ייעוץ עסקי לחברות MVP

יועץ כלכלי מומלץ

יועץ כלכלי מומלץ הוא אחד מבעלי המקצוע הטובים ביותר שתוכלו למצוא לעסק / לקוח שלכם. הבחירה ביועץ כלכלי היא בחירה מורכבת שיכולה להשפיע באופן דרמטי על היעילות של הייעוץ ושיפור המצב הכלכלי של הלקוח.

לכן, השלב הבא לאחר ההבנה שישנו צורך בייעוץ הכלכלי הוא בחירתו של היועץ – זהו הנושא של מאמר זה, חשוב מאוד לקרוא אותו במידה ואתם מתלבטים איזה יועץ לשכור.

המשקל של כל שיקול בהקשר הזה יכול להשתנות משמעותית ביחס לצרכים הספציפיים של כל לקוח – חשוב לזכור זאת כאשר מגיעים לשקול את כולם ולהבין איזה יועץ עונה על כמה שיותר מן התנאים שמתאימים לכם. מדובר בהתאמה אישית ואין בהקשר הזה נוסחאות שמתאימות לכולם.

תחום ההתמקצעות של היועץ

אחד השיקולים החזקים ביותר לשאלה האם היועץ הכלכלי המסוים מתאים לכם הוא לא הוא מה הוא תחום ההתמחות המקצועי של היועץ. ייעוץ כלכלי הוא תחום רחב מאוד שכולל סוגים רבים של עבודות – ייעוץ כלכלי לאנשים פרטיים (שגם הוא כולל התמקצעות במצבים של יציאה מחובות לעומת הגדלת חיסכון למשל), ייעוץ כלכלי לחברות קטנות, ייעוץ כלכלי לתאגידים וכולי.

לכן, על מנת להבין מה הוא סוג היועץ שמתאים לכם – ראשית הבינו תחת איזו קטגוריה אתם נופלים ובהתאם חפשו חברות של ייעוץ כלכלי שמתמחות בדיוק בתחום הזה. לכל ענף בייעוץ הכלכלי ישנם מאפיינים שונים מאוד, וככל שתחום ההתמחות מדויקת יותר כך ישנם סיכויים רבים יותר שהייעוץ הכלכלי יעבוד.

 

חשוב לזכור

ישנם יועצים שמתמקצעים במספר תחומים, בעוד שהדבר יכול להיות לגיטימי בהקשרים מסוימים (למשל ככל שמדובר בחברה ששוכרת יועצים המתמחים בכל מיני תחומים או שמדובר ביועץ עם הרבה שנות ניסיון), לרוב, התמקצעות בהרבה תחומים עלולה להעיד על ניסיון שטחי בכל אחד מהם – דבר שאתם כמובן לא רוצים.

ככל שהיועץ ישקיע את מירב זמנו במקרים שדומים לכם – הוא יוכל לעזור לכם. הזמן שמושקע מעיד באופן ישיר על כמות ההתמחות שיש ליועץ בתחום – לא כדאי להתפשר על הדברים האלו.

חשוב לזכור שגם סוג הכלים שמשתמשים בהם משתנים מתחום לתחום (למשל בתחומים עסקיים נהוג להשתמש בניתוחים של דאטה לקבלת החלטות ארגוניות, בעוד שבתחומי משק הבית נהוג לרדת לפרטי סוג המוצרים שבוחרים לשים ברשימת הקניות השבועית בסופר). כך שתחום ההתמקצעות כולל גם את יכולת השליטה בכלים המקצועיים בכל תחום.

 

מה הוא הרקע הפורמלי של יועץ כלכלי מומלץ

הרקע הפורמלי של כל אחד מהיועצים הכלכליים יכול להיות מעט אחר – חלק מגיעים מתחום המשפטים, אחרים מגיעים מתחום החשבונאות, חלק משיווק וחלק מכלכלה או מימון. כל אחד מן התחומים באופן טבעי מייצר אוריינטציה לשימוש בכלים מעט אחרים במסגרת הייעוץ.

לעיתים, האוריינטציה של הייעוץ צריכה להיות ברורה – למשל אם מדובר בחברה שדרוש לה התמקדות במדיניות השיווקית שלה. לכן, ההשכלה הפורמלית של היועץ יכולה להיות פאקטור חשוב להחלטה האם כדאי לשכור אותו או לא לפרויקט הספציפי המדובר. לעומת זאת, במידה ומדובר דווקא בהקשרים הקשורים יותר לנזילות כלכלית – מומלץ יהיה לקחת מומחה שההשכלה הפורמלית שלו קרובה דווקא לתחום זה.

 

כמות הניסיון שיש ליועץ

פרמטר נוסף, חשוב לא פחות הוא כמות הניסיון שיש ליועץ בתחום ההתמחות הספציפי שלו. לאחר שכבר מצאתם מספר רב של יועצים שמתמקצעים בדיוק בתחום שלכם – הסנן הנוסף צריך להיות כמות הניסיון שיש להם. כמות הניסיון היא עניין אקוטי בהקשר הזה משום שככל שהיועץ פוגש יותר מקרים – הייעוץ שהוא יעניק יהיה מדויק יותר.

כמות הניסיון מטבע הדברים משפיעה על כמות השכר שהיועץ ייקח, אך לנקודה זו נשוב בהמשך. ככל שהיועץ נתקל ביותר מצבים – היכולת שלו להקיש ולהסיק מסקנות בין המצבים היא טובה יותר – דבר שכמובן משרת אתכם בתור הלקוחות שלו.

יועץ כלכלי מומלץ
יועץ כלכלי מומלץ

לקוחות עבר ורזומה של היועץ

בהמשך לנקודה הקודמת של הניסיון – יועץ כלכלי טוב הוא יועץ כלכלי שיש לו לקוחות עבר מרוצים ורזומה של הצלחות רבות במקרים הדומים לשלכם. יועץ כלכלי טוב לרוב יאסוף מספר מכתבי המלצות וטלפונים של לקוחות עבר – שיהיו מוכנים לערוב או להעיד על מקצועיות השירות של היועץ.

הרבה פעמים במסגרת השיחה עם לקוחות העבר ניתן יהיה ללחץ מידע רב אודותיו – מה היא כמות המקצועיות שלו, כמות הפנאי שיש לו ללקוחות, האם הוא אדיב וכולי. באמצעות השיחה הזו ניתן יהיה לבדוק בדיוק מה היא החוויה האותנטית של הלקוחות, בתור אינדיקציה נוספת לרמה של היועץ.

 

השכר שהיועץ הכלכלי לוקח

אחד הדברים שאי אפשר לשכוח מהם הוא כמות ההשקעה הכלכלית שאתם מעוניינים להשקיע בייעוץ. השכר של יועץ כלכלי מומחה בעל ניסיון רב שנים יכול להיות גבוה – דבר שלא בהכרח מתאים לכולם וחשוב לדעת את זה. לעיתים, שכר העבודה של היועץ הכלכלי עלול להיות גדול יותר מסכומי הכסף שאתם חוסכים.

באופן טבעי, השכר שכל יועץ כלכלי לוקח משתנה מאוד ביחס לכמות החיסכון הפוטנציאלי שיכול להיות. לכן, השכר של יועץ כלכלי למשקי בית שיוצאים מחובות אחר לחלוטין מזה של יועצים כלכליים לתאגידים בינלאומיים גדולים שמגלגלים מחזורי שכר עצומים.

גם אם מדובר בעסק קטן או בעצמאי – חשוב לזכור שמדובר בהוצאה מוכרת שניתן לקזז עם רשויות המס – זהו שיקול משמעותי מאוד שגם הוא פרי יוצא של השקעה כלכלית ארוכת טווח בעסק. לכן, כאשר בוחנים את כמות ההשקעה הכלכלית שהייעוץ דורש יש לחשב גם את האפשרות לקזז את העלויות.

 

כמות הפנאי שיש ליועץ

כאמור, לכל אחד ישנם דברים אחרים שמשפיעים על האופן שבו הוא מקבל החלטות. אחד השיקולים שיכול להיות מרכזי הוא הפניות של היועץ לשאלות שמעבר למסגרת פגישות הייעוץ והזמן שהוא יכול להשקיע בתהליך. יועצים עמוסים רבים לא יכולים להקדיש המון זמן לפרויקט – בעוד שללקוחות מסוימים מדובר בעניין של מפריע להם, אחרים רוצים לדעת שהיועץ יהיה פנוי גם לשאלות נוספות שיעלו להם באופן שוטף או לכל עניין אחר.

לכל יועץ כלכלי יש את שיטת העבודה שלו – חלק מעוניינים לקחת פרויקטים מעטים שיעמדו בליווי קרוב וצמוד, בעוד שאחרים מעדיפים לקחת עבודה שוטפת שבה הייעוץ שנדרש הוא לעיתים רחוקות יותר – אך הוא מייעץ ליותר ארגונים, חברות או מוסדות.

בהתאם להעדפה הספציפית שלכם, שהיא פועל יוצא של הצרכים של העסק, צריך לתאם ציפיות מראש עם היועץ בהקשרים האלו. שיטת העבודה בהקשר הזה היא עניין משמעותי מאוד שיכולה להשפיע גם על כל תרבות העבודה המשותפת בין היועץ ובין הלקוחות שלו.

 

סיכום

בחירה של יעוץ כלכלי היא בחירה חשובה מאוד והיא הכרחית להצלחת הייעוץ הכלכלי והגעת לתוצאות הטובות ביותר שניתן להגיע אליהן. לכן, ישנם שיקולים רבים שכדאי לקחת בחשבון כאשר שוקלים איזה יועץ כלכלי מומלץ לקחת, בהתאם לצרכים הקונקרטיים שלכם ושל העסק שלכם.

בין היתר כדאי מאוד לשקול את תחום ההתמחות הספציפי של היועץ הכלכלי, את כמות הניסיון שיש לו ואת לקוחות העבר שלו, את תחום הלימודים הפורמלי שלו, כמות השכר שהוא לוקח (ובהתאם את היכולת לקזז את שירותיו עם תשלומי מיסים), שיטת העבודה של היועץ הכלכלי, כמות הפנאי שיש לו ללקוחות שלו ועוד מידע מן הסוג הזה. בהצלחה בחיפושיכם!

למאמר: ייעוץ כלכלי ואסטרטגי

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא