ייעוץ עסקי לחברות MVP

ליווי עסקים בקשיים

צמצמתם בהוצאות אבל ההכנסות לא גדלות? מחלקת המכירות מתקשה לעמוד ביעדים? העסק נמצא במשבר שרק הולך ומחריף ככל שהימים חולפים? ליווי עסקים בקשיים עשוי להיות התשובה. כך תצליחו להניח את האצבע על הקשיים ולטפל בהם, לעבור את התקופה הקשה ולהצליח להניע שוב את העסק ובאופן אופטימלי.

על נסיקה ונסיגה

עסק קטן בתחום האופנה נקלע לקשיים והבין שהוא מוכרח לעשות שינוי. אבל כשהמכירות שלו דורכות במקום ולכן אין יותר מידי רווחים וגם התחרות הגבוהה בתחום מקשה, כבר נדמה שהוא לא טובע במים סטנדרטיים, אלא בבוץ תובעני ממש, שבו כל תזוזה רק מחמירה ומעמיקה את הקושי. האם עסק כזה מסוגל להיחלץ מהקשיים שאליהם נקלע?

עסק בקשיים הוא המונח שאף בעל עסק לא רוצה לשמוע. הרבה מעבר לדאגות, התסכול וההתשה שמאפיינים תזרים שלילי או היעדר מכירות, יש בקושי להצליח גם סממנים של כישלון עצמי. בעל העסק שבנקודת הפתיחה דמיין כיצד ישגשג, יהנה מרווחה כלכלית ויצליח להנגיש לאחרים את הדרך, הגישה והרעיונות שלו, כעת נמצא בנקודה שבה הוא תוהה האם להיות או לחדול – האם להמשיך להיאבק בלהשאיר הראש מעל המים, או להיכנע ולהודות בכישלון שנבע מטעויות, שגיאות או אולי היעדר כישורים מתאימים.

 

סיבות אפשריות לקושי

אז למה העסק בכלל נקלע לקשיים ומה גרם לו להימצא שם? בתיאוריית הכאוס הידועה "אפקט הפרפר", נהוג לדמות כיצד משק הכנפיים העדין והזעיר מעל שדה אורז בסין מתפתח לכדי סופת הוריקן בקצה השני של העולם. כמובן שיש קשר אפשרי בין פרפרים וסופות, שהרי זו רוח וגם זו רוח, רק שאחת מהן מתמזגת במציאות בטבעיות גמורה והאחרת מחרבת לחלוטין את אותה המציאות.

 

 

דבר דומה מתרחש גם במציאות העסקית

טעות, פעולת זדון (מעילה לדוגמה), החלטה שגויה, גישה בעייתית מול עובדים ולקוחות, נהלים או עסקאות לא נכונים עלולים למוטט את כל המערכת בהנחה והם אינם מטופלים בזמן או כראוי.

המצבים הללו יכולים להיות חד פעמיים, למשל הכנסת שותף עסקי שקיבל סמכות על ניהול העובדים אבל יצר מולם התנגשויות שהובילו לתחלופה גבוהה. במקרים אחרים זו תהיה פעולה מתמשכת – למשל תמחור שבפועל לא מכסה את כלל ההוצאות הקיימות בעסק או חוסר התאימות במוצר או שירות מסוימים לשוק הצרכני המשתנה.

 

להניח על הבעיה "פלסטר"

בכל אחת מהאפשרויות הללו אפשר כמובן להניח על הבעיה "פלסטר" – לגייס איש מכירות מצוין או משרד קופירייטינג נחשב, לקבל עוד הלוואה מהבנק, לספק תמריצים קטנים לעובדים שאינם שבעי רצון ובעיקר להאמין ש"יהיה בסדר". אלא שלאורך זמן הפלסטר כבר איננו מצליח להתגבר על הבעיה והיא תעמיק את הפערים הקיימים, תזמן עוד ועוד התמודדות מאתגרת ובסופו של דבר עשויה למוטט את העסק לחלוטין.

 

ליווי עסקים בקשיים כלכליים

ברגעי הקושי קיימת נטייה לשכוח את המצב הפיננסי או לא להעריך אותו נכון. יש בעלי עסקים שקוראים בעקביות את המאזן החשבונאי שקיבלו ומזהים רווח, אבל לא מתייחסים לתזרים שבו יש גם התחייבויות שונות כמו הלוואות, תשלום לספקים, שכירות ועוד.

היקלעות לקושי כלכלי נובעת לא פעם מחוסר הפנמה של סיטואציות מסוימות. הרי במצב שבו בחרנו לשווק מול משרד קופירייטינג מאוד נחשב לדוגמה, למעשה קיבלנו החלטה להשקיע כסף עכשיו שאת פירותיה נראה רק בעוד כמה חודשים. כמובן שייתכן שההשקעה תחזיר את עצמה ותעמיד את העסק בחזרה על המסלול, אבל האם ברגע התשלום הוא באמת יוכל לעמוד בהוצאה שכזו? לא בטוח.

דוגמה נוספת היא של בעלי עסקים שנלחצים מהמצב הכלכלי שאיננו זוהר ומקצצים באופן לא שקול ולא מאוזן בכוח האדם, בציוד, שעות עבודה ועוד.

 

צמצום הוצאות הוא דבר הכרחי

כמובן שצמצום הוצאות הוא דבר הכרחי, אך הוא אמור להילקח בחשבון יחד עם כל הפעולות שהעסק עדיין צריך לבצע כראוי כדי להמשיך להתקיים. הרי אם נמנענו מרכישת קפסולות קפה למשל משום שהן כרגע יקרות מאוד, אין הדבר מבטא בהכרח רכישות בכמות גבוהה יותר מהלקוחות.

 

יתרונות הליווי לעסקים בקשיים

כמובן שאם הגעתם לכאן בעקבות משבר או היקלעות לקשיים מסוימים אין הדבר אומר שאתם היחידים. עסקים רבים נמצאים באותה הסירה בדיוק וכמות הקשיים שמלווה אותם היא אדירה, כל קושי נובע מנסיבות אחרות, מאפיינים שונים וגם טיב שונה לחלוטין של עבודה ואנשים.

באופן עקרוני, כל עסק נקלע לכמה וכמה תקופות קשות לאורך חייו ואם יטפל בהן כראוי וברצינות, יוכל לעבור את המשבר ולהמשיך להפליג קדימה. זוהי המציאות האמיתית והפחות מוכרת של עולם העסקים, שבו בדרך כלל נהוג לשמוע סיפורי הצלחה נעימים שכוללים התעשרות, יוקרה ומימוש עצמי.

ליווי עסקים בקשיים
ליווי עסקים בקשיים

כוחות ויתרונות יחסיים

ליווי עסקים בקשיים מאפשר לעסק לצאת מהמשבר עם כוחות ויתרונות יחסיים שיאפשרו לו להמשיך את פעולותיו. כמובן שבעלי העסק עצמם נדרשים למגוון כישורים – עליהם לדעת איך להלך בין הטיפות, לגלות יצירתיות כשדרוש פתרון ולהישאר ריאליים לגבי התוכניות והמטרות שהם מציבים לעצמם, אך בפועל גם אדם שהוא אכן כזה, לא בהכרח יודע כיצד לנהל את צוות העובדים שלו, להביט על הדוחות החשבונאיים או אפילו לתמחר בצורה הגיונית יותר את השירותים שהוא מספק.

 

ליווי עסקי יוכל לעזור

בכל אחד מהמקרים הללו, ליווי עסקי יוכל לעזור. הוא מכוון ומנחה את העסק כיצד לפעול בסיטואציות קשות למיניהן ולבחון את דרכי הפעולה מתוך מקום יותר ניטרלי. היועץ עצמו מתבונן על העסק מבחוץ, אוסף לגביו נתונים, דוחות, אינפורמציה, מידע בנוגע לפעילות, הנהלים, תבניות העבודה וגם מידע לגבי מתחרים, טיב השוק, קהלי היעד, מחלקות החברה ועוד.

מכל הנתונים הללו תיבנה תוכנית פעולה התואמת את מטרות העסק והמהלכים הרצויים לו. היא תאפשר לצפות קדימה גם לאורך הטיפול במשבר עצמו אך גם לאחריו, באופן שיאפשר לחזות מה יתרחש הלאה ומהם הצעדים שצריך לבצע בכל שלב ושלב.

 

מעקב שוטף בנוגע ליישום התוכנית

בתהליך הליווי מתבצע מעקב שוטף בנוגע ליישום התוכנית ועמידה ביעדיה, כך שיהיה אפשר לטפל באותו הרגע בבעיות או קשיים שעולים מהשטח, לחשוב על אפשרויות ודרכי פעולה נוספות ולאפשר לבעלי העסק והמנהלים הפועלים בו להבין כיצד להתמודד עם תרחישים מסוימים במטרה לייעל את העבודה ולא לגרוע ממנה.

 

קל לפתוח, קשה לנהל

סף הכניסה לשוק העסקים הישראלי הוא נמוך ביותר. אין צורך במיליוני שקלים כדי לפתוח עסק ואם נדרש לו הון התחלתי, אפשר להשתמש בחיסכון אישי, מימון בנקאי או הלוואה בערבות מדינה. אלא שמכאן והלאה, כל עסק מחייב ניהול מקצועי אפקטיבי ולשם כך הוא מעסיק יועצים, סמנכ"לים ומומחים שיסייעו לקבלת החלטות מושכלות, ניהול יציב ובקרה מלאה על התקציב.

עסק שלא מקבל תמיכה בהחלטות עסקיות, שלא יודע כיצד להלך בין הטיפות, לחשוב באופן גמיש ויצירתי ולהגדיל את התפוקה הקיימת שתביא להגדלת הרווחים יתקשה להמשיך את פעילותו ועשוי בשלב מסוים גם לעצור אותה.

 

ייעוץ עסקי מתוכנן מראש – להימנע ממשברים וקשיים

על מנת למנוע תרחיש שכזה, חשוב לבצע ייעוץ עסקי שידע מראש כיצד להימנע ממשברים וקשיים ככל האפשר לאורך חיי העסק. בהנחה והעסק כבר נמצא בקשיים מסוימים, חשוב לבלום את ההידרדרות שלהם כמה שיותר מהר ולפנות לליווי עסקי המתמחה בטיפול בקשיים בעסק ומסוגל לעזור לו לצלוח את המשבר ולהמשיך הלאה בצורה טובה ומוצלחת יותר.

 

לסיכום

אז האם עסק בקשיים מסוגל להתאושש? כן בהחלט, אבל זה לא יקרה לבד. עליכם למצוא גורם אמין ומיומן שינחה אתכם, יקבע מה עושים וכיצד ויאפשר לכם לבצע מהלכים מתאימים תוך כדי ייעוץ שוטף, פיקוח ומענה לכל שאלה שתתעורר בדרך.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא