לוגו MVP ייעוץ עסקי

תוכנית כלכלית

בניית תוכנית כלכלית היא שלב אקוטי מאוד בתכנון הכלכלי של משק משפחתי או של עסק – שחשוב מאוד לדאוג לעשות אותו באופן מקצועי על מנת לעמוד ביעדים השונים שמגדירים לעצמכם. במאמר זה יוסבר מה היא תוכנית כלכלית, כיצד ניתן לבנות אותה, ועל אילו תחומים כדאי מאוד לשים לב כאשר בונים את התוכנית הכלכלית.

 

מה היא תוכנית כלכלית?

תוכנית כלכלית היא תוכנית שבה קובעים את היעדים של ההכנסות וההוצאות החודשיים, תוך התחשבות במידע הרלוונטי על מנת להגיע ליעדים האלו. באופן טבעי, על אף שתוכנית כלכלית יכולה להתפרש גם שלוש שנים קדימה – היא דורשת עיון מתמיד ובחינה האם היא עדיין רלוונטית ביחס לשינויים השונים של השוק.

כפי שניתן להבין, על אף שמדובר על תוכנית שניתן לבנות בכל הקשר – העבודה משתנה מאוד כאשר מדובר בתוכנית כלכלית של משק בית וכאשר מדובר על תוכנית כלכלית של עסק קטן לעומת תאגיד. בחיבור של כל תוכנית כלכלית יש לזכור את המאפיינים המיוחדים של מושא התוכנית.

לאחר שהבנו מה היא התוכנית הכלכלית – באופן גס – חשוב להבין כיצד ניתן ליצור אותה ובאילו גורמים יש להתחשב כאשר מחברים את התוכנית הכלכלית של גוף מסוים.

 

מה הם הגורמים שמשפיעים על עיצוב תוכנית כלכלית?

היעד

הדבר הראשון שמשפיע על הכתיבה של התוכנית הכלכלית והוא דומיננטי מאוד בעיצובה של התוכנית הוא – מה היעד של התוכנית – לאן מעוניינים להגיע. סוג המטרות יכול להיות מגוון ואחר, למשל המטרה של התוכנית הכלכלית יכולה להיות חיסכון של סכום מסוים או על מנת להגיע למטרה מסוימת (למשל שיהיה מספיק כסף על מנת לפתח מוצר חדש), יכולה להיות צמצום של חובות או מטרות נוספות – בהתאם לצרכים הקונקרטיים של הלקוחות.

המטרות של התוכנית הכלכלית יכולות להיות מטרות ארוכות טווח ויכולות להיות מטרות קצרות טווח – וחשוב לשלב בין שני סוגי המטרות האלו, על מנת לייצר תוכנית שבה ניתן לראות את העמידה ביעדים כבר בתחילת הדרך – וכך להכתיב את המסלול שיש לעבור, תוך תחושה של עמידה ביעדים ולא הסתכלות על יעד מעומעם שלא ברורה הדרך אליו.

 

היתכנות

גורם משמעותי מאוד בכך שתוכנית כלכלית מסוימת תהיה תוכנית מוצלחת הוא ההיתכנות של התוכנית הכלכלית ביחס לנסיבות הקונקרטיות. כך, יפה מאוד שכתוב על הדף שהמטרה היא לחסוך סכום כסף מסוים, לא ריאלי – אך התוכנית תהפוך להיות פיסת נייר חסרת ערך משום שלא ניתן לעמוד בה.

לכן, התוכנית הכלכלית צריכה לשקף תהליך שעובר הלקוח. למשל, אם הלקוח לא הצליח לחסוך שום סכום כסף מחודש לחודש, התוכנית הכלכלית הטובה תהיה תוכנית כלכלית שבה סכום החיסכון החודשי של הלקוח גדל מחודש לחודש.

גם כאן, כאשר מסתכלים על האופן שבו חוסכים – צריך שזה יהיה ריאלי ביחס להוצאות ולהכנסות של הלקוח, תוך פירוט של הדרכים שבהן ניתן לממש את התוכנית. כך שאם מעוניינים למשל להקטין את ההוצאות של משק הבית, ניתן לפרט שיהיה קיצוץ של סכום כסף מסוים מהקניות השבועיות מסופר.

כאשר בונים תוכנית כלכלית טובה, היא צריכה להתאים להתנהלות של הלקוח, תוך מיקסום הכלים שעומדים בפניו, כך שלמשל אם עומדות בפניו הטבות מס שהוא לא מימש – יש לעשות כן. לכן, ניבוי היעדים השונים שהלקוח עומד בהם תלוי כמובן בנסיבות ובכלים שיש לו להגדיל את ההכנסה החודשית שלו.

 

השוק שבו הוא פועל

לעיתים, הניבוי של תוכנית כלכלית יכול להיות מוגבל מאוד ככל שהלקוח נמצא בשוק תחרותי ביותר, שבו יכולים להיכנס גורמים חדשים שמשנים את כללי המשחק יחסית במהירות. לכן, בנייתה של תוכנית כלכלית צריכה להיות ערה לרגישות השוק שבה הלקוח נמצא, תוך בחינה מתמדת של המתחרים של הלקוח בשוק.

לכן, כאשר מנבאים הגדלת היעילות של מוצר מסוים (למשל באמצעות אסטרטגיות שיווקיות מסוימות), צריך לקחת בחשבון את הטרנדים השונים שמשפיעים על תרבות הצריכה של הלקוחות – ואת העובדה שאם המוצר היה טרנדי לחודש אחד, לא ברור שהוא ימשיך להיות כזה.

באופן טבעי, הדבר יכול להשפיע מאוד על סך ההכנסות וההוצאות שעומדות בפני העסק במצבים כאלו. כאשר מקבלים החלטות ופועלים לפי התוכנית הכלכלית – חשוב מאוד לוודא שהיא מתאימה לתנאי השוק, שיכולים להשתנות באופן דינאמי ומהיר יחסית.

 

תוכנית כלכלית ואסטרטגיה

התוכנית הכלכלית היא ביטוי של האסטרטגיה ארוכת הטווח של העסק. מדובר בכלי חשוב ומרכזי לביטוי היעדים שעומדים בפני הלקוח על מנת שיוכל להגיע לעמדה הנכספת. במאמר הוגדר השלב הראשון בבניית התוכנית הכלכלית בתור בחירת היעד.

האסטרטגיה כוללת את סך היעדים – שאותם התוכנית הכלכלית מסדירה. כך למשל, שאם מעוניינים להגיע למצב שבו סניף מסוים מגדיל את הרווחים שלו, האסטרטגיה הרחבה יותר יכולה להיות קשורה להרחבת הסניפים של החנות.

כך, ניתן לבנות תוכניות כלכליות בהתאם למטרות ויעדים לטווח בינוני שמגידים. מדובר על מהלך חשוב מאוד של בניית חזון ותוכנית ארוכי טווח לתוכנית – תוך הבנה שהתוכניות צריכות להיות ריאליות. לכן, התוכנית הכלכלית מאפשרת לחזון להיות ריאלי יותר, בעוד שגם אותה כמובן צריך לעדכן ולוודא שהיא מתאימה.

 

איך מוודאים עמידה בתוכנית הכלכלית?

העמידה בתוכנית הכלכלית, כמו חיבורה – נעשים באמצעות עבודה צמודה עם יועץ כלכלי או יועץ אסטרטגי. באמצעותו, ניתן יהיה להבין בדיוק מה הם הצרכים השונים של העסק, וכיצד ניתן לעמוד בהם, תוך התייחסות לכל המידע הרלוונטי בהקשר הזה.

לכן, כאשר בונים תוכנית כלכלית, מידי פגישה עם היועץ, ניתן יהיה לראות כיצד מנסים להתוות את העמידה בה, תוך שיפור וייעול מתמיד של התהליכים האלו. בהתחלה, מטבע הדברים, הפעולה עם התוכנית הכלכלית עלולה להיות דבר קשה ואף לא אינטואיטיבי.

עם זאת, ככל שמתרגלים לזה – העבודה עם התוכנית מעניקה הרבה שקט, משום שיודעים שכל פעולה שנעשית היא מחושבת ולא נעשית באופן שלא מתייחס להשלכות ארוכות הטווח של כל פעולה. כך, ניתן לוודא שכל החלטה שמקבלים בחברה – משרתת אותה.

 

הנפקת המידע הרלוונטי לבדיקת עמידה ביעדים

משום שהתוכנית הכלכלית יכולה להיות מפורטת מאוד ולכלול יעדים הקשורים לענפים שונים הקשורים בעסק, יש לוודא שכל אחד מן הענפים והמקצועות עומדים ביעדים שנקבעו בתוכנית הכלכלית. לכן, יש לפעול על מנת להנפיק את כל המידע הרלוונטי לבדיקת העמידה ביעדים.

המידע הרלוונטי הוא כמובן מידע כלכלי אודות יעילות ורווחים, אך במקביל יכול להיות רלוונטי גם לבחינות עמוקות יותר, למשל פילוח קהלי יעד של מוצרים, שעות רכישת מוצרים – זאת על מנת להבין לעומק מגמות נוספות שרלוונטיות לתוכנית הכלכלית.

 

סיכום

התוכנית הכלכלית היא כלי חשוב מאוד לעמידה ביעדים, והוא חייב להיות מותאם למציאות הכלכלית של כל ארגון, תוך מיפוי הצרכים של החברה הספציפית. התוכנית צריכה להיות מחד, מאוד פרקטית ולכלול יעדים קצרי טווח שניתן לעמוד בהם, ומאידך לכלול יעדים לטווח הבינוני שיעמידו את העסק במקום שרוצים שהוא יהיה בו.

העמידה ביעדים היא חלק מתהליך הייעוץ הכלכלי, גם אם בהתחלה העמידה היא קשה – זה משתפר ככל שהתוכנית בנויה היטב ויודעים כיצד ניתן לעשות זאת. לכן, חשוב מאוד להתמיד בתהליך.

לוגו MVP ייעוץ עסקי

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא