ייעוץ עסקי לחברות MVP

פיתוח עסקי

אם העסק שלכם צומח, גדל ומתפתח וברור לכם שהוא עדיין לא נמצא בנקודת המימוש הטובה ביותר שלו, פיתוח עסקי הוא התהליך המקצועי שעליכם לעבור. הפיתוח העסקי יאפשר לכם להרחיב את פעילותכם במגוון דרכים ולממש את הפוטנציאל העסקי על ידי יצירת אסטרטגיה מתאימה וקבלת כלים להתמודדות עם כל מטרה, שאיפה או חזון.

פיתוח עסקי – מתי ולמה?

בוודאי שאלתם את עצמם לא פעם כיצד זה יתכן שישנם עסקים שהפכו מדוכן קטן ואפלולי לאימפריה, שעה שעסקים שהתרחבו והקימו סניפים שקרסו בזה אחר זה. מה הופך עסק אחד קטן ומוצלח למוצר מבוקש שחברות גדולות ויוקרתיות מעוניינות לרכוש? איך אפשר להקים 3 חנויות חדשות תוך שנתיים? כיצד מגייסים כל כך הרבה משאבים וכוח אדם לתהליכי הצמיחה, בזמן שהרווחים בפועל עדיין מדשדשים?

פיתוח עסקי הוא בדיוק מה שמבדל את העסקים הללו מאחרים והוא מגיע לטובת אפשרויות כמו פיתוח של מוצרים או שירותים חדשים בעסק, התרחבות לפעילויות, תחומים או קהלים חדשים, הגדלה של הפעילות הקיימת או כניסה לשוק חדש לחלוטין, הפיכת עסק לרשת או מודל זכיינות ועוד המון.

 

רוצים לגדול, אך נותרים תקועים

כל אחד מהעסקים שעוברים פיתוח עסקי מגיע עם החלטה פרסונלית חשובה ביותר – לגדול. אלא שגדילה איננה מצב טבעי וכך עסקים רבים וטובים (יש לומר גם מצליחים מאוד) שהאמינו כי יוכלו לעשות זאת בעצמם הגיעו לכדי תהליך גדילה וגילו במסגרתו טעויות קריטיות או בעיות בלתי ניתנות לפתירה. כפועל יוצא, הגדילה פגעה בפעילות שעד כה היתה להם ולעתים גם גרמה לסגירה של החברה או מעבר חד שלה לדרכי פעולה שונות לחלוטין.

 

מצבים של גדילה ונסיגה לא חסרות במשק הישראלי

דוגמאות למצבים של גדילה ונסיגה לא חסרות במשק הישראלי. יזמים ובעלי עסקים רבים עם אמביציה טובה ופזיזות יתר נוהגים לקבל החלטות שלא מעורב בהן גורם אובייקטיבי ומקצועי מבחוץ ומגיעים לכדי תקיעות או פגמים ניכרים בהתנהלות, מה שכמובן פוגע בשגשוג, המוניטין התקין וכמובן הרווחים.

זה יכול להיות למשל סוחר משגשג שהחליט לשווק את עצמו בצורה אינטנסיבית כדי להגדיל את כמות הפונים ונתקל בקושי כה גדול להתמודד עם הצפת הפניות עד כדי גריעה מאיכות השירות או המוצר, חברה שפתחה סניפים חדשים מבלי לשקול את מורכבות הניהול שלהם מרחוק או אפילו מיזם עם פוטנציאל רב שלא הצליח להתמודד בזמן אמת עם גיוס הון ממשקיעים אפשריים.

 

לפני שנכנסים לתהליך פיתוח עסקי

לפני שמרחיבים ומשכללים את הפעילות העסקית, מוסיפים קהלי יעד, מוצרים, שירותים או סניפים, כדאי לעצור ולחשוב היטב על המשאבים הדרושים מבחינה פיננסית ומבחינה תפעולית:

מה נדרש מהחברה עצמה ומקבלי ההחלטות שלה? האם קיימת היכולת והרצון לבצע שינויים נדרשים לטובת הפיתוח העסקי? האם הרווחיות הצפויה בעתיד מגלמת בצורה נאותה את המאמצים הללו? האם יהיה אפשר להתמודד עם מצב של כישלון בהוצאת התוכניות לפועל או עיכובים שונים? האם אפשר להגן על העסק שכיום מניב יפה כדי שלא יפגע מהמהלכים או לצמצם פגיעה?

 

חשוב להכיר

חשוב לומר שבשלב זה ייתכן שעל חלק מהשאלות אי אפשר עדיין לענות. ולכן תהליך פיתוח עסקי מחייב ייעוץ מתאים שבמסגרתו יהיה אפשר לקבל תובנות ולבחון את כדאיות המהלך. בעל העסק יהיה מוכרח להבין ולאפיין את כל התרחישים האפשריים מראש ולגבש תוכנית עסקית שמכילה אותם, כך שיווצר מענה מדויק לכל הצרכים והמטרות מבלי לערער את התנובה שתתקבל לאחר שהתהליך פיתוח הסתיים.

 

מהו הפיתוח העסקי המתאים עבורי?

כיצד להחליט על דרך הפיתוח העסקי הטובה ביותר? בשלב הראשון יהיה צורך להבין מהן החוזקות של העסק, מיהם קהלי היעד שלו ומהי הסיבה ל"תקרת הזכוכית" שהעסק מתקשה לפצח הלאה. חשוב לשאול בשלב זה שאלות הנוגעות להשלכות הפיתוח העסקי ולענות עליהן כדי להבין במה להתמקד. לפעמים המיקוד בפיתוח העסקי יהיה בקהל, לעתים במוצר או השירות ולפעמים גם במהות הפעילות עצמה.

פיתוח עסקי
פיתוח עסקי

זהירות, בעיה לפניך

במסגרת הייעוץ ותהליכי הפיתוח העסקי המוקדמים יהיה אפשר לאתר גם לא מעט בעיות. הנה לדוגמה, עסק שמתגלה כי קהל לקוחותיו הוא כלל לא הקהל המתאים משום שהוא מוכן לשלם מעט מאוד בעבור המוצר או השירות. קהל זה מעבר להיותו מגביל ברמת הרווחים מייצר לעסק גם מאמצים עילאיים להצדקת פעילותו (שיווק שמתמקד בעיקר בלשכנע, מענה ותמיכה שנשענים הרבה מידי על מיקוח, מכירה המתרחשת בזמן לא סביר ועוד). במצב כזה יהיה צריך להבין מיהו קהל היעד הרלוונטי ביותר למוצר או השירות ולמצוא את הדרכים להגיע אליו ולשווק לו.

 

דוגמה אחרת

דוגמה אחרת היא בעיה שמתגלה בתמחור הנוכחי. עוסק עצמאי שגובה 300 ₪ לשעה, מטפל בשני לקוחות מידי יום אבל שואף להרוויח 50 אלף שקלים מידי חודש. למרות שדוגמה זו מגלמת נתונים מפושטים יחסית, אפשר להבין ממנה עד כמה מדובר בתמחור בלתי ריאלי. כאן חשוב להבין האם צריך לשנות את התמחור או בכלל את סוג השירות המסופק, כדי שיהיה אפשר להציב יעדים מתאימים יותר.

 

אחת אחרונה

ולסיום, דוגמה אחרונה שנוגעת למומחיות העסק. כאן הפיתוח העסקי עשוי להוות הזדמנות פז לחשיבה על שירותים משלימים, נוספים או משיקים העסק יכול להציע ולהתוות להם מודל פיתוח ספציפי. אפשר לשקול כאן שיתופי פעולה שונים, ליין מוצרים חדש, פנייה לקהל עסקי מעבר לים או מגזר נוסף וכל אפשרות אחרת שתמקסם את הפעילות ותביא לרווחים משמעותיים יותר.

 

שלבי הפיתוח העסקי

כפי שקראתם, השלב הראשון הוא שלב ההיתכנות: העמדת המצב הקיים ואפשרות הפיתוח ביחס לכדאיות וההשלכות שעשויות להיות לו. במה בדיוק להשקיע, כמה וכיצד.

 

השלב השני

השלב השני בתהליך הפיתוח הוא תכנון ובניית המודל העסקי. לכאן יתנקזו כל התרחישים החיוביים שיגיעו עם הפיתוח ויקבעו הדרכים להגיע אליהם. תוכנית זו תקבע כיצד, מתי ואיך להוסיף שירות או מוצר נוסף, לפנות לקהל יעד שונה, להוסיף עובדים, לפתוח סניף חדש ומה כל צעד שכזה דורש ברמה הפיננסית.

 

השלב השלישי

השלב השלישי והאחרון הוא קבלת תהליך הליווי המקצועי. עד כה נקבעו כל אפשרויות ותרחישי הפיתוח הרצויים, נקבעו יעדים שהתוכנית אמורה לממש וגם המשאבים המתאימים. אך מה קורה בפועל כשמתעוררים קשיים או סוגיות שונות? כאן חשוב לקבל ליווי שצועד איתכם יד ביד לכל אורך הדרך, מכשיר אתכם כבעלי העסק להתקדמות אישית ומהווה מענה מהיר ואפקטיבי לכל אתגר שניצב בדרך.

 

תהליך גדוש ביתרונות, רווחים וגם מימוש עצמי

אם תשאלו בעלי עסקים רבים מהן השאיפות שלהם בפיתוח העסקי, רובם יענו שהם מעוניינים להרוויח יותר. זו כמובן מטרה חשובה ומקודשת כשלעצמה, אך בעשייה חשובים גם מימוש הפוטנציאל, קצירת הישגים ולעתים גם מימוש מטרות ערכיות בנקודה מסוימת.

ולכן הפיתוח העסקי לא רק תורם משמעותית לרווחיות והתנובה מהעסק, אלא גם להתייעלות מלאה בארגון עצמו, שחוסכת בעלויות ומספקת ללקוחות מוצר או שירות טובים ומוצלחים יותר. היא מעבירה את בעל העסק ממצב שבו כל העסק נשען על כתפיו לעסק מניב גם מבלי שינהל מלמעלה את הדברים ותאפשר לו לפרוץ את תקרת הזכוכית ברגע שיבחר בכך.

 

לסיכום

הפיתוח העסקי הוא גם הנקודה שבה העסק מגלה את כוחו – את החוזקות שלו והייחודיות הטמונה בו. הוא מתוודע ליכולתו לתרום לקהילה ולחברה, לספק לאחרים ידע ומקומות עבודה, לשמור על ערכים אישיים תוך כדי עשייתו ולצבור כוח ותנופה שיאפשרו לו לקדם גם ערכים ומשאלות לב אישיות.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא