ייעוץ עסקי לחברות MVP

שיקום חברות

חלק גדול מהעסקים מגיעים בשלב כלשהו בעשייה לקושי או משבר. חלקם יחוו אותו במלוא עוצמתו במהלך שנות הפעילות הראשונות, אך ישנם לא מעט מצבים שיגרמו לחוויה דומה גם בקרב עסק וותיק ויציב של עשרות שנים. שיקום חברות המיושם על ידי בעלי מקצוע מיומנים המתמחים לנושא יוכל לחלץ את החברה ממצב הקשה ולעזור לה לעבור את תקופת השפל בצורה חלקה ואיתנה.

זהירות, משבר לפניך

עסק שנקלע לחובות, הליכים משפטיים או משבר קשה שפוגע בתדמיתו בקרב הלקוחות ומביא לירידה דרסטית במכירות יצטרכו להבין שהם נקלעים לסחרור מסוכן ולגדוע אותו מהר ככל האפשר. למעשה, ככל שאיתור הבעיה מתרחש מוקדם יותר, כך השיקום של החברה והבראתה הכלכלית יתאפשרו מהר יותר והיא תחזור למסלולה.

אלא שלא תמיד ניתן לצפות את המכה מראש: לפעמים זוהי תרמית ענק או פרשיית מעילה חמורה שהארגון כולו סובל ממנה, קריסת שוק מסוים שלחברה היה בו נתח משמעותי, משבר גלובלי כמו הקורונה או נפילת הבורסה העולמית וכיום בעידן שכולו דיגיטלי, אפילו פוסט זדוני ברשת שתכנן למחוק לחלוטין את פעילותה של החברה ופוגע בצורה קשה ביותר בהכנסותיה.

 

כך מתבצע שיקום חברות

הצעד המתבקש ביותר הוא כמובן להבין את היקף המשבר, לאבחן אותו ולמצוא דרך מתאימה להיחלצות ממנו. את השיקום צריך לבצע אחרי מחקר מקיף על רכיבי העסק השונים, אך לא תמיד בעל העסק הוא האדם המתאים להנהיג את הספינה במצב כזה.

ייתכן שבעל העסק מעורה מאוד בכל מה שמתרחש אצלו, אך עדיין קיים פער בין הבנתו את העסק שלו לבין הפתרונות האפשריים במצב של שיקום חברות, שמתייחסים בין היתר למקורות מימון ואשראי לרבות בנקים וגופים חוץ בנקאיים או קרנות בערבות מדינה, חדשנות בפלטפורמות של פרסום ושיווק, משברים דיגיטליים וכמובן הליכים משפטיים כמו חדלות פירעון והסדרת חובות מול גורמים שונים.

מעבר לכל אלו, ישנם בעלי עסקים רבים שבאופן טבעי לא מצליחים לראות ולאפיין את מה שמתרחש מעבר לדפוסי העבודה היומיומיים, שנקשרים רגשית לעסק כך שקשה להם להודות בכישלון ושיש להם חסמים רגשיים שצריך לשחרר במהירות כדי להשתקם ולהתקדם.

ולכן יועץ עסקי המתמחה בשיקום חברות, יוכל לספק לבעלי העסק תמונה טובה ואובייקטיבית בנוגע למצבו, להבין מה מתרחש כרגע וכיצד הדבר עשוי להשפיע על עתידה של החברה ולאפשר לה לבחור דרך מתאימה לשיקום והבראה כלכלית.

היועץ העסקי מצביע על בעיות ונקודות תורפה שמנעו מהעסק לבטא צמיחה יעילה ולהתרומם. כך לדוגמה, הוא צולל אל עומק הדוחות החשבונאיים של העסק ובודק את ההתחייבויות הפיננסיות שלו, את התקורות, הוצאות התפעול, התזרים, תמחור מוצרים, נכסים ועוד.

לאחר שהוא אוסף את כל הנתונים, עליו להציג תמונה ברורה ומקיפה של מצבו של העסק ולעמוד על הנקודות שמהן אפשר להשתפר ולהשתקם.

 

מפסיקים למנות בעיות, מתחילים לדבר פתרונות

כאשר התמונה בנוגע למצבו הפיננסי של העסק ברורה, עליו לגשת לבחינת הפתרונות האפשריים למצב. אנו לא מתייחסים כאן לפתרונות "פלסטר" שנועדו לכבות שריפות לתקופה קצרה, אלא לתוכנית שלמה שבה העסק עובר ממצב כלכלי ירוד להישגים כלכליים נאותים באופן הדרגתי ובטוח.

התוכנית לעסקים שנקלעו למשבר נועדה לשתי מטרות מרכזיות: הראשונה היא הגדלת המחזור העסקי והרווחיות והשנייה היא התייצבות המצב הפיננסי על ידי הקטנת ההוצאות והחובות. אז מהם הפתרונות האפשריים בשיקום חברות?

שיקום חברות
שיקום חברות

יצירת תזרים חדש

הזרמת הון לחברה דרך משקיעים, שותפים או קבלת הלוואה (בנקאית, בערבות מדינה וכדומה).

תמחור מוצרים מחדש

חשיבה מחודשת על כל ההכנסות והרווחים מהפעילות העסקית. לא פעם מגלה עסק שנקלע למשבר על התמחור הקודם והבלתי נכון שלו, שלא הביא בחשבון מגוון נתונים נדרשים כך שהרווחיות שלו הייתה נמוכה ואפילו בהפסד עד לאותה הנקודה. תמחור חדש מומלץ לא פעם כצעד המרפא הראשוני בתהליך ושיעורו עומד על עליית מחירים של כ-5% בדרך ככל.

הקטנת התחייבויות

בניית תוכנית עסקית משקמת תכלול מספר מהלכים להקטנת ההוצאות. למשל מעבר של חלק מכוח האדם למתכונת חלקית ולא מלאה, מעבר למיקור חוץ בחלק מהשירותים העסקיים, ניהול מו"מ עם ספקים חדשים, שינוי במוצרים קיימים, הרכבם או רכיביהם, הקטנת תקורות כמו צמצום הוצאות על חשמל, שכירות ועוד.

מערך מכירות מחוזק

אחוז משמעותי מהעסקים יגלו בשעת משבר שמערכי המכירות והשיווק שלהם כלל לא מגיעים למיצוי הפוטנציאל המלא. ייתכן שזהו פער מקצועי שבעל העסק סובל ממנו ומשליך על העובדים.

לפעמים זוהי העדר ההבנה או הניסיון של מחלקת המכירות ולפעמים גם נהלים מיותרים שמסרבלים את העבודה ומאטים את קצבי המכירות. מלבד ייעוץ והכוונה שהיועץ העסקי מספק, הוא בודק גם את השימוש של הלקוחות בפלטפורמות השיווק והמכירה של החברה וממליץ כיצד לחזק ולייעל אותם ומציע פתרונות נוספים.

מערך פיננסי יציב

התייצבות כלכלית בחברה כוללת מספר פתרונות וביניהם בדיקת הלוואות קיימות שייתכן וניתן לסגור או למחזר בהן הלוואה בתנאים טובים יותר. זו יכולה להיות גם הגעה להסדר חוב שבה העסק יוכל להגיע להסכמות לגבי ההתחייבות הכספית שלו ולעתים גם שיקום כלכלי ממש, כחלק מהליך חדלות פירעון שבו החברה מסלקת את חובותיה ומבריאה כלכלית.

 

הבראת עסקים ושיקומם

כל עסק שנמצא בקשיים וכבר ביצע מספר פעולות הבראה שלא הניבו פירות, רצוי שיפעל מול יועץ עסקי וכלכלי שידע למצוא את שורש הבעיה ולעקור אותו. זה יכול להיות למשל מצב שבו העסק סובל מהפסדים, אך היועץ מגלה שהם נובעים מקושי אישי של הבעלים לשווק ולכן צריך לטפל בכך.

לפעמים יתגלה שהניהול הלקוי מביא לבעיה תזרימית, שכן יש שכבה עבה של בעלי תפקידים שמתבססים על קופה קטנה, משלמים לספקים או מבצעים פעולות כלכליות בשם העסק ללא תיעוד או פיקוח מאורגנים והדוקים מספיק.

להבדיל מבעלי העסק, היועץ הוא אדם ניטרלי שלא קשור רגשית לארגון והוא איננו מתקשה לשקף בעיות באופן מלא ואובייקטיבי. מכיוון שהוא לא מעורב רגשית, היועץ יוכל להתוות מעין גישה מפוכחת יותר לבעלי העסק בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות על צורת השיקום וההבראה ממצבם. הוא יוכל לספק לבעל העסק תובנות על מה בדיוק קרה לו ולמנוע ממצב כזה לחזור על עצמו שוב.

 

תוכנית הבראה לעסקים בכל גודל

לכל עסק יש תקופות קשות יותר ופחות. אך מצב שבו העסק חווה טלטלה עמוקה שעלולה לגרום לו לקרוס הוא מצב שבו צריך לבלום את הבעיה ולהשתקם ממנה. בתהליך מקצועי וקפדני נוכל:

  • למטב את הוצאות העסק שלכם ולתרגל התנהלות חסכונית ונבונה
  • לבחון טוב יותר את תמחור המוצרים העסקיים ולהבין האם מדובר בתמחור שצריך לשנות על סמך השוק או תמורה ללקוח.
  • לספק לעסק כלים אפקטיביים יותר לניהולו העתידי
  • לנהל תזרים מזומנים יציב לאורך זמן ולוודא את השמירה עליו במצב יציב וכמובן לבצע פעולות שיבטיחו את היציאה של העסק מהמשבר (סילוק חובות, עמידה באתגרים כלכליים, החזר הלוואות, בחינת האפשרות ליטול הלוואה חדשה בתנאים טובים ועוד).

 

מעוניינים להבין איך שיקום חברות יסייע לכם?

שיקום חברות שמבוצע על ידי יועץ עסקי עתיר ניסיון וידע יסייע לכם לשלוט טוב יותר בפעילות הכלכלית, להביא לצמיחה ורווחיות באופן הדרגתי ועקבי ולמנוע מצבים של קריסה עתידית נוספת. צרו איתנו קשר ונשמח לענות לכם בכל שאלה בנושא.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא