ייעוץ עסקי לחברות MVP

החברה כאורגניזם חי

לאחרונה התחלנו עבודה עם חברה העוסקת בתחום העיצוב והפרסום, עסק שמהות פעילותו הינה מכירת שרותים ומוצרים יצירתיים. לחברה מחלקת עיצוב גדולה, מחלקת תפעול ומטה. בשלב האבחון והבחינה בחנו את המחלקות השונות ובין היתר ניהלנו שיחות רקע עם המנהלים הבכירים. במאמר זה נראה מדוע חשוב להתייחס לחברה כאורגניזם חי כדי להבטיח את הצלחתה בכל המישורים!

מנהל מחלקת העיצוב הציג את הקשיים שלפניו והביע את תחושתו שהדברים תקועים ואינם מתקדמים כפי שהיה רוצה. יש לו תחושה כי רבים מהעובדים מתרוצצים סביב עצמם ומתקשים לעמוד בלוחות הזמנים של המטלות והמשימות השונות. התחלנו בעבודה, ביצענו מיפוי של השוק בו פועלת החברה על פעילויותיה במטרה לאתר את גורמי החוזק ונקודות החולשה בפירמה.

בכל פגישותינו עם דרג המנהלים בחברה ובמיוחד עם מנהל מחלקת העיצוב ניכר היה על פניו שהוא סובל וסובל מאוד, האיש פשוט היה עצוב!!! בפגישה השלישית החלטנו להתעכב על כך ופשוט לברר למה? ראשית בחנו האם יש גורמים אישיים כלשהם שמתערבבים ומעפילים על מצב רוחו, נהפוך הוא אמר האיש, "אני אדם אופטימי מלא אנרגיות ויכולת יצירה ומשום מה אני לא מצליח להניע את העשייה בתוך המחלקה שלי".

 

חשיבותם של המרכיבים הרכים בחברה: אופטימיות, חזון, אינטואיציה ואופטימיות

בצענו מיפוי תהליכים ובדיקה של מבנה המחלקה ובעלי התפקידים בתוכה, תוך כדי התהליך הסתבר שאחד מאנשי העיצוב הבכירים , מתאפיין בחוסר שביעות רצון עמוק. כלומר לא טוב לו, קשה לו , כל משימה היא מעמסה, כל בקשה של לקוח נראית בעיניו כמו הר שצריך לטפס ומיד עולות מגוון התנגדויות ותירוצים.

הצגנו בפני מנהל מחלקת העיצוב את השאלה האם ניתן לטפל בעצבותו של המעצב הבכיר או לבחון דרכים להעברתו לתפקיד הולם יותר. אורו עיניו של האיש, לפתע עלה חיוך על פניו, עצם המחשבה שניתן לפתור את הבעיה, עצם התובנה שהפתרון בידיו והתחושה שגישה אופטימית עשויה לשנות את צורת ההתנהלות ולהשפיע על גורלה של הפירמה גרמה לאיש לצאת לדרך בכוחות חדשים.

החברה כאורגניזם חי
החברה כאורגניזם חי

בשנים האחרונות הסתבר ביתר עוצמה כי התאוריות הניהוליות המסורתיות, מתקשות לתת מענה שלם וסט כלים מלא, למכלול הסוגיות שעומדות בפני המנהל בכדי שהפירמה תצליח לאורך זמן.

קושי זה בולט במיוחד בתחום העסקים הקטנים והבינוניים, אלו מתמודדים עם קשיים אופייניים כגון- העדר ידע ניהולי, קושי בגיוס הון חוזר, קושי בניהול אשראי לקוחות וגבייה, העדר תכנון פורמלי לגיבוש תכניות פעולה והקצאת משאבים ראויה ולעתים ואולי החשוב מכל אבדן האמונה והלהט.

החברה כאורגניזם חי – גישה ניהולית מודרנית להבטחת ההצלחה של החברה

גישות ניהוליות חדשניות מציגות לפנינו אתגר חדש מאחד ומאידך מתמזגות לרוח התקופה העכשווית (הרוחנית) ורואות בפירמה – אורגניזם חי. תאוריות "המורכבות הניהולית" בהובלת פרופ' ראלף סטייסי ואחרים רואות בפירמה ישות חייה בעלת רגשות, תחושות, אגו ודינמיקה ארגונית, שמהוות את עיקר ישותו של הארגון.

אלו אינן נופלות בחשיבותן לצד החוסן הפיננסי הניתוחים האנליטיים, התכניות הקפדניות, המדידה והבקרה. יתרה על כן, המרכיבים ה"רכים" הם המעניקים לפירמה את העצמה המאפשרת לה להתמודד עם כל הקשיים שצפויות בדרך והמשברים הסביבתיים.

המרכיבים ה"רכים" הללו הנם – אופטימיות, חזון, מוטיבציה, אינטואיציה. אורגניזם, גוף חי, לא יכול לפעול באופן יעיל במקרה שחלקים מתוכו אינם פעילים, בדיוק כפי שגוף האדם במקרה של תקלה במערכת הדם, החיסון או העצבים צפויי לאורך חיים בעייתי ללא יכולת למצות את המרב מתוכו.

באותה מידה בעל עסק חייב לראות את החברה כאורגניזם חי, לבדוק האם כל החלקים בארגון פועלים בהרמוניה ומבינים היטב את מטרת החברה, החזון ואת התלות ההדדית בין החברים בארגון בכדי להשיג את המטרה. הדרך הנכונה להצלחתה של פירמה לאורך זמן טמונה בעבודת הצוות של מנהליה וברגישותם לצורכי הגוף והאורגניזם בכללותו, מצב רוח של חברה הוא חלק בלתי נפרד מהמשאבים שלה לא פחות חשוב מתזרים המזומנים.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא