ייעוץ עסקי לחברות MVP

ליווי עסקי לעסקים קטנים

הקמה וניהול של עסק קטן היא עניין רציני ומאתגר – בייחוד במדינת ישראל וקל וחומר בתקופה בה הקורונה עדיין נוכחת באופן משמעותי בחיים של כל אחד ואחת מאתינו. תהליכים של ליווי עסקי מועלים לכל עסק ועסק – אך כאשר מדובר בעסקים קטנים התמורה של ליווי עסקי לעסקים קטנים היא גדולה במיוחד.

במהלך המאמר הזה יוסבר במה הליווי העסקי לעסקים קטנים יכול לתרום באופן ייחודי לעסקים קטנים וכיצד הם יכולים לצאת נשכרים כתוצאה מן השירות הייחודי הזה – שלא מספיק עסקים קטנים נעזרים בו עדיין.

 

מה הוא ליווי עסקי?

באופן כללי, ליווי עסקי הוא תהליך עבודה משותף על דרך הדיאלוג בה המלווה עובר ביחד עם הלקוח תהליך של שיפור הקשיים והאתגרים שהוא מתמודד איתם כתוצאה מניהול העסק. לרוב, ליווי עסקי מתחיל מנקודה בה ישנם יעדים קונקרטיים שהציב הלקוח, אך ככל שתהליך הליווי מתמשך, המלווה מציף בעיות שהוא מוצא בעסק וביחד, הם מתאימים את העסק למציאות החדשה בה מנסים לפתור את הקשיים השונים שהוצפו.

בשונה מייעוץ עסקי, המטרה של הליווי העסקי היא להוביל לשיפור העסק לטווח הארוך באמצעות סל משמעותי של כלים שונים שכולם קשורים בעבודה משותפת ולא היררכית שבין המלווה ובין בעל העסק – במטרה להגיע ליעדים השונים שבעל העסק חותר אליהם.

המלווה העסקי איננו רק מפקח על העמידה ביעדים השונים שהציבו השניים אלא הוא מסייע להבין מה הם נקודות החוזקה והחולשה של העסק ובמהלך התהליך היעדים יכולים להשתנות – כמצופה ממציאות דינמית בה האופן שבו העסק עובד מתעצבת ביחס ללקוחות ולמציאות הריאלית – בה דברים רבים משתנים לעיתים תכופות.

מדובר על תהליך ארוך יחסית, שבו המטרה היא להגדיל את הביצועים של העסק במדדים רבים ומגוונים – בין אם מדובר על היעדים שהוגדרו בתחילת התהליך או נוספו במהלכו. לרוב, מדובר על הגדלת תפוקה של עובדים, הגדלת הפיריון של העסק והמחזור השנתי שלו, הרחבת קהלי יעד ועוד.

 

איך הליווי העסקי משתנה כאשר מדובר בעסק קטן?

האתגרים שכולל ניהול עסק קטן הם שונים מאשר האתגרים השוטפים של עסקים ואף אחרים מאלו של עסקים בינוניים, גם אם הם יחסית בתחילת הדרך שלהם. מדובר בעולם אחר שכולל התנהלות עם גופים רבים (למשל הרשויות הבירוקרטיות השונות של המדינה) – כאשר היחס שניתן לעסק כקטן הוא אחר ולכן ליווי עסקי לעסקים קטנים הוא דבר שדורש מיומנות מיוחדת.

 

ליווי עסקי לעסקים קטנים בתהליכים בירוקרטיים

אחד הקשיים המשמעותיים הראשונים שעסק קטן חווה הוא הקשר שלו עם הרשויות. בין אם הצורך לדבר עם המון גופים במטרה לקבל את כל האישורים הדרושים והן שימור של הדרישות השונות של כל אחד מהם על מנת שהעסק יוכל להישאר עם רישיון העסק שניתן לו.

מדובר על משוכה קשה, משום שפעמים רבות ההוראות של הרשויות לא בהכרח הולכות יד ביד אחת עם השנייה ובמידה ולא יודעים כיצד להתנהל עם הרשויות – עלולים למצוא את עצמכם במבוי סתום של הררי טפסים ועבודה שנדמה שלא תיגמר ושהיא לעיתים חסרת תכלית.

עם זאת, באמצעות שיטת עבודה ברורה – ניתן להיפטר מהעול של העבודה הקשה והסיזיפית על המסמכים הבירוקרטיים השונים וניתן לעשות זאת בקלות וללכת להתמודד עם הדבר האמיתי והוא – ניהול העסק הקטן שאתם כל כך רוצים כבר להקים ולא מעוניינים להתרכז בעניינים האלו.

במסגרת הליכי הליווי העסקי לעסקים קטנים לא רק שיוצבו יעדים ריאליים לעבודה מול הרשויות, אלא גם בעל העסק ילמד כיצד לעשות זאת טוב יותר – כך שהקשר השוטף עם הרשויות יוכל להיעשות ביתר קלות ולא תתעוררנה בעיות מיותרות במישור הזה – דבר שמקשה מאוד על הרבה עסקים וגוזל מהם זמן רב שיכול היה ללכת לדבר מעשיים יותר שיתרמו לפיתוח העסק והגדלתו.

ליווי עסקי לעסקים קטנים
ליווי עסקי לעסקים קטנים

ביסוס קהל לקוחות

קושי משמעותי שעסקים קטנים רבים חווים בתחילת הדרך שלהם הוא החוסר בבסיס לקוחות איתן – שיהוו כוח כלכלי שיוכל להחזיק את העסק בתחילת הדרך שלו. מטבע הדברים, סוג הלקוחות ודפוסי הקנייה שלהם משתנים בין הסוגים השונים של העסקים. כך, המשמעות של לקוחות קבועים בבית קפה משמעו לקוחות שיכולים להגיע גם מידי כמה ימים, בעוד שלקוחות קבועים במעבדת טלפונים יכולים להיות לקוחות שמפנים לקוחות חדשים רבים למעבדה.

כך או כך, החשיבות של לקוחות שבעיניהם העסק הקטן הוא המקום לצרוך את השירותים שהוא מציע – היא עצומה ויכולה לעזור מאוד לעסק לגדול, להתפתח ולהתבסס בתור עסק קטן ומשמעותי וכפועל יוצא לכך, כמובן – להגדיל את הרווחים החודשיים באופן משמעותי.

במהלך הליווי העסקי לעסקים קטנים, המלווה והלקוח יראו כיצד ניתן לפנות ללקוחות חדשים, להשאיר יותר לקוחות שכבר הגיעו וכמובן להגדיל את האטרקטיביות הכללית של העסק הקטן. בסופו של יום, גם כאן, מדובר על עבודה משותפת של בעל העסק והמלווה ובה המלווה מציע אסטרטגיות שונות שהוא מכיר – אך כמובן שאין נכון ולא נכון מוחלטים בהקשר הזה אלא יש צורך בבחינה של השיטות האלו במקרה הספציפי.

 

ניהול תזרימים כספיים

הניהול הכלכלי של עסק, ובייחוד של עסק קטן, בו בעל העסק לא תמיד בעל ההשכלה הכלכלית הדרושה – יכול להיות מקום לטעות ולהוביל לבעיות רבות. המלווה העסקי הוא אדם בעל השכלה רחבה בתחומים האלו ויכול להעמיד את הכלים השונים שיהיו לבעל העסק על מנת שהוא יוכל לנהל כלכלית את העסק שלו נכון, בייחוד בהיבטים הניהוליים ולא הכלכליים הטהורים.

כך למשל, ניתן יהיה להסביר ולראות כיצד מנתחים דוחות כספיים שונים, ניהול תזרימים כספיים וכל פעולה כלכלית אחרת שדרושה לבעל העסק על מנת להבין כיצד הוא יכול להתנהל כלכלית באופן נכון יותר, מבלי לגלוש לתחומים המשיקים של ייעוץ וליווי כלכלי.

גם כאן, יש לכך היבטים פרקטיים וביניהם ההתנהלות מול הרשויות והדיווח על כמות ההכנסות וההוצאות – שצריכה להיעשות באופן מדויק במטרה למנוע מצבים לא נעימים מול רשויות המס בעיקר. גם כאן, ישנם כלים חשובים לצמצום ההוצאות על מס באמצעות דיווח על הוצאות מוכרות וכלים מן הסוג הזה – ששימוש בהם גם מאוד נפוץ וגם מאוד יעיל.

 

ניהול עובדים

בתחילת הדרך ניהול העובדים יכולה להיות משימה לא פשוטה – בין אם בשלבים הראשונים של איתור העובדים המתאימים לעסק (למשל, דרושות החלטות מראש כמו מה היא מידת הפניות הדרושה מן העובד בתחילת הדרך, מה הן דרישות התפקיד השונות וכמובן מה הוא השכר המוצע לעובדים). מדובר על עבודה שיש להתאמן בה – בייחוד כאשר העסק עדיין לא מוכר אז לא בהכרח עובדים מוכשרים רבים יגיעו לעסק משום שאינם יודעים כיצד הדברים מתנהלים בו.

 

סיכום

ליווי עסקי לעסקים קטנים הוא תהליך חשוב מאוד שעסקים קטנים יכולים לעבור שילמד אותם כיצד לנהל את העסק באופן הטוב ביותר – לא בדרך היררכית של ניהול אלא בדרך של לימוד תוך דיאלוג ועבודה משותפת שבין המלווה ובין הלקוח, בעל העסק, בה הם יכולים להגיע ביחד ליעדים המשותפים שהם מגדירים לעצמם.

בין אם מדובר על ליקויים שכבר בעל העסק שם לב אליהם והוא מעוניין לשפר אותם, ובין אם מדובר על קשיים שיצוצו במהלך הדרך – ובמסגרת תהליך הליווי ניתן יהיה לקדם פתרון טוב ומדויק שלהם – כך שכולם ייצאו נשכרים.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא