אסטרטגיה עסקית

עולם העסקים כולל בתוכו לא מעט מושגים ומונחים שכל בעל עסק חייב להכיר ועליו לדעת מה משמעות המושגים הללו לא רק מבחינה תיאורטית אלא גם מבחינה מעשית. מאמר זה עוסק בשני מושגים שהם אסטרטגיה שיווקית ואסטרטגיה עסקית ובהבדלים שבין שני המושגים הללו.

אסטרטגיה עסקית היא האופן שבו פועל העסק על כל רבדיו, אסטרטגיה עסקית צריכה לקבוע מהי מטרת העסק ומהו החזון העסקי של העסק, מהו קהל היעד של העסק, מיהם השווקים שבהם כדאי לעסק לשווק את מוצריו, ועוד.

באמצעות אסטרטגיה עסקית נקבע מהם המהלכים והצעדים שהעסק צריך לבצע כדי להשיג את היעדים הללו. במלים אחרות אפשר לומר שאסטרטגיה עסקית צריכה לענות על השאלות של ה"מה" הקשורות לעתיד העסק" ואח"כ לחפש את התשובות של ה"איך" שבעזרתן ניתן יהיה להשיג את היעדים העסקיים שהם ה"מה".

לצידה של האסטרטגיה העסקית שהיא מכלול של צעדים שבעזרתם ניתן להשיג את היעד העסקי של העסק, קיימת אסטרטגיה שיווקית, שהיא המדיניות השיווקית של העסק, מדיניות שיווקית של העסק מתייחסת למוצר, ללקוח, לדרכי ההפצה של המוצר, לערוצי הפרסום, ועוד.

מי שאחראי על קביעת מדיניות השיווק מתייחס כאמור רק לסוגיית השיווק על רבדיה השונים, ואינו מתייחס לסוגיה הגדולה הנקראת אסטרטגיה עסקית, שקובעת מהי מטרת העסק ואיך ניתן לממש את מטרת העסק, וזהו ההבדל הגדול בין אסטרטגיה עסקית לאסטרטגיה שיווקית.

אם ננסה למצוא את ההבדלים שבין אסטרטגיה עסקית לאסטרטגיה שיווקית ניתן לסכם זאת בכמה הבדלים משמעותיים

  • אסטרטגיה עסקית נותנת מענה לשאלות כמו מהם היעדים העסקיים שלנו, היכן אנו רוצים לשווק את המוצרים שלנו? מיהו קהל היעד שלנו? מהו תחום העיסוק שלנו,  מיהם המתחרים שלנו ועוד.

  • אסטרטגיה שיווקית נותנת מענה לשאלה מהן הפעולות השיווקיות שאנו מתכננים לבצע כדי להשיג יתרון שיווקי ע"פ המתחרים שלנו, כיצד אנו מתכוונים להשיג מיתוג, עלינו לבחור תמהיל מוצרים שמתאים לנו ועוד.

 

עוד בנושא מודלים כלכליים ושיווקיים תוכלו למצוא במאמר הבא.

במהלך קביעת אסטרטגיה עסקית והכרת קהל היעד שלנו עלינו לבחור את השווקים שבהם כדאי לנו לנסות לשווק את המוצר שלנו, שווקים שבהם יהיו מספיק לקוחות,  ולא יהיו יותר מדי עסקים מתחרים.

ואילו בעת ניהול אסטרטגיה שיווקית לאחר שכבר בחרנו את השווקים הרצויים לנו, אנו צריכים לעשות את כל הצעדים כדי שהלקוח הפוטנציאלי יהפוך ללקוח ממשי, עלינו לנסות להתאים את מוצרי החברה כמה שיותר להעדפות של הלקוחות, ועלינו לנסות להיות קשובים כמה שיותר לבקשות ולרצונות של הלקוחות כי ככל שתהיה התאמה בין מה שהלקוח מעוניין בו לבין מה שהחברה מספקת לו, כך יש סיכוי שאחוז המכירות יהיה גבוה יותר ושאחוז הלקוחות הנאמנים יהיה גבוה יותר.

קוראים אחרים של מאמר זה התעניינו גם ב:

לוגו MVP ייעוץ עסקי

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא