על מנת להגדיל הכנסות כל חברה צריכה לגבש לעצמה ייעוץ שיווקי ואסטרטגיה, ישנם מספר מודלים כלכליים, שיווקיים וארגוניים אשר מסייעים בגיבוש אסטרטגיה שיווקית.
להלן מספר מודלים כאלו:
-
מודל יועצי בוסטון BCG
-
הסביבה השיווקית PEST
-
בחינת אסטרטגיות מוצר MSTP
-
5 הכוחות PORTER
-
אסטרטגיית אוקיינוס כחול
מודל יועצי בוסטון BCG
המודל פותח על ידי חברת Boston Consulting Group ועל כן שמו, באמצעות מודל זה בוחנים את הפורטפוליו העסקי של חברה ביחסם לשוק \ ענף (פרמטר עיקרי) ולמתחרים (פרמטר משני)כאשר העיקרון המרכזי של המודל הוא בניית מטריצה דו ממדית המורכבת מ:
-
אטרקטיביות שוק
-
נתח שוק יחסי
מודל הסביבה השיווקית PEST
באמצעות מודל זה מנתחים את הסביבה השיווקית החיצונית של החברה וזאת על פי מספר פרמטרים הנגזרים משמו:
-
Politic – סביבה פוליטית
-
Economic – סביבה כלכלית
-
Social – סביבה חברתית
-
Technology – סביבה טכנולוגית
מודל 5 הכוחות PORTER
מודל חמשת הכוחות פותח על ידי מייקל פורטר (פרסום – 1979) ומדבר על 5 כוחות שפועלים בשוק ולפי שכלול שלהם ניתן לבחון את מצב התחרות הענפית, ובהתאם לכך לעצב את האסטרטגייה השיווקית של הארגון, להלן 5 הכוחות:
-
מתחרים חדשים (פוטנציאליים)
-
מוצרים תחליפיים
-
לקוחות (כוח מיקוח)
-
ספקים/ מפיצים (כוח מיקוח)
-
עוצמת התחרות בענף
השימוש במודל נפוץ בקרב חברות לייעוץ עסקי שיווקי ו אסטרטגי כאשר מעוניינים לבחון ולהעריך את מיצוב החברה בענף בה היא פועלת. בנוסף ניתן לעשות שימוש במסקנות המודל בעת בחינת מהלכים תפעוליים בחברה כגון החלפת מערכת מיידע.
אסטרטגיית אוקיינוס כחול
אסטרטגיה עסקית להתמודדות בשוק תחרותי. מחברי המודל וו. צ'אן קים (W. Chan Kim) ורנה מובורן (Renée Mauborgne), הציגו אותה לראשונה בספרם "אסטרטגיית אוקיינוס כחול" בשנת 2004. הוגי האסטרטגייה מביאים עמם חדשנות תפיסתית וגורמים לעסקים לחשוב מחוץ לקופסא דהיינו השוק בו הם פועלים, החדשנות העיקרית של האסטרטגיה היא בהצעה לשינוי המיקוד האסטרטגי והעסקי של החברה מתחרות טובה יותר בתנאים ובסביבה העסקית הקיימת, אל עבר זיהוי שטחים הפנויים מתחרות.
ייעוץ שיווקי
על מנת לגבש את האסטרטגיה העסקית הנכונה ביותר בעבור העסק שלכם יש לבצע ניתוח מעמיק, אבחון שיווקי – עסקי, וזאת כדי להכיר ראשית את בסביבה בה העסק פועל ואת יכולות העסק ולאחר מכן לגבש אסטרטגייה עסקית בהתאם לממצאים שנתקבלו.
לצורך כך חברות רבות נוהגות להתקשר עם חברות ייעוץ עסקי, שיווקי ואסטרטגי.
יועץ עסקי יאבחן ראשית את מצב החברה לכדי מסמך אבחון, בהתאם לממצאיו והמלצותיו, ובשילוב עם הנהלת החברה תיקבע האסטרטגיה השיווקית של החברה ודרכי הפעולה להשגתה.
כדי לחולל שינוי חיובי בעסק ולגרום לו להגדיל את המכירות ולשווק את עצמו, תחילה יש לשנות תפיסה בצמרת הארגון ולהכין דרכי פעולה ונהלים מתאימים שיחלחלו עד לאחרון העובדים.
השימוש ייעוץ שיווקי נפוץ בכל ענפי המשק החל מחברות תקשורת ועד לשירות לחברות בתחום האופנה. כשחברה מעוניינת להגדיל את המכירות זה לא חשוב מה היא מוכרת העיקר שתפעל לפי דרכי הפעולה הנכונים והמומלצים שיובילו אותה להשגת המטרה.
תחום השיווק הוא תחום רחב וחברה שלומדת כיצד לשווק את המוצרים או את השירותים שהיא מעניקה יכולה לצמוח ולגבור על המתחרים שלה.
אולי ייעניין אותך גם: