ייעוץ עסקי לחברות MVP

ייעוץ עסקי לפי תחומים

הבחירה ביועץ עסקי היא בחירה מורכבת שכוללת שיקולים רבים. מרבית העסקים יכולים להיעזר בייעוץ עסקי על מנת לשפר ולייעל את האופן שבו העסק שלהם עובד כיום – ובאותו אופן להגדיל את הרווחים שלהם, ואף לאפשר לעסק שלהם לגדול ולהתפשט יותר. על מנת לעשות כן, יש לבחור היטב את היועץ העסקי שהם בוחרים לעסק שלהם. בהקשר הזה, ייעוץ עסקי לפי תחומים היא עיקרון מפתח שמאפשר לכל תחום את ההתמחות הספציפית שלו – מבלי להיות נגוע בשטחיות, תוך הכרה עמוקה של מאפייני התחום ועבודה דרך היכרות.

מה הם היתרונות של ייעוץ עסקי לפי תחומים?

על אף שאחד היתרונות של יועץ עסקי שלא מגיע בדיוק מן התחום הוא היכולת שלו להיות עין שיפוטית רחוקה לחלוטין מן התחום – ובכך כנראה להיות עם תובנות שלא ניתן היה להשיג באופן אחר – הוא בדיוק ההפך, העובדה שהיועץ מכיר את השוק ואת התחום היטב – אך לא את הארגון הספציפי.

ההכרה עם התחום כוללת בתוכה המון יתרונות – שיפורטו בחלק זה של המאמר. היתרונות יכולים להטות את הכף לטובת בחירת יועץ עסקי שמגיע מן התחום הזה ספציפית, תוך עבודה עם לקוחות עבר ויתרונות מוכחים באותו השוק והמקצוע הספציפי.

 

הבנה של השוק

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של יועץ עסקי שמכיר היטב את התחום שבו הוא מייעץ עליו הוא ההיכרות שיש לו עם השוק שבו העסק פועל. ההיכרות עם השוק כוללת מספר היבטים שונים, אשר יכולים להשפיע על מלאכת הייעוץ. קודם כל, היכרות של השוק כוללת היכרות עם קהל היעד – האנשים שרוכשים את המוצרים באותו השוק.

 

קהל היעד

ההיכרות עם קהל היעד היא עניין הכרחי על מנת להעניק ייעוץ טוב. כיום, ההיכרות עם קהל היעד נעשית באמצעות ניתוח של מידע רב שנצטבר על אותו קהל יעד – מה הם הכלים השיווקיים היעילים ביותר שניתן להפעיל עליהם, באילו אסטרטגיות כדאי לפנות אליהם ומה הוא האופן שבו הם מבצעים את הרכישות שלהם.

ההבדלים המשמעותיים בין קהלי היעד השונים משפיעים מאוד על האסטרטגיה השיווקית של החברה, וההבדלים יכולים לגעת בדקויות והבדלים שייראו לאדם מן הצד בתור הבדלים מינוריים. למשל, הפנייה לאושיית רשת אחת, ולא לאחרת, יכולה להשפיע דרמטית על סוג הפרסום שייווצר למוצר. למשל, פנייה לאושיית רשת שידועה בתור מהימנה יכולה להקפיץ משמעותית את המכירות – בעוד שאחת שמפרסמת מוצרים רבים – עלולה פחות לייצר את ההשפעה הזו.

בנוסף, ההיעזרות בקידומים ממומנים לעומת קידומים אורגנים והשילוב ביניהם משתנה מאוד באסטרטגיות בין פילוחי הגיל השונים – הידועים בהרגלי צריכה אחרים לחלוטין. למשל, אופן הקידום של מוצרים בחנות אינטרנטית אחרים מן היסוד מאשר אלו של מוצרים שנמצאים בחנות פיזית.

ייעוץ עסקי לפי תחומים
ייעוץ עסקי לפי תחומים

מתחרים

עניין נוסף הקשור בהיכרות עם השוק הוא המתחרים ואופי המוצרים האחרים שנמצאים בשוק. באמצעות ההכרה של הכוחות הפועלים האחרים בשוק ניתן יהיה להעניק ייעוץ טוב הרבה יותר ביחס לאסטרטגיות שבהן יש לנקוט על מנת שהמוצר יוכל להיות מוקדם באופן מוצלח ויעיל יותר ביחס לתנאי השוק.

באופן טבעי כל שוק מתנהל באופן מאוד אחר – בין אם ביחס בין המוצרים השונים, האופי של התחרות בין היצרנים השונים ובאופן שבו נקלטים מוצרים חדשים. לכן, על מנת להנהיג מדיניות אפקטיבית במישור העסקי – עדיף שהיועץ העסקי יהיה בקיא מאוד בתנאים אלו של השוק.

למשל, בשוק עורכי הדין, אחת הדרכים הטובות ביותר לקידום המקצועי של עורך דין הוא הופעה בתור דובר מומחה בתוכניות טלוויזיה שונות – כך ניתן להראות את המיומנות של עורך הדין לקהל שרואה או שומע את התוכנית. אסטרטגיית פרסום זו לא בהכרח תהיה טובה לתחומים עסקיים אחרים, בהם למשל יכול להיות שקידום ממומן בפייסבוק יהיה יעיל יותר.

התחרותיות של השוק והאסטרטגיות של המתחרים דורשת גם היא ניתוח מעמיק יותר של האופן שבו ניתן להתמודד עם הטכניקות האלו. גם כאן – היכולת של היועץ להתמקצע בנושא המדובר ולהתמחות בו מאפשרת עבודה אינטנסיבית יותר הכוללת ירידה לפרטים הקטנים של האסטרטגיה העסקית ולא רק ברמת המאקרו.

 

סוג המוצרים המשווקים

סוג המוצרים או השירותים שמוצעים על ידי כל אחד מאנשי המקצוע מייצרים משפיע מאוד על האופן שבו ניתן לייעץ לעסק שמשווק ומייצר אותו. למשל, האופן שבו משווקים שירותים רפואיים על ידי רופאים שונה בתחילת מן האופן שבו משווקים או מנהלים מסעדה – באופן טבעי ההיכרות עם המוצרים המשווקים – לכן יש לייצר התאמה בין ההתמקצעות ובין העסק.

לכל אחד מן המוצרים ישנו מאפיינים מיוחדים וכדאי להיות מודעים אליהם טרם מייעצים. מלבד הרגלי הצריכה השונים של הצרכנים של המוצרים וקהל היעד – גם האופן שבו ניתן לתמחר את המוצר ולפנות אל קהל היעד הוא אחר וחשוב מאוד לדעת את זה, תוך היכרות עם הנורמות השונות שקיימות באשר לכל שדה באופן נפרד.

 

מה מאפיין ייעוץ עסקי לפי תחומים?

כפי שניתן להבין, ייעוץ עסקי לפי תחומים הוא מטבע הדברים ייעוץ עסקי שכולל הרבה יותר ירידה לפרטים הקטנים מאשר אך ורק מדיניות מאקרו ארגונית הקשורה בתחומים כלליים וביישום של תאוריות ואסטרטגיות כלליות שלא נוגעות באופן ספציפי לתחומי העיסוק.

למשל, ניתן למצוא יועצים עסקיים שמתמקצעים ספציפית בייעוץ עסקי למקצועות רבים ומגוונים – ייעוץ עסקי לעורכי דין, ייעוץ עסקי למסעדנים, לאנשי הייטק, לרופאים, לאדריכלים וכל מקצוע אחר – ניתן למצוא יועצים עסקיים אשר זהו תחום ההתמחות שלהם ביחס לתנאי השוק הייחודים של התחום.

 

אם כך – איך יודעים איזה יועץ מתאים לפי תחום העיסוק שלי?

כפי שניתן לראות, לכל יועץ יש תחום התמחות אחר ולכן המקצוע שבו הוא שולט הוא אחת המסננות הראשונות שכדאי דרכן להחליט איזה יועץ עסקי בוחרים לעסק שלכם. מלבד זאת, חשוב לזכור שישנם עוד פרמטרים רבים כמו ניסיון, לקוחות עבר וותק שכדאי להסתכל עליהם בתור אינדיקציות משמעותיות להתאמה בין הלקוח ובין היועץ.

למשל, עבודות עם לקוחות עבר יכולה להראות את הפרויקטים ואת השיפור שהיועץ העסקי יצר בחברה על מנת להרים אותה ולייעל אותה מן המצב הקודם שבו היא הייתה. לכן, מומלץ מאוד גם ליצור קשר עם לקוחות העבר או להסתכל על התהליך שהיועץ העסקי ייצר בחברה.

בהתאמה, משום שלקוחות העבר הם מאותו תחום העיסוק של הלקוחות העדכניים – ניתן להבין לעומק איזה סוג של שינויים נוצר על ידי היועץ ובאופן טבעי לראות האם זוהי שיטת העבודה שמתאימה גם במקרה הזה. תוך השיחה עם לקוחות העבר ניתן לקבל התרשמות רחבה באשר לאופן שבו היועץ העסקי עובד – ומומלץ מאוד לנקוט בשיטה הזו.

 

סיכום

הבחירה בייעוץ עסקי לפי תחומים היא בחירה מאוד חכמה משום שהיא מתאימה באופן קונקרטי לסוג העסק שלכם – מתוך היכרות עמוקה עם המוצר או השירותים שאתם מעניקים, הבנה של השוק והכוחות הפועלים בו ואת האופי של קהלי היעד של המוצר.

כל אלו מייצרים חווית ייעוץ שהיא הן טובה ומעמיקה יותר והן כזו שיכולה להגיע לתוצאות טובות יותר – גם ברמת המיקרו וגם ברמת המאקרו, תוך יישום של עקרונות כלליים שאינם משתנים מתחום לתחום וגם כאלו הדורשים היכרות עם החומר המקצועי של התחום.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא