ייעוץ עסקי לחברות MVP

הקפאת הליכים ועיכוב הליכים

במהלך חיי החברה, ייתכנו מצבים של חדלות פירעון – מצב שאין באפשרות החברה לשלם את חובותיה לבנקים, ספקים ועובדים. המצב אינו בהכרח בלתי הפיך, וקיימים מקרים בהם ניתן לשקם את החברה, במידה והתשלומים השוטפים ייעצרו לתקופה מסוימת. במקרים כאלו ניתן לבקש צו להקפאת הליכים ועיכוב הליכים.

צו להקפאת הליכים הוא צו זמני מבית המשפט, העוצר את הליכי הגביה מול החברה לצורך בחינת הפתרון הטוב ביותר – שיקום החברה, מכירתה או פירוקה. בקשות אלה יכולות להיות מוגשות ע"י החברה או ע"י הנושים.

מהם המאפיינים של חברות בחדלות פירעון?

ברגעי משבר, החברה נמצאת במערבולת של קשיים:

  • התקבולים נמוכים מהתשלומים בצורה משמעותית;
  • הבנק לא נותן אשראי נוסף ודורש לפרוע את האשראי הקיים;
  • קיימים לקוחות הפסדיים שלא ניתן להשתחרר מהחוזה מולם;
  • ספקים מרעים תנאי אשראי ודורשים תשלום מזומן בלבד
  • חוזי שכירות\רכישה שהחברה חתומה עליהם, שאינם מתאימים לחברה;
  • הבעלים לא מסוגלים להזרים סכמים נוספים, ועוד ועוד.

כאשר מוגשת בקשה להקפאת הליכים, בית המשפט נותן בדר"כ סעד זמני בצורה של הקפאת התשלומים לבנקים ולספקים. בשלבים המתקדמים יותר, בית המשפט יכול לתת הגנות נוספות – ביטול של חוזים מכבידים, ביטול התקשרויות מיותרות, ביטול עיקולים, ומעל הכל – עצירה של תשלומי חובות העבר.

 

מהם השיקולים המרכזיים להגשת בקשת הקפאת הליכים ועיכוב הליכים?

ההחלטה להגשת הבקשה הינה כבידת משקל ביותר. מרגע הגשת הבקשה החברה נמצאת בידיו של בית המשפט – לשבט או לחסד. סמכויות הניהול נשללות מהבעלים וניתנות לנאמן מטעם בית המשפט. אם השופט לא משתכנע שיש סיכוי סביר לשיקום העסק, החברה תועבר לפירוק. בנוסף, מדובר בהליך יקר יותר וארוך יותר מליווי עסקי רגיל.

מצד שני, לא תמיד ניתן להציל את החברה בתהליך רגיל. לעיתים אין מנוס, ואין פתרון אחר מעבר להקפאת הליכים. במסגרת זו, יתכן ואף תינתן הגנה אישית לבעלים מפני נושים. במקרים מסוימים, הבעלים אף מצליחים לחזור ולהחזיק בחברה בסיום ההליך.

הקפאת הליכים ועיכוב הליכים
הקפאת הליכים ועיכוב הליכים

אופציה נוספת – עיכוב הליכים

קיימים מצבים בהם החברה נוהלה בצורה מקצועית ואחראית, ורק נסיבות קיצוניות  וחד פעמיות גרמו לחברה לבעיות קשות (מגפת הקורונה, למשל). כאשר הצורך הוא פריסת תשלומים בלבד, החוק נותן אפשרות להגשת בקשה ל"עיכוב הליכים" – הגנה מפני הנושים ללא שלילת הניהול מהבעלים, למעט מינוי משקיף/ מנהל הסדר מטעם בית המשפט.

חשוב לדעת כי האופציה הנ"ל ניתנה כהוראת שעה עד ל-17 במרץ 2022, עקב מגפת הקורונה. כמו כן, יש לזכור שבמידה וההליך לא מצליח – החברה עוברת לתהליך שיקום או פירוק.

 

השירותים שלנו

אנו ב-MVP ננתח את מצבה הכולל של החברה, נגדיר את הסיכויים וסיכונים, ונגיע יחד למסקנות:

  • האם אפשר להסדיר את המצב מול המערכת הבנקאית, הלקוחות והספקים, ללא הגנה מבית המשפט? במידה וכן, נגבש יחד תהליך הבראה וצמיחה לחברה.
  • במידה ולא – האם ניתן להציל את החברה בעזרת הזרמת מזומנים? האם הבעלים מסוגלים לעשות זאת? האם ניתן לגייס משקיעים? במידה וכן, נבדוק את האפשרויות שעומדות בפנינו.

במידה ושתי התשובות שליליות, יתכן וכדאי לחברה להגיש בקשה לעיכוב או להקפאת הליכים. אנו נלווה אתכם לאורך כל התהליך – מעת הכנת הבקשה ועד השלמת הליך השיקום של החברה.

ל-MVP מסורת ארוכה ועשירה בליווי, הבראה ושיקום של חברות בקשיים. במסגרת פעילותנו, טיפלנו בעשרות תיקים מורכבים, בהיקפים של מאות ועשרות מיליוני ₪. כמו כן, ל-MVP שיתוף פעולה עם בכירי עורכי הדין בתחום חדלות פרעון. אנו נעניק לכם את המעטפת המלאה – במקצועיות וברגישות – החל מהשלב הראשוני ועד לסיום תהליך מורכב זה.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא