לוגו MVP ייעוץ עסקי

יועץ כלכלי

ההיבטים הכלכליים שמקיפים את העסק הם חשובים ביותר ומשפיעים על ההיתכנות של העסק לשרוד באופן ארוך טווח בשוק – ולסגור כל חודש כאשר הרווחים שהיו בו גדלים ואף עולים על הציפיות הכלכליות שהתפתחו קודם לכן. חשוב לזכור שעסקים צריכים להתפתח, ברמה הכללית, באופן שתואם את הערכים שהם הגדירו לעצמם ולהישאר נאמנים לקווים השונים של המדיניות שהם הנהיגו, על מנת שקהלי הלקוחות שלהם יוותרו ורק יתווספו.

פעמים רבות, עסקים שוכחים את הצד הזה של העסק ובוחרים להתמסחר באופן מלא – דבר שבאופן פרדוקסלי מוריד את שורת הרווח החודשית – משום שבסוגים מסוימים של עסקים אנשים בוחרים לרכוש דווקא את שירותיהם מתוך ידיעה שהם לא ממוסחרים ושהם נותרים נאמנים לקו שלהם.

כדי להמשיך להרוויח ואף להגדיל את הרווחים אך בו בזמן לא לחרוג מן הקווים הכלליים של העסק – כדאי מאוד לקבל את שירותיו של יועץ כלכלי מוסמך שיש לו את הכלים לעזור לעסק להתפתח באופן המצופה מן החברה ולעשות זאת על הצד הטוב ביותר.

פעמים רבות, עסקים חושבים שהם מתנהלים טוב, מוכרים מוצרים רבים ועדיין איכשהו לא מצליחים לכסות את ההוצאות השונות שיש לעסק או לא מצליחים לרומם אותו לכדי האיכות או הרווח שהם מצפים שיהיו לו – על מנת שהוא יוכל להתפתח יותר לאחר מכן.

המאמר הזה יסביר כיצד ניתן להשתמש בשירותיו של יועץ כלכלי מוסמך ומומחה שיעזור בדיוק במצב המתואר. לצערנו, לא מספיק אנשים נעזרים בשירותיו של היועץ – למרות שהם חשובים ביותר לעסק על מנת לגרום לו להצליח, להשתפר ולגדול מרבעון לרבעון ולהגיע למקום שבו בעלי העסק רוצים שהוא יהיה.

בין היתר, יוסברו מה הם השירותים השונים שהיועץ הכלכלי יכול להציע לעסק, ולאחר מכן בקצרה למי השירותים האלו מתאימים – על מנת להתאים את הציפיות של הלקוח למציאות שבה היועץ הכלכלי יכול לעזור, בתחומי העיסוק שלו.

 

יועץ כלכלי – אילו שירותים הוא מציע?

באופן טבעי, סוג השירותים שיועץ כלכלי מציע הם רחבים ומתקשרים באופן טבעי לתחומים השונים שהעסק פועל בהם – מתוך נקודת מבט כלכלית. השירותים שהיועץ יציעו יתקשרו לצרכים של העסק ולמקומות שבהם דרוש חיזוק של הפן והניתוח הכלכלי של ההתנהלות העסקית של הלקוח.

 

טיוב ההתנהלות הכלכלית

ההתנהלות של עסק היא שפה ועולם תוכן שלם שחשוב מאוד לזכור שהוא שונה מהאופן שבו אנשים פרטיים מתנהלים. כך גם ברמה הכלכלית – ישנם עקרונות יסודיים שמנחים כל עסק ועסק על מנת שהוא יוכל לשגשג. למשל, היכולת לקרוא דוחות כספיים, לנתח תזרימים שונים ועוד.

כך למשל, האופן שבו מתמחרים מוצרים משתנה מאוד ממוצר למוצר וישנה תורה שלמה שמסבירה כיצד ניתן לעשות את זה באופן הטוב ביותר – שגם יגלם את העלויות של המוצר על כל ההיבטים שלהם, וגם עדיין יהיה מושך לצרכן ויעודד אותו לרכוש את המוצרים, ביחס למחירים של המתחרים בשוק.

הכלים השונים שעומדים להגדלת ההוצאות אינם כלכליים נטו אלא מתקשרים גם לתחומים כמו תכנון מס. כך למשל, אם עסק יידע להגיש בקשות שונות להחזרי מס באופן התפור למידותיהם או לשנות את הסטטוס המשפטי שלהם – הוא יוכל להגדיל את כמות ההטבות שהוא מקבל מן המדינה.

מדובר על צעד מאוד חשוב ובסיסי שאם עסק לא מתכונן במישור הזה נכון – הוא עלול לשלם הוצאות רבות לשווא – שהוא היה יכול להשקיע בפיתוח ובהגדלה של העסק במחיר הזה, תוך שימוש בשירותים השונים שהמדינה מגישה.

 

חזון כלכלי

בהקשר הזה חשבו מאוד לזכור ולהבין באיזה אופן העסק עומד להתנהל בטווח הרחוק, על מנת שההתנהלות הכלכלית שלו תהיה בהתאם. מישור זה אמנם מתקשר לחשיבה האסטרטגית, אך המשמעויות שלו גם בתכנון הכלכלי הן חשובות מאוד.

כך למשל, אם עסק מעוניין להגדיל את קהל הלקוחות שלו – וכך להגדיל את הרווחים העסקיים – יש לעשות זאת באמצעות השקעה במנגנונים שיווקיים נכונים שמתאימים לקהל היעד של המוצר – האם מדובר בפרסום בעיתונים או ברשתות החברתיות? באילו אסטרטגיות כדאי לנקוט?

על מנת להבין את היעילות של האסטרטגיות הכלכליות השונות – היועץ הכלכלי יכול לנתח את הרווחים שנוצרו בעקבות מהלך כזה או אחר – תוך הסתכלות על החסרונות שלו. ליועץ הכלכלי ישנם מודלים כלכליים, כמו גרפים ותרשימים מדויקים, שיכולים לפלח את התחומים האלו ולסייע לקבל החלטות באופן מדויק.

 

הגדלת החיסכונות העסקיים

עסק לא רוצה רק לשרוד כל חודש ולכסות בדיוק את ההוצאות שלו – אלא רוצה להגדיל גם את כמות הכסף שהוא חוסך על מנת שהוא יוכל להשקיע בתחומים חדשים ולהגדיל את המשאבים שיש לעסק. הגדלת החיסכון הכרחית מאוד.

למשל, אם עסק רוצה להגדיל את קהל הלקוחות שלו – הוא גם צריך להגדיל את כמות הסחורה שהוא מייצר – דבר שדורש השקעה מן החסכונות העסקיים (דבר שהרווחים שלו יגיעו לאחר המכירות) ולכן חשוב ומשמעותי ביותר לעשות כן.

ישנם כלים כלכליים שונים שיכולים לסייע לעסק להגדיל את כמות הכסף שהוא חוסך. למשל, קיצוץ תקנים של עובדים שאינם יעילים מספיק, שינוי המבנה הארגוני של העסק כך שיהיו עובדים יעילים יותר או שינוי של ההוצאות העסקיות כך שהעסק יתמקד רק אפיקים הרווחיים ביותר שלו.

 

בקרה כלכלית

חשוב מאוד לבקר את האופן שבו העסק מתנהל ולהישאר כל הזמן עם יד על הדופק – על מנת להבין מה עובד ומה לא, כך שניתן יהיה לבחון כל פעם מחדש את המקום שבו העסק עומד – תוך חידוד היעדים הכלכליים השונים שהעסק מגדיר לעצמו.

ליועץ הכלכלי ישנם כלים רבים ומגוונים לעשות זאת. אחד הכלים החשובים ביותר הוא הנפקת דוחות תקופתיים, בהם משוקף מידע כלכלי רב – שעבודה נכונה איתו יכולה להוביל את העסק לתהליך למידה מתמשך שמגדיל ומעשיר את תחומי הפעולה שלו.

לכן, ניתן להגדיל את העדשה שדרכה העסק בוחן את ההתקדמות שלו – ולהסתכל באילו תחומים כדאי יותר להשקיע, ובאילו כיוונים פחות. כך למשל, עסק שמוכר מוצרים, צריך לנתח את האופן שבו המוצרים השונים נמכרים ולהשקיע במוצרים שנמכרים, תוך בחינה של הפגמים במכירת המוצרים שלא.

 

תוכניות התייעלות

במידה והיועץ הכלכלי, ביחד עם הלקוח הגיעו למסקנה שיש צורך ליעל את הפעילות של העסק – לצמצם את המקומות שבהם העסק מתנהל בבזבוז ולעבור למדיניות רזה יותר – שתאפשר לעסק מצד אחד את כל מה שצריך על מנת לגדול ומן הצד השני תהיה כמה שיותר יעילה – ישנן דרכים טובות לעשות את זה.

באופן טבעי, גם אם היום העסק מתנהל בצורה לא רעה, וכן ישנה שורת רווח – כמעט תמיד ישנם מקומות שבהם העסק לא מתנהל בצורה היעילה ביותר – מוצר שהוא קונה ביוקר, שירותים מסוימים שהוא מעניק שהם בזבזניים וכולי.

 

סיכום

עבודה נכונה ומדויקת עם היועץ הכלכלי יכולה לשפר מאוד את המצב הכלכלי בו העסק נמצא – גם אם מדובר במצב לא רע. לא מדובר בפתרון קסם, אלא בתהליך שדורש עבודה מרובה וצמודה עם היועץ הכלכלי עד שהיא מניבה תוצאות, בייחוד בהנהגה של תהליכים ארוכי טווח שהתוצאות שלהם יכולות לבוא לידי ביטוי רק בטווח הארוך, יש לזכור זאת מראש.

לוגו MVP ייעוץ עסקי

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא