הצד הכלכלי הוא אחד הצדדים החשובים ביותר בעסק. בסופו של יום, המטרה של ארגון או של עסק הוא לייצר מצב שבו ניתן לסגור את החודש עם שורת רווח – ועדיף כמה שיותר גדולה. כמובן, שבדרך חשוב לא להתפשר על ערכים ועל החזון של החברה. על מנת להבין כיצד ניתן לעשות את זה באופן הטוב ביותר, כדאי מאוד לקבל ייעוץ כלכלי.
למה צריך ייעוץ כלכלי?
לעיתים, נדמה שגם אם המוצרים השונים מתומחרים היטב, וגם עם העסק העובד – עדיין כמות הרווח היא קטנה מאוד אם בכלל.
כמובן שמדובר במצב לא אידיאלי ולכן יש להיעזר בשירותיו של יועץ כלכלי מומחה. במאמר זה יוסבר על השירות ההכרחי הזה – שלא מספיק אנשים מכירים אותו ונעזרים בו – ובכך לא מצליחים באמת לשפר את העסק שלהם ולצאת מן הבוץ.
תחילה, נבין מה יכול להציע היועץ הכלכלי על תפקידיו השונים ולאחר מכן נברר באילו מצבים כדאי לשכור את שירותיו על מנת שהם יהיו כמה שיותר אפקטיביים לבית העסק או הארגון שלך – על מנת שתוכלו לשלוט כמה שיותר בהוצאות ובהכנסות שלכם.
מה יכול לעשות היועץ הכלכלי?
כאמור, התפקידים של היועץ הכלכלי הם רחבים יחסית וקשורים בכל התחומים שמתבטאים בשורת רווח או בהוצאה. עם זאת, ניתן באופן גס לחלק את עבודת היועץ הכלכלי למספר תחומים, כאשר בהתאם למציאות הארגונית בוחר היועץ להתמקד בתחום כזה או אחר, במידה והוא דורש חיזוק מיוחד.
ניהול כלכלי נכון
בפשטות, כאשר מנהלים ארגון או בית עסק – יש צורך לנהל אותו ברמה הכלכלית בצורה הנכונה ביותר. על מנת לעשות זאת, כמובן, ישנן דרכים רבות. אך תחילה יש להבין כמה מושגי יסוד, שלרבים מבעלי העסק אין כיום – כיצד שולטים בזרם ההוצאות, כיצד מגדילים את ההכנסות, איך ניתן לתמחר מוצרים באופן הטוב ביותר.
על מנת להגדיל כמה שיותר את ההכנסות ולהקטין את ההוצאות, יש לפעול בכלים כלכליים שונים העומדים בפניכם. בין אם מדובר על כלים משפטיים שמסייעים לבעלי עסקים להגדיל את ההוצאות שלהם (למשל באמצעות תכנון מס נכון, הגשת החזרי מס וכולי), באמצעות רישום והיעזרות בתוכניות כלכליות שונות שהמדינה מציעה לעסקים וכולי).
מלבד זאת, ישנו הצד האסטרטגי – כיצד משווקים את המוצר באופן הנכון ביותר, מהו קהל היעד של הארגון, כיצד ניתן להגיע אליו. בנוסף, כאשר מגיעים כבר לקהל היעד – כיצד משכנעים אותו לקנות כמה שיותר?
למשל, במידה ומדובר במוצרים שמיועדים לצעירים, באמצעות אסטרטגיה עסקית ואסטרטגיה של שיווק ממוקד (שהן לעיתים זולות יחסית), ניתן להגיע לאנשים רבים.
מדובר על הוצאה שיכולה להגדיל משמעותית את כמות ההכנסות של העסק.
בנוסף, משום שהיועץ הכלכלי בעל השכלה בתחום הכלכלה, הוא יכול להראות לכם באמצעות כלי שרטוט תרשימים, ניבויים ותחשיבים שונים כיצד ניתן להגדיל את שורת הרווח, תוך תחזיות גדילה שונות לעסק. מדובר בכלי חשוב מאוד שיכול לסייע רבות לעסקים.
חסכון
החיסכון הוא פונקציה חשובה ביותר בכל הנוגע לעסק. ככל שהעסק יצליח לחסוך יותר מידי חודש, יהיה ניתן בעתיד להגדיל את העסק, לעודד את העובדים ולהיטיב בטווח הארוך עם העסק. על מנת להגדיל את החיסכון מידי חודש יש להפעיל כלים שונים.
ביו אם מדובר על בחירה נכונה יותר של ספקים על מנת להוזיל עלויות ייצור של מוצרים שונים, בין אם מדובר על קיצוץ של תקני עובדים שניתן לראות שאינם מניבים מספיק תועלת לעסק, לשנות את פילוח ההוצאות על מנת להשקיע בענפים רווחיים יותר בעסק (למשל להגדיל השקעות בעסקים באינטרנט על פני שיווק פיזי).
התייעלות
באופן דומה לחיסכון, עבודה עם היועץ הכלכלי מאפשרת לעסק להתייעל כמה שניתן. ההתייעלות לא כוללת רק פונקציה של חיסכון אלא ראייה ארוכת טווח שכוללת את הראייה הפשוטה – מינימום השקעה מקסימום תוצאה.
חשוב לזכור שאין פתרונות קסם ושלא מדובר על דבר שקורה ביום. עם זאת, ככל שכבר העסק פועל תקופה, ניתן לראות ולנתח את הנתונים שכבר יש בידינו על מנת להבין אילו כיוונים אינם מזינים מספיק את העסק ולהיפך.
לכן, ההתייעלות תכלול מצד אחד קיצוץ בעובדים, ומן הצד השני תחתור ליצירת סביבת עבודה שבה לעובדים ישנם תמריצים חזקים להגדיל את התפוקה שלהם, בין אם משום שהם מקבלים עמלות ובין אם הם יודעים שיש אופציות קידום ריאליות בארגון.
כלי בקרה כלכליים
היועץ הכלכלי הוא כלכלן מומחה בהכשרתו ולכן יש בידו את האפשרות לייצר כלי בקרה כלכליים שונים. למשל, ניתן להנפיק ולנתח דוחות תקופתיים בהם ישנו מידע רב על ההתנהלות העסקית, מעבר להסתכלות הצרה על שורת הרווח, ניתן לראות במה הרווח גדול יותר, במה פחות, אילו מוצרים הלקוחות אהבו וכיצד ניתן לעודד את הרכישה של המוצרים הרווחיים ביותר.
באמצעות ניתוח נכון של הדוחות העסקיים ניתן לייצר מציאות עסקית שבה פועלים על הצד הרווחי ביותר. הניתוח של הדוחות יכול להיות מורכב מנתונים רבים ולכן חשוב לדעת לקרוא אותו כהלכה.
מי צריך שירותי ייעוץ כלכלי?
לאחר שראינו מספר תפקידים עיקריים של היועץ הכלכלי – ניתן לדון בשאלה – מי בכלל צריך את שירותיו של היועץ הכלכלי. כמובן, ישנם מצבים רבים שבהם ניתן להיעזר בשירותיו, לכן יוצגו מצבים שבהם לרוב שוכרים את היועץ הכלכלי.
רוצים להגדיל את יעילות העסק
גם אם העסק עובד – הוא לא תמיד עובד על הצד הטוב ביותר. תמיד ישנם שומנים שונים שניתן לנקות, והם משפיעים משמעותית מידי חודש על היעילות של בית העסק. לכן, כדאי מאוד לשכור את שירותיו של היועץ הכלכלי שיעזור לכם להבין איך ניתן להפוך את העסק ליעיל ביותר שניתן במבנהו הנוכחי.
מדובר על מידע ותוכנית שניתן להסיק יחסית בקלות ולכן עם הישמעות נכונה לייעוץ הכלכלי אתם יכולים להגדיל באופן משמעותי את שורת הרווח החודשית שלכם, תוך שינויים שאינם גדולים יתר על המידה.
רוצים להתרחב
במידה ואתם רוצים להתרחב – כדאי מאוד לבחון את היעילות העסקית ולבנות מודל כלכלי נכון להתרחבות טרם עושים זאת. לכן, יש לבחון היטב את המודל שבו פועל כיום העסק, על מנת להבין כיצד ניתן לשפר אותו עוד לפני ההתרחבות.
לאחר שעושים זאת, יש לבנות תוכנית מפורטת כיצד מבחינה כלכלית העסק עומד להתרחב – על מנת שלא תמצאו את עצמם בהפתעה גמורה ושורת ההוצאות הגדולה תעלה על שורת ההכנסות – מצב שלא מעוניינים להגיע אליו כמובן.
העסק לא מרוויח או מפסיד
המצב הקלאסי לייעוץ כלכלי הוא מצב שבו העסק פשוט לא עובד. לא משנה כמה קשה אתם עובדים, שורת הרווח פשוט לא גדלה. לכאורה, העסק עובד שוטף, העובדים קורעים את עצמם – ועדיין לא נראות תוצאות. באמצעות הכלים שהוצגו במאמר ניתן יהיה להתחיל סופסוף לראות תוצאות.
סיכום
באמצעות עבודה נכונה עם יועץ כלכלי ניתן לשנות משמעותית את המציאות הכלכלית של העסק או של הארגון שלכם. כמעט כל עסק דורש את העבודה הצמודה של היועץ הכלכלי – על מנת להגדיל משמעותית את הרווחים שלכם פנו כמה שיותר מהר ליועץ כלכלי!
אולי יעניין אתכם: