ייעוץ עסקי לחברות MVP

ייעוץ ארגוני לעסקים

מחפשים ייעוץ ארגוני לעסקים? בעמוד זה, נלמד מה כולל הייעוץ, מיפוי הצרכים של הארגון, תיאום ציפיות, מציאת הבעיות והפתרונות שלהן. כל זאת ועוד, כאן.

הייעוץ הארגוני הוא תחום ידע אשר מסדיר את האופן שבו הארגון בנוי – וכיצד ניתן להפוך את המבנה שלו ואת תהליכי קבלת ההחלטות בו למיטיביים. במסגרתו, בוחנים אספקטים שונים שקשורים להתנהלות בין העובדים, לאינטראקציה בין העובדים ובין הלקוחות, למבנה הארגוני ולתחומים הנוספים הנובעים ממנו.

מדובר על תחום רחב מאוד, שכולל תאוריות רבות ואסטרטגיות שונות שתכלית כולן לשפר כמה שניתן את הארגון ולטייב את המנגנון שבו הוא פועל – באמצעות כלים מגוונים הקשורים למבנה של החברה, לעובדים ולניהול של העסק – במטרה להתאים אותו למטרות שהלקוח רוצה.

כאשר מדובר על ייעוץ ארגוני לעסקים, מדובר על תחום חשוב וגדול בתוך הייעוץ הארגוני שמתמקד באופן ספציפי בעסקים – בין אם מדובר בעסקים קטנים, בינוניים ואף גדולים. באופן טבעי, המאפיינים של עסק שונים מאוד ממאפיינים של חברה או של עמותה ולכן כדאי מאוד לשכור יועץ ארגוני אשר מתמקד ספציפית בתחומים האלו.

במאמר זה יוסבר על השירותים השונים שייעוץ ארגוני לעסקים כוללים, למי השירותים האלו מתאימים בדיוק, מה ניתן להרוויח מהם ומה כדאי לזכור לפני ששוכרים את שירותיו של יועץ ארגוני לעסקים – על מנת לא להתאכזב או להיות מופתעים ממה שהולכים לקבל.

 

ייעוץ ארגוני לעסקים – מה הוא כולל?

כל עסק ועסק כולל מאפיינים הייחודיים ולו, מטבע הדברים השירותים של הייעוץ הארגוני משתנים מאוד ביחס למאפיינים של העסק ולצרכים שלו בהקשר הזה. לכן, הפעולה הראשונה שהיועץ הארגוני עושה היא להסתכל על המבנה של הארגון ולהבין אילו בעיות עולות ממנו.

 

הסתכלות והתרשמות – מיפוי הצרכים של הארגון

ההסתכלות כוללת עיון מעמיק יותר בארגון – האופן שבו העובדים מרגישים בעסק, התפוקה שלהם, האופן שבו מקבלים החלטות בארגון, היחס בין העובדים ובין הלקוחות, מענה הלקוחות והאופן שבו פועלים לשימור הלקוחות ולהגדלתם במובן הארגוני. למשל, ניתן לראות כיצד הבוס מתנהג עם העובדים שלו וכיצד הוא מטפל בבעיות של הלקוחות השונים.

מדובר על שלב חשוב ועקרוני מאוד שכן הרבה פעמים גם אם הלקוח מרגיש הבעיות שיש לעסק הן מסוג אחד, באמצעות השלב הזה ניתן להציף בעיות נוספות שעולות בארגון, או לעיתים להבין שהבעיה שהלקוח הצביע עליה היא למעשה סימפטום של בעיה גדולה ומשמעותית יותר.

 

תיאום ציפיות

חשוב מאוד לייצר תיאום ציפיות בין היועץ הארגוני של העסק ובין הבעלים של העסק. פעמים רבות, המטרות שהוא רוצה והיעדים שהוא חותר להגיע אליהם כתוצאה מן הייעוץ ישפיעו מאוד על התוצאות של הייעוץ וכדאי מאוד שכולם יהיו באותו ראש באשר למטרות של התהליך.

מדובר על שלב חשוב על מנת למנוע התאכזבות של בעל העסק מתהליך הייעוץ ובמקביל לתהליך שגם חשוב ליועץ על מנת לייצר ייעוץ שיכול להשפיע באמת על העסק ולהיות בר יישום בהתחשב בנסיבות השונות שבעל העסק מספר עליהן ליועץ הארגוני שהובילו אותו לפנות לתהליך הזה.

 

מהבעיה למקורות הבעיה

לאחר שמבינים מה הן הבעיות השונות הקשורות בהתנהלות של העסק – ניתן להגיע לשלב הבא בפתרון שלה – להבין ממה הבעיה נובעת. הרבה פעמים, בעיות נובעות מחוסר תקשורת או מחוסר הבנה עמוקה של כל אחד מן הצדדים – ולכן ניתן יהיה לפתור אותן באופן פשוט יותר.

לעומת זאת, ישנן בעיות שהבנת השורש שלהן יכולה לקחת זמן – בייחוד אם מדובר בעסק שפועל הרבה שנים במתכונת שלו, ולכן גם השורשים של בעיות לא ברורים הרבה פעמים וגם יהיה יותר קשה לשנות אותן. חשוב מאוד להיות ערים לדבר האלו כאשר פונים לייעוץ ארגוני.

ייעוץ ארגוני לעסקים
ייעוץ ארגוני לעסקים

בנוסף, במקרים אחרים השורש של הבעיה יכול להיות קשור לתנאים של השוק שהוא פועל בהם. למשל, הרבה פעמים לעובדים לא תהיה נטייה להישאר בעסק הרבה פעמים אם ישנה תחרות גדולה בשוק, או לחילופין אם ידוע שמדובר על עבודה שהיא לרוב לטווח קצר.

למשל, ניתן לראות דוגמה למצב הראשון בשוק ההייטק – שבו להרבה עסקים ישנה תחרות רבה עם עסקים אחרים ולכן התחרות על העובדים היא גדולה מאוד – מה שמוביל לידיעה שהרבה עובדים לא יישארו להרבה זמן בעסק – ולמשמעות שיש לכך.

דוגמה למצב השני הוא עסקים קטנים כמו קיוסקים או חנויות – בהם ידוע שהעובדים שמגיעים (בין אם הם צעירים או בגלל טיב העבודה והשכר שלה) – ידוע שהם לא יישארו להרבה זמן בחנות. גם כאן, המשמעויות של זה קשורות ביכולת לסמוך על העובדים או ביכולת לנהל את העסק באופן יעיל (למשל בלי שיהיה צורך במנהל ש"יישב להם על הראש").

 

מבעיות לפתרונות

לאחר שמנתחים באופן שיטתי ומעמיק את סוגי הבעיות ואת המקורות של הבעיה – ניתן יהיה להבין כיצד אפשר לייעל את המבנה של הארגון ביחס לשוק, לקהל היעד ולסוג המוצרים שבית העסק משווק (או סוג השירותים שהוא מעניק ללקוחות שלו) וביחס לבעיות שעלו במסגרת השלבים הקודמים.

סוגי הפתרונות שיכולים לעלות בשלב הזה הם מאוד מגוונים וקשורים באופן ספציפי יותר גם לחזון של מנהל העסק ביחס לעתיד העסק, לנכונות של הבעלים לעשות שינויים קיצוניים יותר או פחות בנוגע לעסק ולכל מידע אחר שיכול להיות רלוונטי בהקשר הזה.

באופן טבעי, יכולים לעלות לכל בעיה כמה אפשרויות לפתרון הבעיה – אשר לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות. למשל, יכולים להיות פתרונות יקרים יותר שמחזיקים לטווח הארוך, לעומת פתרונות יותר קצרי טווח. לכן, בשלב זה מציע היועץ הארגוני לעסקים טווח של פתרונות ואפשרויות שעולות מהשטח ביחס לתנאים הקונקרטיים של העסק לפתור את הבעיות.

 

איך בוחרים בפתרון אחד ולא באחר?

כפי שניתן לראות, לאחר שמציע היועץ את הפתרונות השונים – בפירוט של היתרונות והחסרונות שעומדים בבסיסו של כל אחד מן הפתרונות – צריך לקבל החלטה באיזה מן הפתרונות יש לבחור על מנת שייטיבו עם העסק כמה שיותר ביחס לנסיבות הספציפיות שהעסק נמצא בהן.

לכן, סך השיקולים ששוקלים בהקשר הזה יכולים להיות רחבים מאוד וחשוב לשקול כמה שיותר שיקולים על מנת לקבל החלטה מבוססת ורציונאלית כמה שניתן. כפועל יוצא, חלק מן השיקולים שיש לשקול קשורים בהיתכנות של כל אחד מהם ביחס למצב הכלכלי ולחזון בנוגע לעסק.

באופן טבעי, השלב הזה קשור מאוד לשלב הראשוני של הייעוץ והוא תיאום הציפיות שנעשה בין היועץ ובין בעל העסק. יש לבחור בפתרון שיתאים כמה שיותר לציפיות של בעל העסק מן הייעוץ ויתאים למצב של העסק, ביחס לציפיות של כול הנוגעים בדבר – שכן בסוף הם אלו שצריכים ליישם את הפתרונות.

 

לסיכום

ייעוץ ארגוני לעסקים הוא תהליך חשוב מאוד שיכול לעזור לעסקים להתגבר על בעיות ארגוניות ומבניות עמוקות שעומדים בפניהם. במסגרתו, ניתן יהיה לקבל ייעוץ משמעותי שכולל הצפה של בעיות שעולות מן השטח, שבעל העסק יכל לפספס, לצד הצגת דרכים לפתור את הבעיות שבגינן הוא פנה מלכתחילה על מנת לקבל את הייעוץ.

לכן, כדאי מאוד להיות פתוחים וכנים עם היועץ – על מנת שהתהליך יוכל להיות מפרה, מעשיר וכזה שיוכל לפתור את הבעיות ושטח ולא להותיר את הפתרונות כתובים על הנייר באופן שהוא לא בר יישום ביחס לנסיבות הנתונות למצב העניינים בו נמצא העסק.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא