליזמים – מדוע הוא חשוב?

אנשים מעטים מאוד נולדים עם תכונות שמאפיינות יזמים. ויחד עם זאת, מכאן ועד היכולת לפתוח עסק ולנהל אותו כראוי ישנה דרך ארוכה. היזם אמור לקבל כלים רבים כדי שיוכל להתמודד עם עולם העסקים, בין היתר ידע מוצלח בחשבונאות, יכולת מנהיגות שתאפשר לו לגייס ולהוביל כוח אדם איכותי, מיומנויות בסיסיות לפחות בשיווק ואפילו עמידה מול קהל לשלב שבו יצטרך לעמוד מול משקיעים או לנהל עסקאות ומו"מ בנוגע לפעולות החברה.

לפיכך הליווי העסקי ליזמים הוא נדבך חשוב, משום שהוא מאפשר ליזם להתחיל את דרכו המקצועית כשהוא מקבל תוך כדי תנועה את כל הכלים הדרושים כדי להצליח. הליווי מבוצע על ידי גורם מקצועי ומנוסה כמו יועץ עסקי והוא נועד כדי לשרטט את השביל שבו העסק או המיזם אמור לפעול, את היעדים שבהם עליו לעמוד וכיצד בדיוק יעשה זאת.

 

בהקשר הזה

בהקשר הזה, אפשר לומר שהמלווה העסקי הוא גם מנטור. הוא מספק לא רק פיקוח חיצוני על פעולות הארגון ובדיקה מעמיקה של נתונים וביצועים, אלא גם טיפים טובים להתנהלות ולניהול, טיפוח תכונות בקרב היזם כבעל עסק ולא רק כחולם חלומות והתוויית נהלי עבודה, תמחור, מדיניות והרגלים שיסייעו לו לרקום בהדרגה את חלומו ולראות ממנו גם רווחים.

 

חשיבות הליווי העסקי ליזמים

למרות שיזמים נתפסים כאנשים מצליחים ואולי גם עשירים מאוד, הסטטיסטיקה איננה לטובתם: יותר ממחצית היזמים נכשלים בפעולתם ואמנם אין הדבר אומר שלא יוכלו להתנסות במיזם אחר בעתיד, אך הם יצטרכו לבטל או להניח בצד את הפעילות העסקית שעמלו עליה עד כה.

כדי להימנע מטעויות או קשיים במהלך הדרך, חשובה גם האחריות, המסירות, העבודה המאורגנת והתחזית לטווח ארוך שיוכלו לספק צמיחה ורוח גבית מתאימה במקום שורה של בעיות פוטנציאליות.

 

סיבות רבות

קיימות סיבות רבות שבגללן מיזם כלשהו לא עולה יפה: הערכה שגויה של עלויות או רווחים צפויים, חיפזון בפעולות מסוימות ועוד. לכן כצעד ראשון חשוב לקבל ייעוץ עסקי ליזמים שבמסגרתו אפשר לקבל ליווי כבר מהצעד הראשון, להפוך את הרעיון לעסק ממש ולבסס לו את הפעילות העסקית והמודל הכלכלי המתאימים.

מכיוון שבשנים האחרונות הפך הייעוץ והליווי העסקי לטרנד ממש, בבואכם לקבלת הליווי עצמו חשוב להעדיף גורם מנוסה שכבר ליווה מיזמים שונים ויש לו ידע בנוגע לתחום הפעילות שלכם. רצוי לברר מיהם הגורמים שעמם אותו יועץ עבד בעבר וליווה אותם, מה כלל הליווי שקיבלו, מהם האתגרים שהתמודדו איתם, מה הייתה המטרה שלהם, כיצד הצליחו להתגבר על הקשיים ומה עלה בגורלו של המיזם.

 

היערכות כלכלית לפתיחת המיזם

למלווה העסקי נדרש ניסיון רב בניהול עסקים, כדי שיוכל לספק תובנות וגישות פרקטיות מאוד ולאפשר ליזם לעבור משוכות שייתכן ולא היה עובר בקלות אלמלא הניסיון של היועץ. כמובן שנדרשת גם השכלה פיננסית בין אם מטעם היועץ עצמו ובין אם מטעם יועצים משיקים באותו המשרד, משום שהמטרה היא לייצר רווחים מהמיזם.

ליווי עסקי ליזמים
ליווי עסקי ליזמים

האם הולכים על המיזם

כאן חשוב להתכונן היטב למה שצפוי מבחינה כלכלית בעתיד ולבדוק את הכדאיות, היכולות וההון הנדרש למימוש מטרות, מה שיציב את היזמים שנעזרו בליווי בנקודת פתיחה טובה ונבונה יותר. השלב שבו מבצעים בדיקת היתכנות כלכלית הוא שלב חשוב ביותר, שבמסגרתו אמורים להבין האם הולכים על המיזם, האם משנים מעט את הקונספט כדי שיהפוך לרווחי והאם בכלל צריך לוותר עליו.

 

בדיקות מקדימות

בדיקות אלו חולשות על כל מה שדרוש ברמת עלויות הפיתוח, הייצור או האספקה, המשאבים הכלכליים הנדרשים והיכולת למכור את המוצר/ שירות ברווח. כמובן שהבדיקות הללו משתנות על סמך הענף וסוג המיזם ומביאות בחשבון גם את התחרותיות, סוג קהל היעד, טווח המחירים במיזמים דומים ודרכי פעולתם ועוד. הבדיקות מלמדות על עלויות ההקמה וההרצה של המיזם ומביאות בחשבון כל הוצאה צפויה, למשל של שכירת מבנה, רכישת מלאי, הוצאת היתר או רישיון ועוד.

כמובן שתהליך הליווי מוודא גם שקיימים משאבים כלכליים מתאימים להוצאות החזויות או שמציע אפשרויות לגייס הון. אם מדובר במיזם שותפים, הליווי יוכל לוודא שההסכם ביניהם מבוצע נכון ולהגדיר בתוכו את המיזם על מנת למנוע מחלוקות עסקיות בהמשך הדרך.

 

ליווי הקמת המיזם ותקופת ההרצה

הליווי בפועל מתבצע לאורך תקופת ההקמה וההרצה שאחריה. הוא אמור להכיל שיתוף פעולה מלא בין היזם והמלווה העסקי, כדי שיהיה אפשר להצביע על היבטים שנוגעים לפעילות היזם והצוות, הזמנות מלאי ראשונות, תחילת תשלום ההוצאות הקבועות ועמידה בתנאי התוכנית הכלכלית שנקבעה כך שיהיה אפשר לעקוב אחרי ההוצאות ולהנהיג מדיניות פיקוח קבועה עליהן.

עמידה תתרחש גם מול התוכנית העסקית, שמפרטת מהן הפעולות המבוצעות על סמך מטרת המיזם וטיב פעילותו. התוכנית מתייחסת למוצר או השירות שהמיזם מתכוון להרוויח מהם, למבנה ההנהלה, קהל היעד, מקורות המימון, המתחרים בשוק, סיכויי הצלחת המיזם ועוד. כל אחד מהפרמטרים הללו מכיל תתי סעיפים רבים הקובעים את דרכי הפעולה ומתוך ראייה מציאותית של הפעילות, שאותה ניתן גם למדוד.

 

הייעוץ והליווי העסקי

הייעוץ והליווי העסקי ליזמים לא מסתיים כאן והוא יימשך ככל שהיזם יזדקק לניסיונו והידע של היועץ עצמו: כיצד להציג את המיזם באופן משכנע, לעבוד מול ספקים למיניהם, להימנע מטעויות מול הלקוח ועוד שלל זוויות עבודה שיעזרו ליזם להצליח.

במסגרת התהליך יהיה אפשר לפעול בעוד כמה וכמה היבטים חשובים: רישום המיזם כישות משפטית וכלכלית עם השלכות רלוונטיות (למשל ההחלטה האם להירשם כהתאגדות או עסק מורשה), ניהול מו"מ לגבי פתיחת חשבון הבנק ומיטוב התנאים בו, בדיקת האפשרות לקבלת הלוואה או מציאת מקור מימון אופטימלי, זיהוי אפיקי השיווק המתאימים, בחירת מיקום להפעלת המיזם ועוד.

גם בצעדיו ההתחלתיים של המיזם היועץ ימשיך לתמוך בתהליכים המיושמים, לסייע בבקרה הפיננסית שלו, להשוות ביצועים לעומת היעדים שנקבעו ולקבל החלטה על שינויים במידה וצריך.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא