ייעוץ עסקי לחברות MVP

חברות ייעוץ ארגוני

האופן שבו המציאות הארגונית משתנה – במהירות מסחרחרת מצריך כל עסק להתאים את עצמו לשינויים האלו. השינויים יכולים להיות קשורים בחדירה של טכנולוגיות חדשות לסביבת העבודה, שינויים של תרבות העבודה והצרכים הדינמיים של העובדים משתנים. איך חברות ייעוץ ארגוני יכולות לעזור לעסק מציאות זאת?

הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מגפת הקורונה – השינויים המשמעותיים שכל עסק עבר, הצריכו אותו להתמודד עם השינויים החברתיים והארגוניים הנדרשים – בין אם החששות של העובדים, שילוב של עבודה מן הבית והשתלבות של כלים כמו הזום באופן תדיר בניהול העסק.

על מנת שהעסק ימשיך להיות רווחי חייבים להיות ערים לשינויים הנדרשים במבנה של הארגון. לכן, חברות מסוימות עשו קיצוצים, על אף שמדובר בפעולה יעילה – היא עלולה גם להכניס את העובדים לתחושה שמקום העבודה שלהם איננו יציב – וכך הם יחפשו מקומות אחרים לעבוד בהם או לא יהיו יעילים מספיק.

מן הצד השני, ככל שיודעים לנהל שינויים ארגוניים מן הסוג הזה באופן נכון, גם היעילות של העובדים והתפוקה שהם מייצרים לעסק גדלה, הם ממשיכים להרגיש בנוח בחברה וכמובן – שורת הרווח רק גדלה בכל חודש בחודשו ולא מתקטנת כפי שקרה לחברות אחרות בתחום.

מאמר זה יציג את התפקידים ותחומי העיסוק השונים של חברות ייעוץ ארגוני והאופן שבו הם יכולים לסייע לכל עסק על מנת להתאים את עצמו ולהנהיג את השינויים השונים הדרושים לעסק ביחס למדיניות של בעלי העסק ולחזון העתידי שלהם במישור הארגוני.

 

חברות ייעוץ ארגוני – במה הן יכולות לסייע?

כפי שניתן להבין, סוג העיסוקים של היועץ הארגוני הם רחבים מאוד ומשתנים ביחס לתנאים הייחודיים שבהם נמצא כל לקוח.

בין היתר, היועץ הארגוני יכול להיות חלק חשוב מתהליכים כמו אלו:

 

סקירת הארגון

הפעולה הראשונית שמניעה את החברות לייעוץ ארגוני היא לשקף לדרג המנהל של החברה מה הוא המבנה הארגוני של החברה – תוך הצבעה על כשלים כאלו ואחרים שעולים מאותו הארגון, תוך הצגת ביקורת בונה ומדויקת.

על אף שנדמה כי מדובר על דבר שכל אחד יכול לעשות גם מתוך הארגון, בפועל, הנוכחות של עין חיצונית יכולה להאיר נקודות שונות שלא שמים לב אליהן כאשר נמצאים בתוך הארגון הרבה זמן. ולכן, פעמים רבות עצם השיקוף מסייע להבין נקודות חשובות מן הסוג הזה.

מטבע הדברים, סקירה מן הסוג הזה יכולה לכלול אלמנטים רבים שמשפיעים על ההתנהלות הארגונית באופן שוטף. למשל, האופן שבו תרבות הקידומים עובדת בארגון, היחס בין הדרג הניהולי ובין העובדים השונים, תוך התמקדות בתחושות של העובדים ויצירה של תרבות ארגונית שמעודדת אותם להגדיל את התפוקה שלהם.

מעבר לכך, החלוקה בין החלקים השונים בארגון, למשל חפיפה ועבודה משותפת של מחלקות שונות בתוך הארגון, האופן שבו מדיניות מקודמת והאחריות בין העובדים השונים מפוצלת ולמעשה כל אספקט חשוב אחר שיכול להשפיע על האופן שבו הארגון מקדם את המדיניות והחזון הארגוני.

 

דיאלוג ובניית חזון ארגוני

לאחר שנעשתה הסקירה הארגונית המפורטת, חברת הייעוץ הארגוני מייצרת דיאלוג עם ההנהלה של החברה, על מנת לפעול באופן משותף להבין מה הוא המקור של הכשלים השונים שעלו במסגרת הזו, תוך שיקוף פנימי של הרשמים המדוברים.

מדובר על פעילות חשובה משום שגם חברת הייעוץ יכולה לפספס במבט ראשוני נקודות – אשר יכולות להיות מלובנות באמצעות זאת. למשל, ככל שהיו ניסיונות עבר להנהיג מדיניות אחרת שהובילה למצב של הארגון היום או שיקולים אחרים שמשפיעים על ההתנהלות.

חברת הייעוץ הארגוני עובדת בעבור הלקוח ולכן שיתוף הפעולה בין שני הצדדים היא מאוד חשובה. המקום שחברת הייעוץ הארגוני מגיעה ממנו הוא לשפר ולהגדיל כמה שיותר את החברה תוך ייעולה – וניתן לעשות זאת רק אם הדרג הניהולי של החברה מעוניין לעשות כן – דבר שדיאלוג פורה מפרה ומגדיל.

במקביל, כדאי לזכור שישנם שיקולים שונים כמו הקצאת משאבים שמובילים לתיעדוף של השינויים השונים האחד על פני השני. למשל, חברה שמעוניינת להגדיל את קהלי היעד שלה, תגדיל את המימון של אגפי השיווק ושל האסטרטגיה השיווקית, וגם הייעוץ הארגוני צריך להיות מבוסס על זה.

חברות ייעוץ ארגוני
חברות ייעוץ ארגוני

אסטרטגיה לטווח ארוך וקביעת יעדים

באופן שמתחבר בטבעיות לנקודה הקודמת, על מנת לבנות אסטרטגיה ארגונית נכונה – על הלקוח להבין איפה הוא מעוניין להימצא עוד כמה שנים – במטרה לנתב את העסק לשם, ולא למקומות אחרים. נקודה זו היא חשובה במיוחד משום שככל שישנו מצפן – ניתן לדעת לאן הולכים וכיצד, תוך שזוכרים תמיד מה היא מטרת העל.

 

עקרונות העל

בבניית תוכנית אסטרטגית ארגונית החלק הראשון הוא החלק העקרוני – מה הם עקרונות העל שהולכים להיות המצפן של הארגון. מדובר על נקודות כלליות יותר ולא קונקרטיות, כדי שברגע שבו הלקוח נמצא בנקודה קריטית של קבלת החלטות – תמיד יידע מה לקחת בחשבון.

העקרונות של העסק הם מאוד חשובים והם מהווים מעין החזון של העסק. העסק פעמים רבות מתגאה בחזון שלו ומציג אותו ללקוחות – וכך ישנו שיתוף פעולה ושקיפות בין הצדדים כך שהם יודעים עם איזו חברה הם משתפים פעולה וקונים את מוצריה.

 

יעדים קונקרטיים

חשוב מאוד לא להותיר את החזון במישור הכללי אלא גם להצליח ולתרגם אותו גם ליעדים יותר ספציפיים שמעוניינים לחתור אליהם – כך שניתן יהיה לממש אותם ולדעת לאן מעוניינים להגיע באופן מדויק יותר. כך למשל, אם עסק מעוניין לפתוח עוד סניפים – מדובר על יעד בר השגה שניתן יהיה לחתור אליו.

במישור הייעוץ הארגוני, ככל שארגון רוצה להרחיב את השורות שלו – חשוב מאוד לשים לב לאופן שבו מכשירים את העובדים, למערכת התמריצים שמציירים להם ואת האופן שבו הם יוכלו להתקדם לדרגים בכירים יותר בארגון ולמשוך עובדים איכותיים שיוכלו לעשות את העובדה טוב.

לא מספיק רק לכוון את היעד אלא כדאי לסלול גם את הדרך אליו, ולכן מעבר ליעדים הרחוקים כדאי לקבוע גם מטרות ביניים. גם במישור הארגוני, לאסטרטגיה הזו ישנם יתרונות רבים משום שגם העובדים יידעו שהם מממשים את היעדים שקובעים להם והם יוכלו להיות מתוגמלים בהתאם.

 

ניהול תהליכי התייעלות

החברות לייעוץ ארגוני יכולות לעזור מאוד ללקוח לנהל תהליכים של התייעלות בחברה. המשמעות יכולה להיות לקצץ תקציבים שמושקעים באפיקים מסוימים והעברתם לאפיקים אחרים, בייחוד תוך התמקדות במשמעויות הארגוניות של הדבר.

כך, אם מעוניינים להגדיל את המיקוד של העסק במכירות מן האינטרנט למשל, עדיף יהיה לתעדף את המחלקות שמתעסקות בכך, ולצמצם את ההשקעה במכירות פיזיות. על מנת לעשות את זה באופן הנכון ביותר, חשוב להיות מדויקים.

כפועל יוצא, צריך להצליח לנתב את העובדים החרוצים והיעלים לתחומים החדשים ולהכיר בכך שישנם עובדים – גם אם וותיקים מאוד – שהם לא תורמים מספיק לארגון וצריך לקצץ אותם או להבהיר להם שעליהם לשנות את האופן שבו הם פועלים כדי שהם יוכלו להישאר בארגון.

בהקשר הזה, חשוב לעשות זאת תוך שימת לב למצב של העובדים, במטרה שהם ירגישו שהם נתרמים ממקום העבודה ושהוא מעריך את העבודה שלהם – מה שמוכח מחקרית שמסייע להשארת העובדים במקום העבודה והגדלת הפריון והתוצרים שלהם.

לסיכום, חברות ייעוץ ארגוני יכולות לעזור לעסקים במצבים שונים על מנת להגדיל את הביצועים שלהם.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא