ייעוץ עסקי לחברות MVP

יועץ כלכלי עסקי

מחפשים יועץ כלכלי עסקי? בעמוד זה נסקור מהו ייעוץ כלכלי, מהו ייעוץ עסקי, על החיבור ביניהם, ועל היתרונות בכך. כל זאת ועוד, בעמוד זה.

היכולת של העסק להתנהל במישור הכלכלי ובמישור העסקי היא אחד מן הפרמטרים החשובים ביותר באשר ליכולת של העסק להצליח ולשגשג. ככל שבעל העסק ולצידו העובדים יהיו מצוידים בארגז כלים שיאפשר להם לקבל את ההכרעות העסקיות והכלכליות שעומדות בפניהם באופן הטוב ביותר הם יוכלו לקדם את העסק למקום הטוב ביותר שהוא יוכל להגיע אליו.

המשמעויות של הכלים האלו אדירות – ולרוב האנשים אין את הידע הזה ברמה המספיקה ללא קבלת ייעוץ באופן קבוע ושוטף עם הפעילות העסקית. מדובר בבעיה ככל שלא מטפלים בה – משום שאם אין את הכלים הנכונים לקרוא דרכן את הסיטואציות שהחיים העסקיים השוטפים מציעים – עלולים מצד אחד להיכנס לעסקאות מסוכנות ולקבל החלטות רעות בעבור העסק ומן הצד השני לפספס הזדמנויות רבות.

במאמר זה יוסבר על תפקידו של יועץ כלכלי עסקי – יועץ שמתעסק הן בשני התחומים ובייחוד בשילוב שבין שני התחומים – שילוב שהחשיבות שלו עצומה. תחילה יוסברו התפקידים השונים של הייעוץ ודגשים חשובים לקראתו – שחשוב מאוד לדעת לפני שפונים לקבלת השירותים הללו.

 

מה זה אומר ייעוץ כלכלי?

התפקידים של יועץ כלכלי הם ענפים מאוד ומשתרעים לאורך כל תחומי הפעילות של העסק – משום שהם מסדירים את ההתנהלות הכלכלית של העסק. בין היתר, מדובר על תחומים של חיסכון, קבלת החלטות מבוססות על המידע הכלכלי ופיתוח דרכים להגדיל את היעילות הכלכלית של העסק.

היועץ הכלכלי הוא בעל השכלה כלכלית מקיפה ומוסמכת ולכן בכוחו להעניק ולייצר ידע באופן שרבים מבעלי העסקים לא יודעים – להנפיק דוחות כלכליים, לסייע בניתוח שלהם ולעזור להבנת המדיניות הכלכלית של הארגון תוך בחינת היעילות שלה מתוך כלים כלכליים.

בין היתר, היועץ הכלכלי יכול לעזור גם בבנייה של תוכנית כלכלית לעסק – ענף חשוב מאוד שמסייע להגדיל את העסק, לקבל הלוואות ומימונים לעסק, לצד בנייה של תזרימי מזומנים ותחזיות רווח מבוססות ניתוח כלכלי – כך שבידי המשקיע בעסק ובעל העסק יהיה כמה שיותר מידע רלוונטי בבואו להסתכל על הפעילות העסקית.

 

מהו יועץ עסקי?

היועץ העסקי מתמקד בעיקר בפן העסקי של העסק. על אף שזה נשמע תפקיד מובן מאליו – מדובר על תפקיד מאוד חשוב שמסייע בקבלת החלטות הקשורות בעיקרן לניהול העסק במובנו הרחב ולאו דווקא באופן ספציפי במישורים הכלכליים או הארגוניים. כך למשל היועץ העסקי יכול לסייע בקבלת החלטות מדויקות באשר להכנסת מוצרים ושירותים שונים לבית העסק, יכולת לשינוי העסק וכולי.

היועץ העסקי יכול לעזור להסתכל באופן אסטרטגי וארוך טווח על המקום שבו העסק יימצא תוך כמה שנים – תוך הגדרת יעדים קונקרטיים אליהם והטווית הדרך שבה ניתן להגיע אליהם. מטבע הדברים, ישנם משתנים רבים שיש לקחת בחשבון כאשר עושים זאת, בייחוד בהיבטים שאינם נוגעים רק לכלכלה – כמו מדיניות של שיווק, ניהול משאבי אנוש וכל תחום אחר הנוגע לניהול העסקי במובנו הרחב.

על מנת שחברה תוכל להתפתח באופן מבוקר ומוצלח עליה לפעול באופן מדויק יחסית – שכולל תחזיות ויעדים שהיא תוכל לעמוד אליהם. במסגרת בניית התוכנית העסקית – ניתן יהיה לגעת בדיוק בנקודות האלו – איפה החברה רואה את עצמה תוך מספר מסוים של שנים ודרכים שונות שבמסגרתן יש להגיע לכך.

מטבע הדברים מדובר במטרות דינמיות שמשתנות עם החיים ועם שינוי התחום. כך למשל, משבר הקורונה שינה מאוד את כיוון החשיבה של הרבה עסקים – כאשר עסקים שידעו כיצד לשווק את עצמם או להסב את תחומי הפעילות שלהם באופן מדויק יותר – יכלו לצאת נשכרים מאוד מהמשבר.

יועץ כלכלי עסקי
יועץ כלכלי עסקי

יועץ כלכלי עסקי – כיצד השילוב בא לידי ביטוי?

ניתן לראות ממשקים רבים בין התחום הכלכלי ובין התחום העסקי – שכדאי מאוד להסב את תשומת הלב כאשר מגיעים להיעזר בשירותיו של יועץ המתמחה בתחומים האלו. למשל, ניתן לראות את המטרה הרחבה של שני התחומים – להגדיל כמה שיותר את העסק ובהתאם לחתור להגעה ליעדים השונים שהעסק הציב לעצמו בתור מטרה.

באופן מדויק יותר, ישנה השפעה הדדית של שני התחומים. כך למשל, ניתוח המידע הכלכלי משפיע מאוד על היכולת של היועץ העסקי לקבל החלטות רחבות היקף הנוגעות לארגון – באמצעות ניתוח כלכלי של הצלחה של מוצר כזה או אחר ניתן יהיה לקבל החלטות האם ישנו צורך להכניס את המוצר הזה לשימוש או לא.

כתוצאה מכך, ניהול עסקי ארוך טווח חייב להיות מבוסס על נתונים כלכליים ותכנון כלכלי מדויק – שיאפשר מצע צמיחה טוב ופורה לעסק על מנת שהוא יוכל להגיע לגדולות ולעמוד בציפיות שהוא הגדיר לעצמו – ולהגדיל את הסיפוק של הלקוחות מן המוצרים והשירותים שהעסק מציע.

מן העבר השני, סוג המידע והעבודה שהיועץ הכלכלי יעשה יושפע מאוד מן המישור העסקי של הדברים. כך, בהתאם למקום שהעסק רואה את עצמו בעוד כמה שנים – המידע הכלכלי ייאסף במטרה לקבלת הכרעות מן הסוג הזה ולא למשל על בסיס השיקול להגדלת החיסכון קצר הטווח.

בנוסף, האופן שבו אוספים את המידע מושפע מסוג השאלות האלו – כאשר ישנן אסטרטגיות כלכליות שמשרתות מטרות מסוימות, כאשר שואלים באופן יותר ממוקד את השאלות, ניתן להתאים את מתודת המחקר הכלכלי על מנת שייטיב כמה שיותר עם הקוטב העסקי.

לכן, השירות המשולב של הייעוץ מעלה את הרמה של האיכות שמתקבלת – משום שניתן לטייב באופן קונקרטי יותר את סוג המטרות המסוימות. זאת בייחוד לאור המחשבה המשותפת בין שני ענפים שלא בהכרח מסתכלים על הדברים באופן דומה. כך שתי הפונקציות הייעוציות מתחדדות ונהפכות להיות טובות יותר.

 

3 דגשים חשובים לפני התייעצות עם יועץ כלכלי עסקי

השקעה רבה מצד הלקוח

מטבע הדברים, ייעוץ מן הסוג הזה דורש השקעה רבה מצד הלקוח – היכולת לשמוע ביקורת באופן שוטף על ההתנהלות של העסק ובחינה מתמדת באופן שיטתי של האופן שבו עובדים – תוך הפתיחות להכיר בדיאלוג ובכשלים שישנם בהתנהלות, להצביע על מקומות של שיפור והגדלת הפריון העסקי.

 

זמן לבחינת התוצאות

כפועל יוצא, על מנת שהייעוץ יוכל לעמוד במטרות שלו – לוקח לכך זמן מסוים – שחשוב לתת לו לעבור על מנת שיהיה ניתן לבחון את התוצאות האמיתיות של הייעוץ. למשל, שינויים ארגוניים יותר מקיפים יכולים להשפיע לטובה לעסק רק לאחר תקופת זמן של הסתגלות מחודשת למערך החדש של הדברים.

 

הצורך לבחון את היכולת של העסק לעמוד ביעדים

בנוסף, העבודה האינטנסיבית ביחס ליעדים מעמידה את הצורך לבחון את היכולת של העסק לעמוד ביעדים ולראות האם הם ריאליים ביחס למציאות המשתנה בשוק. חשוב מאוד לעשות כן, דבר שעלול להיות למראית עין עבודה רבה – אך היא חשובה מאוד כדי להניב עבודה טוב ופורייה לאורך זמן.

 

סיכום

שילוב השירותים של היועץ הכלכלי והעסקי מאפשר נקודת מבט חשובה ופורייה מאוד שיכולה לקדם מאוד את העסק. ההשפעה של שני התחומים האחד על השני מיטיבה עם כל אחד מהם ומעניקה תמונת מבט רחבה מאוד על העסק, שמאפשרת לקדם את היעדים השונים שהעסק העמיד לעצמו – באופן רחב ועמוק.

מדובר על עבודה מורכבת שכוללת ניתוח מעמיק של האופן שבו העסק עובד – ודרושה נכונות מצד הלקוחות להיות חלק מתהליך דיאלוגי שבסופו, באמצעות שיח ושיפור – ניתן לשפר מאוד את המצב שבו העסק נמצא ולקבל החלטות נכונות.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא