ייעוץ עסקי לחברות MVP

אימון אישי למנהלים

במציאות התחרותית והמשתנה של המאה ה-21 חברות מעבירות יותר ויותר לקדמת הבמה את הצורך להעניק אימון אישי למנהלים שלהן ומתוך הבנה לצרכיו ברמה הפרקטית וגם ברמה האישית. אימון זה מבוצע על ידי אנשי מקצוע שמגיעים מרקע ניהולי או בכיר ויכולים לספק תובנות, זוויות ראייה ודרכי פעולה למגוון רחב של סיטואציות, עמן נדרשים המנהלים להתמודד מידי יום.

 

למה אימון אישי למנהלים כה חשוב?

קריירה ניהולית הייתה ועדיין מעין פסגת זוהר שרבים מעוניינים להגשים. לעמוד בראש חברה כלשהי כמקבל ההחלטות, לדעת שאיש מעליך איננו מפקח ושאתה זה ששולט בכל היא תחושה מדהימה ואפילו אופורית. אלא שברגע שהאופוריה הראשונית מתפוגגת, מתגלה תפקיד הניהול כמעמד מלחיץ ולעתים אף מאיים: תחומים בחייו האישיים של המנהל נפגעים משום שהוא מתקשה לתמרן בין בית ועבודה, הוא נשחק במהירות, סובל מעומס ומלחצים שגורעים מבריאותו ולעתים מביאים אותו לתגובתיות רגשית מזיקה לארגון והוא עשוי להתמודד עם אתגרים רבים שנוגעים לעובדים, לקוחות, קולגות, ספקים, שותפים ולעתים גם בני משפחה.

 

הכריזמה האסרטיביות היצירתיות

אם עד לנקודה זו ראו אחרים במנהל וגם הוא בעצמו את הכריזמה, האסרטיביות, היצירתיות והנחישות שנחשבים לחלק בלתי נפרד מהמתכון להצלחה אישית, הרי שהאימון האישי יוכל לספק למנהלים גם זוויות נוספות לגיבוש זהותם המקצועית מכאן והלאה ולצייד אותם במיומנויות לשילוב יעיל יותר בין חיים אישיים וקריירה תובענית. האימון האישי אמור להניע את המנהל על פני צירים של שינוי שבסופם מתקיימת הצלחה כלשהי (עמידה במטרה) אך במקביל לאפשר לו להתפתח מבחינה אישית ומקצועית, לרכוש טכניקות ניהוליות חדשניות ולהסתכל על תפקידו כמנהל כעת מפרספקטיבה אחרת לחלוטין.

 

התאמה לתהליך אימון אישי

אימון אישי רלוונטי למנהלים בכל ארגון ובכל דרג ניהולי – מראשי צוותים ועד למנהלים בכירים, מנכ"לים ובעלי חברות הממנכ"לים את החברה שלהם באופן אישי. אימון זה מתאים גם לאנשים שעתידים להפוך למנהלים (עתודה ניהולית בארגון מסוים) כך שהם יפתחו כבר משלב מוקדם מאוד בקריירה מיומנויות מתאימות ויצליחו להגיע לתפקידים נחשקים תוך זמן קצר יותר.

 

ניהול זו גם אמנות

ניהול הוא מקצוע לכל דבר ועניין אך כפי שאתם בוודאי מבינים, אין בו שחור ולבן. העיסוק הניהולי הוא במצבים רבים ואולי גם חריגים שמחייבים תקשורת טובה, רגישות, אינטליגנציה רגשית גבוהה ויכולת לרתום אחרים לעשייה וצליחת אתגרים. מנהלים אמורים להיות גם סתגלתנים באופיים כדי לשרוד היטב בסביבה דינמית ולכן הם נדרשים ליצירתיות, מנהיגות, יכולת להתמודד עם שינויים וגם תשוקה לעבודתם לאורך זמן.

 

שלבי האימון האישי

אימון אישי למנהלים מאפשר לגלות את החוזקות האישיות ולהשתמש בהן מבחינה אישית ועסקית, להפוך אותן לאמצעים אפקטיביים להשגת יעדים ולטפל באמצעותן באילוצים שונים. הנה לדוגמה, מנהל שבמסגרת האימון האישי שלו גילה שהוא נפלא בעמידה מול קהל. הוא סמכותי, יש לו כושר שכנוע טוב והוא מסוגל לסחוף אחריו אנשים. בתהליך האימון הוא גילה כיצד ומתי היתרון הזה יסייע לו, כיצד להשתמש בו כראוי ומתי גם צריך לעצור ולאפשר לתכונותיו האחרות לקחת חלק.

 

כלים לניהול זמן ומשימות

מלבד פיתוח המיומנויות ושיפור ביצועי המנהלים, נרכשים גם כלים לניהול זמן ומשימות, עבודה תחת לחץ, התמודדות עם שחיקה, הנעת צוותים, חשיבה יצירתית, איזון בין משפחה וקריירה ועוד.

כל אלו נועדו כדי לפתח את המנהל ולאפשר לו לפעול בכמה ערוצים משלימים תוך שהוא מחזק את בטחונו האישי וזוכה להעצמה, לתרגול מיומנויותיו ולבדיקה עצמית של רמת המוטיבציה, התפיסות האישיות והדילמות שמלוות אותו בתפקידו. שאלות שעולות מתפקידו של המנהל זוכות לפתרונות במסגרת האימון האישי והוא זוכה לתמיכה שתביא אותו להישגים ולרמת מצוינות גבוהה.

אימון אישי למנהלים
אימון אישי למנהלים

יותר חברות מפנות מנהלים לאימון אישי

עד לפני 20-30 שנים מנהלים הגיעו למעמדם בארגון בזכות עבודה קשה ותוצאות לאורך השנים. הם נחשבו לאנשים שיש להם כישרון ניהול טבעי ולכן הוגדרו באופן אוטומטי כמועמדים לתפקידי ניהול כל עוד ימשיכו להתמיד בעבודתם.

 

כישורי הניהול הם מצב נרכש ולא מולד

אלא שהמציאות השתנתה ואיתה גם שוק העבודה. כיום רבים מבינים שכישורי הניהול הם מצב נרכש ולא מולד ובטח שלא מחייב עיסוק אישי של שנים רבות באותו הארגון, אם כי כולנו מגלים חיבה ואהדה גדולה יותר לעובד החרוץ שהגיע מלמטה. כיום המנהל הוא אדם שקצר הצלחות, צבר ניסיון ויש לו כישורים שהוא עבד קשה בשבילם והתאמן לקראתם בעקביות.

לאלו צריך להוסיף גם את התחלופה הגבוהה במשק העולמי: אנשים מחפשים משרה חדשה אחת לכמה שנים, צוברים השכלה גבוהה שמעריכה אותם מראש בנקודה גבוהה יותר ואם הארגון מזהה אותם כבעלי ידע ומיומנויות אנושיות טובות, הם לא יצטרכו לעבוד במשך 40 שנים עד שיקבלו את התפקיד הניהולי הנכסף.

 

לאור כל אלו

למרות שכיום נראה שקל יותר לכהן בתפקידים ניהוליים והאופציה הזו מעט "התקרבה" לשכבת העבודה המרכזית ברמת הנגישות והסיכויים, אי אפשר שלא להביט בצורה מערכתית על תחום הניהול ולהודות כי לאנשים נפלאים בתפקיד ניהולי אין בהכרח תכונות מנהיגות או כלים מתאימים לטיפול במצבים מאתגרים. לאור כל אלו האימון האישי הוא בעל חשיבות גדולה ולעתים הוא קריטי ממש להצלחת הארגון כולו.

 

האם מנהל מוכרח להיות פרפקציוניסט?

אחת השאלות המעניינות שמנהלים מעלים במסגרת תהליך האימון האישי נוגעת לפרפקציוניזם שלהם בתפקיד. במילים אחרות – עד כמה החתירה לשלמות בעבודתם מרכזית להצלחת הארגון עצמו?

ובכן, פרפקציוניזם הוא תפיסה אישית שבמסגרתה קיימת נטייה לבצע כל דבר בצורה המושלמת ביותר, לעתים גם לאתר ולתקן דברים שאיש לא ראה או שלאיש זה לא באמת היה חשוב. בעבר היה נהוג לסווג את הפרפקציוניזם כתכונה חיובית בראיונות עבודתה, מתוך הבנה כי חתירה לשלמות היא בהכרח תכונה שהעסק מעוניין בה כדי שעבודתו תבוצע כמו שצריך.

 

תפיסה פרפקציוניסטית היא איננה תפיסה

כיום בעולם הניהולי מבינים כי תפיסה פרפקציוניסטית היא איננה תפיסה פרקטית ולכן היא דווקא בעוכריו של המנהל. להשגה הזו קיימות אפילו הוכחות מתמטיות שמדגימות כיצד עיסוק בבעיות גורע ממציאת הפתרון ומייצר תפוקה שולית פוחתת, כך שהבעיה עצמה (שאיש כאמור לא הבחין בה) אמנם טופלה, אבל לא שיפרה את שביעות הרצון של הלקוח או את עבודת הצוותים בתוך הארגון.

 

במסגרת האימון האישי

במסגרת האימון האישי עוסקים לא פעם גם בנטייה לפרפקציוניזם, בין אם היא קיימת אצל המנהלים כתכונה ובין אם כניסיון למקסם את פעולותיהם כמנהלים חדשים ובלתי מנוסים. צריך לזכור שלא כל טעות ניהולית פירושה כישלון וגם אם מהלך מסוים לא צלח בסופו של דבר, קיימות הדרכים להתמודד עם הסוגיה ולהימנע מתחושת אשמה או בושה כאילו נכשלנו בתפקידנו.

 

אימון אישי למנהלים: כלי עבודה יעיל ומתמשך

אימון אישי למנהלים מתקיים בתוך עולם שבו כמות המידע הקיים מוכפלת ומשולשת מידי שנתיים כך שנוספות עוד ועוד סוגיות, תובנות או דרכי פעולה שהמנהלים אמורים ללמוד כיצד להפיק מהם תועלת. מדובר בתהליך שיש לו נתיבים מקובלים אך גם שבילים קטנים שצריך לחדש בהם או להתעכב עליהם כתוצאה משינויים דינמיים.

את האימון אפשר לראות לא פעם גם כהשתלמות או ריענון ולכן אפשר לבצע אותם כשהמוטיבציה פוחתת, כאשר המנהל מעוניין לבדוק אישית את המשך התאמתו או רצונו לתפקיד או על מנת לקבל כלים נוספים לעבודת הניהול.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא