ייעוץ עסקי לחברות MVP

ייעוץ לפתיחת עסק

רבים חולמים על בית קפה שכונתי, או חנות מזון קטנה במרכז העניינים. אולם, בעוד רבים רוצים להגשים את החלום, כ – 800 עסקים קטנים ובינוניים נסגרים מדי שבוע. החל מבחירת מוצר ללא בידול, דרך שותפים לא טובים וקשיים רגולטוריים, מהן הבעיות בפתיחת עסק, וכיצד ייעוץ לפתיחת עסק יפתור הכל? מוזמנים לקרוא.

החלום הישראלי – עסק עצמאי

כבר תקופה ארוכה שישראל ממצבת עצמה כאחת המדינות היזמיות ביותר בעולם. עובדה זו ניתן לתמוך, ראשית, במספר העסקים הבינוניים והקטנים שפעילים כיום בישראל. סך של כ – 540 אלף עסקים, המהווים 64 עסקים לכל 1,000 אנשים, מציגים תמונה לפיה האזרח הישראלי אוהב לעבוד בשביל עצמו, לצד הגשמת חלומות.

כמו כן, ישראל נמצאה כחמישית מבין 24 מדינות מפותחות שנבדקו, בכל הנוגע לנכונות אזרחים לפתיחת עסקים. אולם, לא פעם, אלו יכולים להגיע למצב שאינו רצוי, לרבות בנושא הכלכלי.

 

לא כזה פשוט – שיעור העסקים שנסגרים

בבחינת שנת 2017 באופן פרטני, ניתן לראות סטטיסטיקת נשירה מרקיעה שחקים. כ – 43 אלף עסקים, מבין 57 אלף שנפתחו, ונסגרו באותה שנה. באחוזים, מדובר על למעלה מ – 75%, נתון נשירה שאינו מחמיא באף תחום.

גם בבחינת סטטיסטיקה שוטפת המצב אינו מאיר פנים. בשנה, בממוצע, נסגרים כ – 40,000 עסקים קטנים ובינוניים. מדובר על 800 עסקים בשבוע, מה שמעיד על מגמה חוזרת של סגירת עסקים חדשים.

 

מגוון סיבות לסטטיסטיקה הלא מחמיאה

על אף שיש שיגידו שסגירת העסקים האמורה נובעת בשל שיעור העסקים הגבוה, ישנן מספר סיבות אשר נהוג להכיר בהן כמקור הבעיה העיקרי.

 

קשיים מטעם המדינה

ראשית, ישראל היא מדינה בה מצויה סביבה רגולטורית נוקשה למדי. כל בעל עסק קטן יודע, שעוד בטרם פתיחת הדלתות לקהל הלקוחות, עליו לעמוד בדרישות מגוונות ורבות של גורמים שונים, בהם משרד הבריאות, כיבוי אש, כשרות וכו'. אלו, לא פעם, צצים להפתעתו של בעל העסק החדש, ומביאים לקריסתו.

 

טעויות של ילדים – תזמון ובחירת שותפים

סיבה נוספת שניתן לראות בה כגורמת לסגירת עסקים, היא תזמון לא נכון. בין אם מדובר על מגפת הקורונה, מבצע צבאי או עונה לא נכונה, תזמון לא נכון יכול להוביל למכה קשה לעסק, שכן זה לא יימצא את מלוא הפוטנציאל שלו, ויביא, מעבר לחוב הכלכלי, לאכזבה ותחושת העדר מיצוי.

 

שגיאה בבחירת שותפים

מעבר לכך, לא פעם שוגים בעלי עסקים קטנים ובינוניים בבחירת שותפים. שותפים לעסק מהווים מעין משפחה, רק שהפעם, כסף, ולא מעט ממנו מעורב בסיפור. לכן, ישנה חשיבות מכרעת לבחירת השותפים איתם תצא לדרך, שכן בחירה בשותפים לא טובים, יכולה להביא לסכסוכים רבים ולנפילת העסק.

 

לא פחות חשובה – עסק ללא בידול

כמה פאבים ראיתם בשנה האחרונה? כמה בתי קפה שכונתיים? אולי פלאפל? יש מספר סוגי עסקים, אשר במדינת ישראל, נדמים כאפיק רווח אידיאלי. אולם, התפיסה האמורה, ככל שלא מעוגנת במספרים וחישובים, יכולה להביא לבעיה חמורה.

 

במהלך שנת 2020

במהלך שנת 2020, היא שנת הקורונה, עסקי אוכל הצליחו להגיע לתשואות יפות למדי, זאת בעיקר לאור מדיניות הטייק אוואי והמשלוחים שביצעה קפיצת מדרגה בתקופה זו (ותודה לוולט וחברותיה). אולם, על אף העלייה המהירה, במהלך שנה זו נפגעו בעיקר עסקי המזון, עם סגירה של אחד מכל 4 עסקים. הסיבה העיקרית לסגירה זו, כפי שניחשתם, היא חוסר בידול.

 

הסיבה – חוסר ידע

ניהול עסק דורש ידע רב, שנצבר הן בכותלי האקדמיה, והן במהלך התמחות פרקטית ביצועית. משכך, רבים אשר מבקשים לפרוץ לעולם העסקים, נעדרי כישורים הנדרשים לשם פתיחת עסק, מה שהוביל לנפילתו של העסק, ולצידו, לנפילתו של בעליו.

אז מהם השלבים הקיימים לעניין הקמת עסק, החל מהיום בו עלתה המחשבה לראשונה, ועד להגעה למצב בו העסק מניע את עצמו? הישארו עמנו.

 

השלב הראשון בפתיחת עסק – תוכנית עסקית

התוכנית העסקית היא מסמך ארוך ומפורט, המאגד את כל שלבי הקידום והצמיחה של העסק, ושימורו בעת הגיעו למצב שנבחר. לתוכנית העסקית, על פי רוב, שני חלקים עיקריים, מילולי ופיננסי.

החלק המילולי, שעל פי רוב יובא ראשון בתוכנית העסקית, פורס את פעילות העסק העתידית ואת סביבת הפעילות הנבחרת שלו. משכך, יכלול חלק זה מספר נקודות עיקריות, בהן מחקר שוק מקיף, הכולל פילוח שוק, מיקוד בסקטור נבחר, וכן איתור מתחרים בענף ולקוחות פוטנציאלים.

ייעוץ לפתיחת עסק
ייעוץ לפתיחת עסק

החלק הפיננסי

לאחריו, יגיע החלק הפיננסי. חלק זה נבנה בבסיסו על מדעים מדויקים, או במילים אחרות, מתמטיקה וחברותיה. משכך, בחלק זה יצויינו שיעור ההשקעות הנדרשות להקמת העסק, התקופה עד להחזר ההשקעה במלואה, הכנסות עתידיות, רווח שנתי נקי, עלויות מכר והפצה וכו'.

 

ומה לאחר הקמת העסק? – שיווק, ניהול ארגון ופיננסים

גם לאחר כתיבת התוכנית העסקית, והקמת העסק, אין לנוח על זרי הדפנה, שכן עסק שלא מתקדם ומתפתח, דינו מיתה. ככלל, ישנם שלושה נושאים שונים, המהווים נושאי עוגן לחייו של עסק, הם שיווק, ניהול ארגוני ויכולות פיננסיות.

 

שיווק – הכירו את ה – 4P's

התאוריה המרכזית בתחום היא תאוריית תמהיל השיווק, שקובעת 4 פרמטרים שונים, על בסיסם תיקבע תורת השיווק. שמו של תמהיל השיווק נקבע לאור העובדה שארבעת הפרמטרים שמתחילים באות P, והם מוצר (Product), מחיר (Price), מקום (Place) וקידום (Promotion).

כלל יסודות תמהיל השיווק שלובים אחד בשני. לדוגמה, הגדרת המוצר, אשר תגדיר את תכונותיו ותועלותיו של המוצר ללקוח, מה שישפיע על אפיקי הקידום של המוצר, וכך גם משפיע מחיר המוצר על אפיקי הקידום שלו.

 

ניהול ארגון

בהתאם לניסוי של הפסיכולוג אלטון מיו, נמצא כי מקומות עבודה הם מערכות חברתיות, אשר מעבר לגמול הכלכלי שמקבלים מהם, צריכה להעניק גם הגשמות עצמיות, דוגמת אפשרות לקידום, צמיחה, הכרה ביכולות וכו'.

חשוב מאוד, בעבור כל מנהל, לשמור את ההסברים של אלטון מיו בראש. מעבר לניהול יעיל וכלכלי, הנובע ממגוון סיבות, עליו להיות אנושי ומאפשר פיתוח אישי, שכן כך העובד יהא יותר פרודוקטיבי, ומעל לכל, לויאלי למערכת.

 

גולת הכותרת – פיננסים

אודות עולם הפיננסיים הרחבנו רבות, אך לעניין זה, אין מקום לטעויות. על כל מנהל עסק, בכל תחום שהוא, לדעת כיצד קוראים את הדוחות הכספיים, השוטפים ותקופתיים, ומפיקים מאלו מידע.

היכרות וידע של התחום האמור יכול להביא לחיסכון כלכלי משמעותי. לדוגמה, ניתוח נכון של סעיף המוסדות, המצוי בדו"ח המאזן, יכול לספק לכם מידע אודות זיכויים שונים המגיעים לכם מטעם הרשויות. כמו כן, דו"ח המאזן יכול להראות לכם שאתם משלמים סכומי כסף רבים בגין ריבית מימון, מה שניתן לפתור בעזרת איחוד הלוואות פשוט.

 

ייעוץ לפתיחת עסק – מומלץ בחום

לא כל אדם שפותח עסק מעורה ומכיר את כלל הנתונים שצוינו לעיל, ולחלק מבעלי העסקים זה עובד. אולם, ככל שאינכם בעלי חוש עסקי מלידה, אך אינכם מעוניינים לוותר על חלום העצמאות, יש פתרון.

ייעוץ עסקי הוא אחד הכלים הטובים ביותר, אותם תוכלו לקבל עם פתיחת העסק. בעזרת שימוש במיטב המומחים בכל התחומים, לרבות חשבונאות, ניהול ארגון, אסטרטגיה שיווקית ועוד, תוכלו לדאוג שההחלטות שיתקבלו הן הנכונות בעבור העסק ועבורכם.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא