ייעוץ עסקי לחברות MVP

בניית תוכנית עסקית

נמאס לכם לעבוד כשכירים? מעוניינים להגיע אל הפסגה? יש לכם רעיון שילהיב את כל המדינה? למי אתם מחכים? תתחילו בבניית תוכנית עסקית ותצליחו בגדול! פתיחה של חברה חדשה זהו תהליך מרגש ולעיתים מלחיץ.

כמו בכל התחלה חדשה החששות רבות והצפי הוא להצליח בגדול. ויחד עם זאת, לא כל עסק מצליח לדגדג את פסגת התהילה. אז איך באמת מגיעים אליה? באמצעות בניית תכנית עסקית ממוקדת, ישימה ואפקטיבית. על בניית התוכנית ומדוע כל כך חשוב שתבנו אחת תגלו במאמר הזה:

מהי בעצם תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא פירוט כתוב של כל מטרותיה ויעדיה של החברה החדשה והדרכים להשגתן. חשוב להדגיש שהתוכנית אמנם מכילה את החזון העתידי והצפי של בעליה, אבל מתמקדת בעיקר בפרקטיקה ובמשאבים שהחברה אמורה לפתח לאורך תקופת זמן מוגדרת. ולכן עם תחילת התוכנית חשוב לציין מידע רלוונטי:

  • כמות העובדים שתידרשו לגייס במועד פתיחת העסק
  • גובה השכר והתנאים שמגיעים לכל עובד
  • נתוני מלאי לרבות סוג המלאי שיש לרכוש ועלויותיו
  • מהם השירותים או המוצרים שהחברה מספקת
  • מיהם הלקוחות הפוטנציאליים (העמקה באפיון הלקוחות המתאימים לאותו העסק)
  • הוצאות לגבי ניהול העסק, פרסומו ושיווקו, עלות המבנה שבו פועל העסק
  • מהו הסכום הדרוש להקמה או להפעלת הפרויקטים הראשוניים (מקורות מימון, גיוס הון ואיתור המקום המתאים לכך כמו קרן הלוואות, הלוואה בנקאית, קרנות אקוויטי וכן הלאה).

 

הכנת ובניית תוכנית עסקית

על מנת להכין את התוכנית העסקית דרוש הרבה ידע. למעשה, רובו יגיע בסופו של דבר מהבעלים של העסק המתחיל ולא מהיועץ העסקי. כך לדוגמה, חברת אופנה מתחילה תידרש לבחור לעצמה אסטרטגיה שיווקית ועסקית מתוך הבנת הכוחות והמתחרים הפועלים בשוק. מסעדה תידרש להבין את מחירי השוק ובמה הם בדיוק תלויים ואילו חברת הסייבר החדשנית תידרש להבין למי המוצר הייחודי שלה מתאים ומיהם המגזרים או פלח השוק שצפויים להשתמש בו.

כמובן שהאינפורמציה נאספת בתהליך הדוק מול היועץ העסקי, כך שהוא זה שיסייע בתהליכי הבירור והאיסוף ויעמיד את כל האפשרויות שבהן ניתן לבחור מתוך הבנת הצרכים האישיים והמטרות של כל עסק לגופו. במסגרת הייעוץ יוצמד לכם גם כלכלן מומחה שיוכל לענות לכל שאלה באופן מקצועי ויסייע גם הוא בכתיבת התוכנית.

פתיחת העסק דורשת לא רק הגדרה "טכנית" של פעולות בסיס או עלויות. העסק דורש גם ניהול זמן יעיל, שכן כמות ההחלטות או הפעולות גוברת בשלבים אלו על סך השעות ביממה אחת ולכן דרושה גם הבנה של חלוקת הזמנים וכיצד מיישמים אותה בדרכים אופטימליות (האצלת סמכויות לאחר גיוס ההון האנושי, הקמת נהלי עבודה שקובעים באילו שעות מתבצעות אילו פעולות וכדומה).

בנוסף, העסק זקוק לשם חדש, פתיחת תיק ברשויות המס, היכרות עם ספקים, לקוחות פוטנציאליים, יועצים ועוד ועוד.

ככל שהתוכנית תהיה מפורטת, מקיפה, גדושה במחשבה על כל הפרטים הקטנים שרק בעל ניסיון בעולם העסקי מבין כמה הם חשובים, כך החברה תוכל לקום בקלות רבה יותר, להתוות מטרות ומודלים עסקיים כבר מבראשית ולנסוק גבוה, אולי אפילו יותר ממה ששיערתם.

 

המבנה האולטימטיבי של תוכנית (באמת) טובה

תוכנית עסקית מוצלחת מחולקת לפרקים, כך שכל פרק מתייחס לאשכול שונה של שאלות בנוגע לרעיונות העסקיים ומאפייני העסק. מעיון בכל הפרקים ניתן להסיק תובנות המשך קריטיות במיוחד כמו למשל היכן נמצא הרווח של העסק או כיצד מסבירים מה עושה העסק שלנו בכמה מילים בלבד (מה שיכוון בהמשך גם לתוכנית השיווקית והמיתוג של אותה החברה).

נפרט כעת את כל הפרקים הנכללים בתוכנית:

בניית תוכנית עסקית
בניית תוכנית עסקית

תקציר מנהלים

מעין פרק מבוא שבו יש לפרט לגבי הרעיון העסקי ומה בדיוק העסק עושה. לרוב מכינים את החלק הזה כמו מצגת עסקית קצרה וממוקדת, שיש בה התייחסות כללית לחברה ולפעילותה.

 

סקירת השוק

פרק זה מתייחס לזירה העסקית שבה החברה תפעל ולפיכך הוא מתאר את השוק או התחום הספציפי לפעילות החברה, את המתחרים הפעילים בו (יתרונות, חסרונות, מחזור שנתי, היקף מכירות, שליטה, גודל ועוד). לגבי תחרותיות השוק, בחלק מהתוכניות תוכלו לראות כי מדובר בפרק נפרד לחלוטין ולכן הדבר תלוי מאוד בשוק הרלוונטי, גודלו ומאפייניו.

 

סקירת המוצר

התייחסות מפורטת ומקיפה לתיאור המוצר או השירות של העסק. פרק זה לעתים יכלול גם את הלקוחות הרלוונטיים, אך גם כאן פלח השוק או קהל היעד עשויים לעבור לפרק נפרד משלהם.

 

העקרונות השיווקיים

כאן אנו חוזרים לטיבו של העסק ומציגים לראשונה את תוכנית השיווק שלו, בדגש על ביצוע תהליכי המכירות ושיטת המכירות. כאן נענות כמה שאלות חשובות מאוד לגבי טיבו הכלכלי של העסק: כמה המוצר עולה? מהו הרווח השולי שלו? מיהם הקונים של אותו מוצר? מהו המודל הפיננסי של תוכניות המכירה? ועוד.

 

התחזית הפיננסית

עמוד השדרה של התוכנית העסקית, שבו מבוצע ניתוח פיננסי הקובע את ההתנהלות של העסק. כאן ימצאו נתונים לגבי צפי ההוצאות העסקיות וקבלת ההכנסות הראשונות מהפעילות. פרק זה מציג נתונים ברורים ומדויקים שנבדקו קודם לכן וחשיבותו קריטית. לראיה – תוכניות עסקיות שבהן נמסרים רווחים גבוהים במיוחד תוך זמן קצר אין "מחזיקות מים" לאורך זמן ובפועל הן או בלתי אפשריות או מעוררות חשד לגבי הפעילות האמיתית.

 

נכסי הארגון

זהו חלק שבוחן את כל הנכסים שהעסק מפעיל או שעומדים לרשותו כדי לקיים את הפעילות והוא מתייחס גם לצוות הניהול, שאמור לקדם את המוניטין העסקי ואת ההצלחה העסקית בסופו של דבר.

 

פרקים אפשריים נוספים

פרק הצגת סיכונים שמפרט על חולשות אפשריות ומציע דרכי פתרון, פרק זיהוי נקודות חדירה לשוק, פרק פיננסי שמתווה את מדיניות בדיקת ההוצאות וההכנסות ומציב מדדים קיצוניים שמגדירים הצלחה או כישלון, פרק מיתוג שמתייחס למראה החזותי והמסרים הפרסומיים, פרק הרחבה על קהל היעד ופילוחו ומסמך שיתופי פעולה המפרט את השותפויות העסקיות או הגורמים שעמם יש רצון לבצע שת"פ בהמשך.

 

​אז… שנצא לדרך?

כפי שאתם מבינים, תוכנית עסקית היא למעשה תוכנית שעוסקת בצמיחה. העסק מגדיר אלמנטים חשובים בפעילותו כמו הצבת יעדים לטווח ארוך, לוחות זמנים, מאפיינים לגבי לקוחות וכוח אדם ועוד.

ומה לאחר מכן? כעת העסק אמור להישאר עם אצבע על הדופק כל הזמן – ללמוד את מתחריו, לבחון אפיקי פעולה ודרכי התמודדות, לאסוף לאט ובטוח את לקוחותיו ולהתחיל לעבוד קשה על סמך תנאי התוכנית – ולהצליח בגדול!

 

רוצים לנסות בעצמכם? הורידו חינם את הפורמט לבניית תכנית עסקית

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא