חברות ייעוץ אסטרטגי

אם כל אחד בימינו מסוגל לקרוא לעצמו יועץ, מנטור או בכל שם שתרצו, כיצד יהיה אפשר לאתר חברות ייעוץ אסטרטגי שיש להן ניסיון עצום מול מגוון עסקים ומערך שלם של מלווים ומומחים? כאן ננסה למצוא את התשובה ולעזור לכם להבין מיהו בדיוק הגורם שאתם זקוקים לו כדי לשפר את ביצועי העסק או אפילו להקים עסק מתחיל.

 

האם זה ייעוץ או מנטורינג?

אם תיגשו לפקיד מס הכנסה שמטפל בפתיחת תיקים לעוסקים חדשים ותבקשו לראות את רשימת העסקים, סביר להניח שתבחינו לפחות בכמה עשרות אלפי שמות לעסקים המכילים את המילה "יועץ", "מאמן" או "מנטור". מצד אחד מדובר בצמיחה משמחת, שמאפשרת לעסקים לקבל מענה אמיתי וממושך למגוון צרכים מרמת הייעוץ ועד רמת הליווי. מצד שני, הניסיון למצוא את הגורם הנכון בזמן הנכון הפך לאתגר לא קטן. 

אז מיהם המקצוענים שאתם זקוקים להם כרגע? האם חברות ייעוץ אסטרטגי? מאמנים מסוימים? מלווים מקצועיים? ומה ההבדל בין כל אלו?

 

ייעוץ אסטרטגי ובמה הוא נבדל

מקצוע הייעוץ האסטרטגי או העסקי לא מופיע תחת הגדרה ספציפית ולכן מדובר בעולם חופשי ומשוחרר שבו כל אדם שרוצה לייעץ – יוכל לעשות זאת. כמובן שזה הופך את התחום לפרוץ למדי ולכן צריך לזהות את הגורם שמתאים לכם באופן אישי. גם אותו גורם מצידו אמור לדעת אם הוא מתאים לצרכים שלכם ולהיות הוגן מאוד לגבי ההתאמה שלו. 

 

מומחה שחקר לעומק

באופן כללי, אפשר להתייחס לתחום חברות הייעוץ כגורם נפרד מחברות שמציעות מאמנים או מנטורים: היועץ הוא מומחה שחקר לעומק תחום ספציפי וממוקד. הוא מלווה עסקים ויודע להמליץ להם על מהלכים נכונים שיקדמו מטרות עסקיות, מכיר את המתחרים ואיך הם פועלים, את קהלי היעד וצרכיהם, את הדינמיקה שאמורה להיות מולם וכמובן את הפרספקטיבה הנכונה לעבודה מול כל קבוצה אפשרית. 

 

המנטור לעומת זאת

המנטור לעומת זאת, הוא אדם שיש לו ניסיון מעשי מסוים שקשור לתחום הפעילות. למשל בתחום הכושר, בזירה העסקית וכד'. הוא כמובן יוכל לייעץ מתוך ניסיונו בשטח, אבל הרבה פעמים הניסיון המקצועי שלו יהיה פחות אובייקטיבי – ביסוס על התחושה והתובנות האישיות יותר מאשר התאמה הוליסטית לצרכים הספציפיים שיכולים להיות לכל סוגי העסקים. 

 

ומה לגבי מאמן?

הוא כמובן חי ונושם את השטח, את העשייה ואת המתחרים ויודע כיצד לדרבן ולעודד עבודה מתוך מוטיבציה טובה. בפועל, הוא זה שנמצא מול העסק ברמת השטח ועוזר לו להוציא לפועל את כל המהלכים והאסטרטגיה שנקבעו במסגרת הייעוץ.

 

בחירה בחברת ייעוץ אסטרטגי

בחירת איש המקצוע המתאים מבין האפשרויות היא לא אמת מוחלטת וקשיחה מאוד. לפעמים דווקא יש צורך לשלב בין מספר שירותים מקצועיים כדי לקבל תוצאה טובה יותר ולמקסם את ההישגים העסקיים:

אם יש צורך במענה מאוד מסוים, כמו לדוגמה שיפור רווחיות, סוג התוכן הרצוי שהארגון יתמקד בו, אופן הקידום של העסק ברשתות החברתיות – ייעוץ יהיה הכתובת המתאימה ביותר.

הייעוץ יכול לספק גם עצות ותמיכה לגבי יישום של תהליכים לעומק, כאשר אם יהיה צורך ליישם בשטח "יד ביד" את האסטרטגיה, יהיה אפשר לקבל גם עזרה ממאמן עסקי מסוים. 

אם ברור לעסק מה עליו לעשות אבל מסיבה תפעולית או מנהלית הוא מתקשה לבצע, ייתכן שעדיף שילווה אותו מנטור מסוים שיספק מוטיבציה, השראה וגם דגימה בפועל של ביצועי התוכניות. 

 

בדיקת התאמה לחברות ייעוץ אסטרטגי

ייעוץ אסטרטגי כפי שאתם מבינים, מוכרח להתאים לעסק ויותר מכך – לאלו שמנהלים אותו. חלק מרכזי בייעוץ נשען על כימיה, על זיהוי קשיים אישיים (למשל בעל עסק שלא נמצא במיטבו ברמת הניהול) והיכולת ליצור אמון הדדי. מסיבה זו חברת ייעוץ אסטרטגי תיבחר בסופו של דבר רק על סמך התחושה האישית וככל שהחיבור מתאים או מרגיש יותר טוב ונכון לעסק.

 

ייעוץ אסטרטגי הוא כלי שמועיל מבחינת נתונים

ויחד עם זאת, צריך לזכור שייעוץ אסטרטגי הוא בסופו של דבר כלי שמועיל מבחינת נתונים, כמויות וניתוחים להצלחת העסק ומסייע לו להתרומם בפן הכלכלי או בפן השיווקי/ המכירתי. חשוב מאוד שלחברת הייעוץ יהיה די ניסיון מעשי מוצלח בנוגע לאפשרויות פעולה שונות ושאנשי המקצוע שלה יהיו לפני הכל – אנשי מקצוע טובים, אמינים ומהימנים. גם כאן אמור להיווצר קשר חזק של אמון. 

 

כאשר אחד מהשניים

הרמה המקצועית והקורקטיות יחד עם הכימיה האישית לא מצליחים להסתדר לכם, רצוי להציף את הנושא ולא לחשוש להיפרד כידידים במקרה שאתם מרגישים שנקלעתם לתהליך שלא הצלחתם להתמסר אליו במאה האחוזים. 

 

ומה לגבי המחיר?

כמובן שחברת ייעוץ אסטרטגי טובה ואמינה תתמחר את עצמה כך שזה ישתלם מאוד ללקוחות שלה, אבל אם המחיר הוא הדבר היחידי שמטריד את בעלי העסק, צריך להסתכל על החברה כהשקעה. 

 

לדעת מהו התקציב שאתם מעוניינים להשקיע

בנושא הזה צריך לדעת מהו התקציב שאתם מעוניינים להשקיע, מהן המטרות ומה תשיגו בסוף התהליך. ייעוץ אסטרטגי איננו הימור או נגזרת של כמה שילמתם ביחס ליעילות הייעוץ. אם הוא טוב, אתם צפויים להחזיר ואפילו להכפיל או לשלש את התועלת העסקית שלכם כך שאתם אמורים לחפש יועץ טוב שגובה מחיר שהולם את הייעוץ שאתם מחפשים ולא יועץ שגובה מחיר מאוד זול כדי לחסוך בעלויות הייעוץ. 

 

דרכים נוספות לבחירת חברות ייעוץ אסטרטגי

מומחיות – לרוב היועצים האסטרטגיים קיימת התמחות מסוימת: בתחום הפיננסי, השיווקי, במגזר עסקי ספציפי כמו מזון, אופנה, אבטחה ועוד. לבניית תוכנית אסטרטגית רצוי לבחור בהתמחות גג, שאיננה ספציפית לעסק מסוג מסוים או מדגישה את היכולות והמיומנויות שלה מול עולם הקידום בגוגל למשל. 

 

יועצים עם הבנה עמוקה ורחבה

אתם אמורים למצוא יועצים עם הבנה עמוקה ורחבה של כל אפיקי השיווק וכל האפשרויות הפיננסיות, על מנת שיתאימו לכם, לצרכים שלכם וגם לקהל. שימו לב שאתם בוחרים יועצים שיודעים לעזור לכם להציב תמונת מבט רחבה על העסק, כך שתוכלו באמצעותה לענות על שאלות כמו מי קהל היעד, מהם הערכים שלכם, מהם התכנים שאנשים אוהבים שאתם מפרסמים ועוד. 

 

ניסיון רלוונטי ומוכח

חברות ייעוץ אסטרטגי מצטיידות בתיק עבודות עשיר ומגוון וכוללות סיפור הצלחה, יתרונות ודרכי פעולה שעבדו ומקורם בתהליכים קודמים. חברה שעושה זו היא חברה שמשקפת בצורה מעשית טובה את היכולות שלה ומכניסה את השירות גם למקום ריאלי יותר ביחס לאמון והציפיות ממנה. יש גם האומרים שעדיפה אפילו חברה שמציגה בשקיפות גם סיפורי כישלונות.

 

יועצים אסטרטגיים עם רזומה טוב

בחרו יועצים אסטרטגיים עם רזומה טוב, כלומר כאלו שמכירים את "מאחורי הקלעים" בשוק שלכם: את התמחור, החברות העיקריות, קהלי המטרה ועוד. יש תחומים שבהם ההיכרות עם השוק היא משנית בחשיבותה כך שהכלים במסגרת הייעוץ יותר רלוונטיים, אבל עדיף לדעת על קיומם של לקוחות קודמים שדומים לעסק שלכם או לכם כבעליו ומהי הגישה האישית שלו. 

 

קשב לצד ביקורתיות

הניואנסים הקטנים אצל היועץ האסטרטגי, הם אלו שעושים את כל ההבדל. הוא אמור כמובן להתעניין בביצועי העסק ופעולותיו, אבל צריך לבדוק גם איך עובר עליכם היום, האם אתם כבעלי עסק בעיצומו של תהליך מרגישים שזה עוזר לכם לשמר אנרגיה ותחושת הישגיות? האם אתם מרגישים שהתהליך עוזר לכם?

 

לסיכום

כמובן שמלבד התחושות האישיות שחשוב לטפל בהן במידה והן ירודות, צריך לשקף גם את המציאות כפי שהיא ולא לאפשר לכם להרגיש שמחים ומסופקים שעה שהנתונים מראים שהחלק הזה או ההוא בתוך התוכנית לא פועלים כמצופה. חברה טובה היא חברה שתחמיא לכם, תרים אתכם אבל תדע גם לבדוק את הביצועים העסקיים שלכם ולהשתמש בכלי ביקורת מתאימים. 

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא