לוגו MVP ייעוץ עסקי

ליווי עסקי

לעיתים ההבדלים בין המונחים ליווי עסקי וייעוץ עסקי מבלבלים לקוחות רבים ומובילים בבחירה של תהליך שלא תמיד הולם את הצרכים שלהם ושל העסק שלהם – על מנת שיוכלו להשתפר ולהגיע ליעד הראשוני שהם הציבו לעצמם.

במסגרת מאמר זה יוצגו לעומק ההיבטים השונים של הליווי העסקי, תוך הצגת דגשים חשובים שיש לשים לב אליהם טרם הולכים לליווי העסקי. פירוט זה יסייע לכם להבין האם אתם מעוניינים ומתאימים לפתוח בתהליך משמעותי זה.

 

מהו ליווי עסקי ?

על מנת להבין בכלל האם ליווי עסקי מתאים לבית העסק שלכם – יש להבין מהי בדיוק הייחודיות של הליווי העסקי, לעומת ייעוץ עסקי – ולאחר מכן מהם היתרונות של שירות זה על פני שירותים אחרים שמוצעים חדשות לבקרים בשוק.

המטרה של הליווי העסקי הוא להגדיל, לשפר, לייעל ולהפוך את העסק שלהם לטוב ביותר שהוא יכול להיות. זאת תוך יישום של טכניקות רבות, אשר כולם מתמקדות בעבודה ארוכת טווח, ייעוץ כנה, הקשבה לצרכי העסק והעובדים השונים בו, ודיאלוג פורה עם המלווה.

הבסיס של הליווי העסקי הוא שהמלווה איננו יושב ומפקח על הישגי העסק ונוזף בבעל העסק כאשר הוא איננו עומד ביעדים אלא הליווי מתמקד בהגדלת פוריות העסק תוך בדיקה מתמקדת של הבעיות של העסק ונטרולן.

כאשר בעל העסק לא עומד ביעדים שהוגדרו יחד – יש להבין מדוע זה קרה וכיצד ניתן למנוע זאת.

הליווי הוא ארוך טווח וכולל עיון מעמיק במבנה של העסק תוך חתירה לשיפור כל אחד מהאפיקים השונים העומדים בבסיס המודל העסקי שלו על היבטיו השונים – עליית פוריות ומוטיבציה של עובדים, הקטנת הוצאות, הגדלת הכנסות, ייצור קהילת צרכנים, שיווק פורה ובניית תוכנית מדויקת.

 

עליית פוריות ומוטיבציה של עובדים

העובדים הם המנוע לצמיחת העסק – בין אם מדובר על מתכנתים, מוכרים או כל דבר אחר – ולכן יש להעניק להם סביבת עבודה שבה הם ירגישו פוריים ויוכלו לעשות את העבודה הטובה ביותר בעבור העסק, מה שכמובן מגדיל את מחזורי המכירות של העסק.

לכן, ישנה חשיבות עליונה לייצור סביבת עבודה כזו שבה העובדים מרגישים בנוח, שיש להם אפיקי פיתוח מקצועי ובכך שואפים להישגים ולמצוינות – ובאמצעות כל אלו הופכים את העסק ליותר משגשג ומאפשרים לו לגדול ולהתפתח.

מעסיקים רבים לא שמים מספיק דגש על ייצור חווית עבודה כזו. ככל שמדובר בעסק שבו הדבר לא מתקיים, באמצעות הליווי ניתן לבנות תוכנית כיצד לשפר את ההיבטים האלו של העסק, שהם כאמור – הכרחיים להצלחה ארוכת הטווח של העסק.

 

איתור קשיים במבנה העסקי כיום

כאשר המלווה מביא את הרשמים שלו, בתור עין חיצונית בוחנת לעסק, אחד הדברים החשובים ביותר הם קשיים במבנה העסקי כפי שהוא נמצא היום. בין אם מדובר על אפיקי הכנסה מועטים יחסית וחוסר יכולת לפתח אותם בעתיד, אסטרטגיה שיווקית חלשה, קהילת צרכנים שלא יכולה לגדול או כל בעיה אחרת, ניתן לפתור זאת.

באמצעות המיפוי הראשוני – ניתן להבין בפני אילו צמתים עומד העסק וכיצד ניתן לתקן כמה שיותר מהליקויים האלו באופן היעיל ביותר שיניב כמה שיותר פירות – הן ארוכי טווח והן קצרי טווח לעסק. לעיתים, מדובר בדברים שיהיו קשים לשמיעה, אך עבודת הליווי העסקי מבוססת על כנות.

 

בניית תוכנית לעתיד

אחד השלבים הראשונים בליווי העסקי הוא הבנה איפה רוצה בעל העסק שהעסק יהיה תוך X שנים. ביחס למטרה הזו, ולקשיים שאיתר המלווה – ניתן לבנות תוכנית מפורטת ומדויקת שתוכל להביא את העסק למקום הזה תוך יעדים קטנים יותר שיוגדרו כאבני דרך.

בניית תוכנית היא דבר הכרחי על מנת שהעסק יוכל לשגשג ולגדול. העסק צריך לנשוא עיניים לנקודת זמן מסוימת בעתיד, שיהיו ערכים מסוימים שיעמדו בבסיס קבלת ההחלטות ותוכנית יעדים מפורטת שתסייע להגיע לנקודה הזו באופן הטוב ביותר האפשרי.

לעיתים, מגמדים עסקים קטנים ובינוניים בחשיבות התוכנית לעתיד מתוך מחשבה שמדובר על דבר יומרני מאוד שרק עסקים גדולים יחסית יכולים לחשוב עליו. מדובר בטעות – כאשר עסק קטן או בינוני יודע איפה הוא רוצה להימצא בעתיד – הוא יוכל להגיע לשם, במקום לנהל באופן ספונטני את העסק ובכך לא בהכרח לגדול.

למשל, ככל שבית עסק מתוכנן בעתיד להתרחב ולפתוח סניפים חדשים – הדרך לעשות כן שונה מאשר עסק שמעוניין לבסס קהילת צרכנית סביב העסק, אך לא להתרחב. מדובר במהלך חשוב מאין כמותו במסגרת תהליכי הליווי העסקי.

כאשר בונים את התוכנית, שהיא מבוססת בין היתר על החזון של בעל העסק ועל הליקויים שאותרו בעסק – יש לייצר סדרי עדיפויות שונים, במה עדיף להשקיע יותר ובמה פחות, מה לעשות כעת ומה לעשות מחר. בחירת סדרי עדיפויות יכולה להיות דבר קשה אך היא הכרחית משום שאי אפשר להיות נאיביים וצריך לזכור שהן הזמן והן הכסף הם דבר מוגבל שיש להשקיע אותו באופן המדויק ביותר.

 

בקרה שוטפת

על מנת שהליווי יהיה אפקטיבי ולא יכלול מסמכים רבים וזמן רב שבוזבז לשווא – יש לייצר מנגנון בקרה עם המלווה. במסגרת הבקרה השוטפת יסתכלו בעל העסק והמלווה על התוכנית העסקית ועל היעדים, יבחנו אילו יעדים הם ריאליים ואילו לאו, ומה יש לשנות על מנת להתאים את התוכנית למציאות.

 

צורך בשינויי התוכנית

למשל, יכול להיות שבעל העסק והמלווה צפו שהצרכנים יאהבו מוצר מסוים או אסטרטגיה שיווקית מסוימת, אך מתברר שלא כך הדבר – צריך לשנות את האסטרטגיה בזמן אמת, בעקבות התגובה של הצרכנים למוצרים.

באופן דומה, הביקורת השוטפת יכולה להוביל לכך שישתנו סדרי העדיפויות בעסק. בין אם מסתבר שבעיה מסוימת היא חמורה מן המצופה, בין אם צצו בעיות חדשות שלא צפו אותם בעל העסק והמלווה או פשוט אם יש צורך להתאים את העסק למציאות.

 

דוגמה לצורך בשינוי תוכנית

בעקבות מגפת הקורונה, בתי עסק רבים התחילו למכור מוצרים נוספים – מתוך הבנה שכך ניתן להגדיל בקלות את מחזורי המכירות של העסק, מבלי מאמץ יוצא דופן. באופן דומה, עסקים רבים הגדילו משמעותית את השיווק הדיגיטלי שלהם ואף הצטרפו לפלטפורמות שיווקיות (נניח מסעדות שהצטרפו לאפליקציית וולט) – על מנת להתאים את עצמם לדינמיות של השוק.

לכן, הבקרה השוטפת מאפשר לתוכנית שנבנתה להיות דבר פרגמטי המשתנה בהתאם לשוק, ובו בעת מזכירה לבעל העסק מהו היעד הסופי שאליו חותרים – ובהתאם לו יש לשנות את האסטרטגיה שלו, כך שיוכל להגיע לשם.

 

דברים שחשוב לשים לב אליהם כאשר הולכים לליווי עסקי

כפי שניתן לראות – הליווי העסקי איננו פתרון אינסטנט שבו ניתן לפתור בעיות עומק בזמן קצר, אלא מדובר על תהליך ארוך טווח בין המלווה ובעל העסק. הליווי העסקי מתבסס על יעדים ארוכי וקצרי טווח שמסייעים להתפתח באופן מתמיד.

הנחת היסוד היא שתמיד יש לשאוף קדימה וכל הזמן יש איך להשתפר אף יותר על מנת להפוך את המנגנון של העסק ליעיל אף יותר. לכן, באמצעות עבודה קשה וביקורת מתמדת על המצב הנתון – ניתן להוביל את העסק לשגשוג.

לסיכום, הליווי העסקי הוא תהליך משמעותי, מעמיק ומקיף שתפקידו להעניק את הכלים לייעל את העסק תוך עבודה קשה.

לוגו MVP ייעוץ עסקי

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא