ייעוץ עסקי לחברות MVP

ייעוץ כלכלי ואסטרטגי

ייעוץ כלכלי ואסטרטגי הם שירותים משולבים של ייעוץ כלכלי וייעוץ אסטרטגי המאפשרים לעסק ששוכר את שירותי הייעוץ לקבל חבילה ארוכה ומגוונת לשינויים ארוכי טווח בארגון של התייעלות והגדלת ההכנסות של הארגון באמצעות כלים מגוונים מכמה עולמות תוכן – מה שמוביל לשינוי אפקטיבי מאוד.

במאמר זה יוסברו הכלים השונים שייעוץ אסטרטגי וייעוץ כלכלי כוללים וכיצד השילוב ביניהם מסייע במיוחד לארגונים, חברות ובתי עסק שמעוניינים לשנות את הנתיב בו הם הולכים באופן מבוקר ומפוקח – כך שתעמוד להם האפשרות להיוועץ עם אנשי מקצוע בעשותם זאת.

מה הוא ייעוץ אסטרטגי?

ייעוץ הכלכלי

הייעוץ האסטרטגי, כשמו כן הוא, מאפשר לבחון באופן מודע ומתוכנן את הכיוונים לטווח הארוך והבינוני שהארגון הולך אליהם. מדובר על מדיניות רחבת היקף הקשורה לכל ההיבטים השונים של הארגון – מדיניות משאבי אנוש, שיווק, קהלי יעד, התרחבות עתידית וכל נושא רלוונטי אחר.

כל עסק, ארגון או חברה חייבים שתהיה להם תוכנית לעתיד – לאן נושא עיניו את הארגון, מה הוא החזון מבחינה עסקית להיות בו עוד כמה שנים וכולי. קביעת האסטרטגיה הזו היא מהלך בעל משמעות רבה משום שהוא משפיע מאוד על תהליך קבלת ההחלטות הארגוני.

 

כאשר קובעים כיוון שאליו הולכים

כל ההחלטות השונות בארגון צריכות לנווט אותו ליעד הזה. כמובן, כאשר קובעים אסטרטגיה לעתיד היא צריכה לכלול גם יעדים ארוכי טווח וגם יעדים קצרי טווח ולטווח הבינוני על מנת שתמיד יהיה לאן להגיע – ותמיד ניתן לראות עמידה ביעדים.

האסטרטגיה צריכה לכלול כמה היבטים, האחד הוא ההיבט המופשט יותר הקשור לערכי הליבה של הארגון ולכיוונים כלליים יותר (קידום ערכים מסוימים, קידום טכנולוגיות מסוימות וכולי), והיבטים פרקטיים יותר (למשל פתיחה של מספר סניפים מסוים תוך מספר מסוים של שנים).

 

מה הוא הייעוץ הכלכלי?

ייעוץ הכלכלי

היועץ הכלכלי הוא יועץ שאמון על פיקוח של התחומים הכלכליים השונים של העסק – תוך בניית תוכנית הקשורה בייעול כלכלי שלו. היועץ הכלכלי נעזר בכל המידע הכלכלי שמנפיק העסק ומייצר תוכנית לקיצוץ הוצאות וקבלת החלטות מבוססת ידע הקשורה אליו.

הפונקציות העיקריות שמתעסק בהם היועץ הכלכלי הן חיסכון (למשל קיצוץ של מצבת כוח האדם, הגשמת הליכי תכנון מס נכונים), הנפקת דוחות כלכליים (שמהם ניתן לקבל החלטות מבוססות יותר בהיבט הניהולי והאסטרטגי) וניתוח יעילות של מדיניות כזו או אחרת שהעסק בוחר בה.

הייעוץ הכלכלי יכול לסייע משמעותית להקטין את ההוצאות של העסק ובכך להפוך אותו לעסק יעיל יותר. מלבד "קיצוץ העוגה התקציבית" היועץ הכלכלי מסייע לעסק גם לקבל החלטות בכל הנוגע לחלוקת המשאבים הפנימית בתוך העסק (באילו אגפים כדאי להשקיע יותר ובאילו פחות – בהתבסס על מידע כלכלי שמראה על יעילות הפעילות).

 

במה מסייע שילוב השירותים?

כפי שניתן להבין, שני התחומים קשורים זה בזה באופן הדוק, וניתן לראות מספר ממשקים משמעותיים מאוד ביניהם – שמראים כיצד השירות המשולב הזה נדרש על מנת להוביל את העסק למציאות שבה הוא עסק יעיל יותר, שמרוויח יותר ומוציא פחות.

למשל, במישור האסטרטגי, על מנת לקבל החלטות אסטרטגיות נכונות – יש להתבסס על מידע כלכלי מנותח כהלכה. לדוגמה, כאשר בוחנים אילו עובדים להותיר ואילו לא, מה היא מדיניות הקידום של עובדים לתפקידים ניהוליים וכולי, יש להתבסס על ניתוח של מידע כלכלי לכאן ולכאן.

לכן, כאשר ישנו עובד שניתן לראות שהתפוקה שלו נמוכה מאוד וההוצאות השונות שהוא דורש לעסק גדולות מאוד – ולא ניתן לראות פוטנציאל למצב שבו הוא יהיה יעיל לעסק – כדאי להשקיע פחות בעובדים מן הסוג הזה, ויותר בעובדים ובמחלקות אחרות – אשר הרווח שהן מניבות לארגון גדול יותר.

באופן דומה, גם הבחירות האסטרטגיות משפיעות על המישור הכלכלי מבחינת סוג העבודה שהיועץ הכלכלי עושה. למשל, כאשר בוחנים אפשרויות למיזוג או לשינוי קו מוצרים של החברה – ניתוח הדאטה יעשה על מנת שהוא ייטיב עם קבלת החלטה מן הסוג הזה.

 

בחינת אסטרטגיות שונות

כפי שהודגם קודם לכן – כל אחד מן הכובעים של היועץ (כלכלי ואסטרטגי) משפיע על הכובע השני, מבחינת הנתונים שמופקים ומבחינת האסטרטגיה שנבחרת. שירות חשוב נוסף ששילוב השירותים מעניק הוא היכולת לבחון מדיניות אסטרטגית כזו או אחרת.

למשל, במידה ובוחרים ללכת על אסטרטגיה שיווקית מסוג אחד, ניתן לאורך זמן לבחון את היעילות שלה באמצעות הכלים הכלכליים על מנת להבין האם הבחירה האסטרטגית הייתה בחירה נכונה או לא. ניתן לראות בדוגמה הזו את החשיבות הגדולה של השירות המשולב ויכולת הבקרה המוגברת שהוא מאפשר ללקוחות – להיות עם יד על הדופק בכל פעולה שעושים.

 

ייעוץ כלכלי ואסטרטגי – מי צריך את זה?

הצורך בשירותים המשולבים הוא רחב מאוד – אך עולה השאלה מה יכולים להציע השירותים האלו ללקוחות שמצבם הכלכלי מגוון. בהקשר הזה כדאי לזכור שכמעט כל חברה צריכה את השילוב שבין ייעוץ כלכלי ואסטרטגי על מנת לפעול באופן הטוב ביותר בטווח הארוך ולקבל את ההחלטות הנכונות ביותר שהן יכולות – בהינתן מירב הנתונים.

המצב הראשון המצב הראשון הוא מצב שבו החברה נמצאת במצב טוב והיא מעוניינת לוודא שהיא נשארת במצב כזה – ואף מגדילה את היעילות שלה מידי תקופה. לכן, התפקיד בעיקר ייסוב תחת איסוף הנתונים השונים וקבלת החלטות בהתבסס עליהם – על מנת להשאיר את העליונות של החברה בתחום שלה.
המצב השני השני הוא מצב שבו החברה רוצה לשנות את המדיניות שלה על מנת להיות רווחית יותר והיא איננה יודעת כיצד עושים זאת. על מנת לצאת מן המצב הזה יש לקבל כלים משני הסוגים – לקבוע מדיניות אסטרטגית ארוכת טווח ולפעול למקסימום חיסכון באמצעים הכלכליים.

מצב נוסף, חשוב לא פחות הוא מצב שבו חברה נמצאת בפני קבלת החלטות אסטרטגית גדולה וחשובה והיא מעוניינת להבין כיצד עליה לקבל את ההחלטה שעומדת לפתחה באמצעים הטובים והמושכלים ביותר. החלטות מן הסוג הזה יכולות להיות למשל הרחבה משמעותית של העסק.

 

דגשים שחשוב לזכור לפני ששוכרים את השירותים של יועץ אסטרטגי כלכלי

כאשר בוחרים לפנות לאיש מקצוע, ובייחוד יועץ מן הסוג הזה – חשוב מאוד לזכור שלא מדובר במהלך שלבדו ישנה את המצב הכלכלי שהחברה נמצאת בו – אלא רק לאחר שיתוף פעולה עם היועץ, שיתוף פעולה ארוך טווח שיכול לכלול שינויים מרחיקי לכת בארגון – ניתן יהיה לראות את השינויים המיוחלים.

כמו בכל תחום, שינויים מן הסוג הזה יכולים לקחת זמן – ולא רואים את התוצאות שלהם בשנייה הראשונה – אלא לאחר תקופות ארוכות יותר, כמו רבעון, ניתן יהיה להתחיל לראות את ההצלחה. לכן, יש להיות סבלניים ולהסתכל על מגמות לטווח ארוך.

 

סיכום

שירותיו של יועץ כלכלי ויועץ אסטרטגי הם שירותים חשובים מאין כמותם לחברות שנמצאות במצבים שונים. הייחודיות של השירותים המוצעים בהקשר הזה היא שניתן יהיה לקבל תמונה מלאה ורחבה בכל הנוגע לשינויים אסטרטגיים בחברה, גם באמצעות מידע כלכלי.

בנוסף, ניתן יהיה לשפר את המצב של החברה ממספר חזיתות שונות – כאשר יש את הכלים לשפר את המדיניות בכל אחת מהן – ולא להתמקד רק באחת. כך, במקביל ניתן יהיה לשנות את תכנון המס של החברה וגם להכריע באשר לאסטרטגיות שיווקיות שלה.

ייעוץ כלכלי ואסטרטגי - MVP

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא