לוגו MVP ייעוץ עסקי

ייעוץ ארגוני

סביבת העבודה משתנה באופן תדיר – בין אם בעקבות שינויים שונים של השוק ובין אם בעקבות כניסתן של טכנולוגיות ודרכי פעולה חדשות. ראינו זאת היטב בעקבות מגפת הקורונה, בה חברות רבות היו צריכות לשנות לחלוטין את כל אופן הפעולה שלהן על מנת להישאר רווחיות. תהיו בטוחים שמהלכים מהסוג הזה מתרחשים בדרך כלל בעזרת ייעוץ ארגוני מתאים.

השינויים השונים בשווקים העסקיים, ומכאן השינויים השונים שצריכים להיעשות בעסקים, מובילים את הצורך במעבר נכון, מתכונן ומלווה של העסק. אחד הפתרונות הטובים ביותר לכך הוא הייעוץ הארגוני – כלי שמעניק זאת.

מאמר זה יתמקד בתפקיד הייעוץ הארגוני – מה הוא עושה, כיצד הוא יכול לעזור לעסק, באילו מצבים מומלץ לשכור את שירותיו של יועץ עסקי וכל מה שצריך לדעת על מנת להבין האם שירותים אלו מתאימים לכם.

 

אז מה בעצם עושה היועץ הארגוני?

תפקידיו של היועץ הארגוני הם רבים, באופן דומה לכך שלעסק ישנו אספקטים שונים אשר הוא מתבסס עליהם, כך גם ליועץ הארגוני ישנו מספר רב של תפקידים:

 

שיקוף המצב הארגוני

הדבר הראשון שהיועץ הארגוני עושה הוא להסתכל על ההתנהלות העסקית של החברה ולתאר אותה באופן חיצוני לאנשי החברה. על אף שזה נשמע בסיסי או אף טיפשי – קבלת משוב המשקף את המצב בעסק מעיניים חיצוניות יכול להאיר כשלים רבים שככל שנמצאים הרבה זמן בעסק לא רואים.

השיקוף כולל תחומים רבים – החל מן התרבות הארגונית, אופן ניהול העובדים, המודל העסקי של החברה ודברים נוספים שנשקפים בפשטות, רק דרך הסתכלות על האופן שבו החברה עובדת. מדובר על השלב הראשון, והוא שלב חשוב ומשמעותי ביותר.

 

בניית תוכנית והסקת מסקנות

השלב השני לאחר השיקוף של המתרחש בעסק הוא בניית תוכנית לשיפור הנקודות השונות שעולות מן הסקירה. לאחר שהיועץ משקף לבכירי החברה מה שהוא ראה – יש בכך הזדמנות לדיאלוג בין שני הצדדים. מדובר באפשרות להגיב, לראות כיצד ניתן לשפר, להסביר את הדברים ולפתח משם אפשרות להעצמה.

לכן, אחד מעקרונות המפתח בכל הנוגע לייעוץ עסקי הוא הדיאלוג בין היועץ ובין החברה. באמצעותו ניתן להבין מה מעוניינים לשפר וכיצד ניתן לעשות זאת. כמובן, שלא הכל ניתן לשפר בעת ובעונה אחת ולכן ישנו צורך גם לקבוע סדרי עדיפויות.

 

אסטרטגיה לטווח ארוך וקביעת יעדים

כאשר קובעים תוכנית אסטרטגית חשוב לשים לב למספר עקרונות שהופכים תוכנית ממסך שכתוב יפה על דף לדבר בר יישום שיכול לשנות את המציאות הארגונית ובאמת לחתור להגעה ליעדים שמוגדרים באמצעות המסמך.

לכן, כאשר קובעים יעדים חשוב מאוד שהם לא יהיו רק מילים גדולות – אלא שהיעדים יהיו קונקרטיים ואף כדאי לציין אפשרויות שונות שיש לממש על מנת להגיע ליעדים המדוברים. כל אלו הופכים את התוכנית לברת יישום.

עם זאת, כמובן שתוכנית חייבת לכלול גם ערכים וחזון מופשטים – כך שתמיד יהיה ניתן לפעול לאורם כאשר ישנה צומת שבה צריך לגבש הכרעת מדיניות חשובה. אך זה לא יכול להיות חזות הכל אלא יש לפעול לבניית תוכנית שניתן ליישם.

כמו כן, כאשר בונים תוכנית לטווח ארוך, משום שהיעדים בה הם לא יעדים שניתן לעמוד בהם בקלות, חשוב גם להגדיר מטרות ביניים – מטרות לטווח הקצר והבינוני. אלו מטרות שניתן לעמוד בהן בקלות יחסית והן מסמנות את הדרך הארוכה יותר שעומדת בפני הארגון.

 

ייעול ושיפור הארגון – איפה העובדים בתמונה?

כאשר בונים תוכניות של ייעול ושיפור, על אף שהן נעשות בשיתוף פעולה ובדיאלוג בין היועץ הארגוני ובין הנהלת או בכירי הארגון, חשוב מאוד לזכור את מי שמניע את הארגון עצמו – העובדים. במסגרת תהליכים של ייעול, משתנה הסביבה הארגונית של העובדים. שינוי מן הסוג הזה צריך להיעשות תוך חשיבה יתרה על העובדים עצמם.

בסוף, אם העובדים לא יהיו מרוצים ולא תהיה תרבות עבודה ארגונית טובה לעובדים – העסק לא יצליח לגדול ולשגשג. לכן, יש לשים לב לכך ולעשות הכל על מנת שהעובדים מצד אחד ירצו להישאר במקום העבודה ויהיה להם טוב וכתוצאה מכך – ירצו לתת כמה שיותר מהם מבלי לחוש שחיקה.

הדרכים לעשות זאת הן רבות ובעיקר חשוב לייצר סביבה פורייה שבה גם כיף לעבוד וגם ישנם פירות לעמל – אפשרויות קידום, תמריצים כלכליים שונים והטבות שניתנות לעובדים. ישנן כמובן שיטות רבות נוספות, הקשורות להתאמה לסביבה הארגונית הספציפית.

 

למי מתאים ייעוץ ארגוני?

כפי שניתן לראות, התפקידים של היועץ הארגוני הם רבים מאוד ומקיפים את רוב התחומים שקשורים בארגון שבו היועץ עובד. עם זאת – מי זקוק לשירותיו של היועץ הארגוני בכלל? התשובה שתינתן במאמר היא רק דוגמה למספר מצבים רווחים שבהם שוכרים את שירותיו של יועץ ארגוני.

 

לקראת גדילה והתרחבות

לכאורה, ישנה נטייה לחשוב ששוכרים יועץ ארגוני כאשר הדברים בארגון לא עובדים כשורה, כמובן שזהו מצד אחד, אך בכלל לא המצב היחיד. אחד המצבים הרווחים יותר הוא מצב שבו הארגון רוצה לגדול ולהתרחב ויש לבחון כיצד עושים זאת.

כמובן, לקראת גדילה והתרחבות ישנם אלמנטים רבים שיש לקחת בחשבון – כלכליים, משפטיים אך אחד הדומיננטיים שבהם הוא כמובן, המישור הארגוני. במישור הזה יש לבדוק כיצד ניתן להרחיב את הארגון, באילו מקומות שמים את הדגש, מה היא האסטרטגיה, כיצד מגייסים עובדים נוספים ועוד.

מדובר על שאלות קריטיות שמשפיעות על אופן המיזוג ועל ההצלחה הפוטנציאלית שלו. בהתאם, ככל שלא מכריעים בסוגיות האלו מראש אלא "בתנועה" – מדובר במתכון לאסון שכדאי מאוד למנוע. המפתח להצלחה הוא הכנה מראש.

 

כאשר הארגון נותר במקומו במקום לגדול

לכאורה, מצב שבו הארגון נותר ברווחיו, אך לא גדל משנה לשנה – הוא מצב שיכול להיות תקין לארגונים רבים, שמעוניינים להשאיר את המצב כמות שהוא. כמובן שזוהי אפשרות, אולם, ארגון שאין לו תוכנית כיצד לגדול ולהפוך להיות טוב יותר הוא ארגון בבעיה.

בסוף, המטרה של כל ארגון הוא להשתפר באופן מתמיד, בכל דרך שהיא, ולכן אם בדרך שבה הארגון צועד היום הוא לא יכול לגדול – הגיע הזמן למצוא את הדרך שבה כן ניתן יהיה לגדול. מדובר בעניין משמעותי, בייחוד בימינו, שהשוק העסקי יכול להשתנות באופן קצר מאוד.

לכן, ארגון שלא גדל ופועל בדרכים מיושנות, עלול למצוא את עצמו לא רלוונטי בעתיד – בעקבות השינויים התכופים בשוק. דוגמה נהדרת לכך היא משבר הקורונה, בעקבות המשבר ארגונים שלא שינו את התוכנית העסקית שלהם מצאו את עצמם בהפסדים גדולים.

 

כאשר הארגון בהפסדים כלכליים או לא מרוויח

במצב שבו הארגון כושל – בוודאי שישנו צורך מובהק לשנות כמה שיותר מהר את דרך ההתנהלות הארגונית על מנת להצליח. מדובר על מקרה שבו קל ואינטואיטיבי להבין מדוע יש צורך בשירותיו של יועץ ארגוני ומדוע יש להשתנות.

 

סיכום

תפקידיו של היועץ הארגוני הם מגוונים מאוד וכוללים שיקוף של המצב הארגוני על ההיבטים השונים שלו, בעקבות השיקוף ודיאלוג עם בכירי הארגון ניתן לבנות תוכנית פעולה לשינוי הכשלים השונים שנמצאו על ידי היועץ. התוכנית צריכה לכלול מרכיבים רבים – מופשטים וקונקרטיים ויעדים קצרי טווח וארוכי טווח.

למעשה, לרוב הארגונים דרוש ייעוץ ארגוני – בין אם מעוניינים לגדול ומעוניינים לתכנן זאת, בין אם נותרים דרוכים במקום או בין אם נמצאים בכשלים כלכליים – פנו היום לייעוץ על מנת להבין כיצד תוכלו להשתפר!

לוגו MVP ייעוץ עסקי

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא