ייעוץ עסקי לחברות MVP

ייעוץ עסקי למפעל

המפעל הוא המקום שמפגיש בין חומרי גלם, תכנון הנדסאי מוקפד ומיומנות עסקית. פלא שקשה כל כך לתפעל אותו? ייעוץ עסקי למפעל או החברה התעשייתית נועד כדי להתמודד עם שפע גדול ולעתים גם יוצא דופן של אתגרים, שכן נושאים כמו תמחור, רווחיות, משאבים ואפילו מעמדה של התעשייה היצרנית בישראל נחשבים למשוכות מאתגרות ביותר.

לכל מפעל האתגרים שלו

את המפעל אנחנו מכירים כמקום היצרני שמפיק מוצרים, חפצים ואלמנטים שונים המשמשים אותנו בחיי היומיום. המורכבות הטכנולוגית שלו בהכרח שונה מזו של עסקים אחרים ותהליכי העסק כשלעצמו כקו ייצור דורש טיפול בהזמנות, ניהול משאבי אנוש, עתודת מלאי פיקוח ועוד שלל גורמים שנועדו להבטיח את תקינותה ורציפותה של העבודה.

האתגרים כמובן אינם נעצרים כאן והם נוגעים גם לפעולות השיווק והמכירות שבהם אפשר לצפות באתגרים או שאלות בנוגע להזמנות שונות או הזמנות מיוחדות שיש להן התאמה פרטנית לאותו הלקוח וכן אתגרים ברמת הניהול שדורשים בנייה של תוכנית תפעולית ואסטרטגית, הצבת יעדים, תמחור, תחלופה, כוח אדם, חומרי גלם ועוד.

 

תהליכי עבודה דומים בקרב המפעלים

למרות שכל מפעל מכיל מאפיינים אישיים משלו, יש גם מספר תהליכי עבודה דומים בקרב המפעלים. רבים מהם מתמחרים על סמך עלויות חומרי הגלם, מה שאולי נראה לצופה מן הצד תמחור הגיוני, אבל בפועל הוא לא מגלם בתוכו שינויים הנוגעים לעלויות החומרים או עיכובים בלתי צפויים. במצב כזה מחלקת הייצור תאלץ לעכב את ההזמנות, לתקן מוצרים שיוצרו או ליצור אותם מחדש.

 

ברמת הפיקוח

ברמת הפיקוח, חלק גדול מהמפעלים נוהגים לרכוש את חומרי הגלם בהתבסס על ההזמנות שנמסרו להם וליצור סדר עדיפויות על סמך דרישות הלקוח. גם כאן מדובר בבעיה משום שהתהליך הזה לא לוקח בחשבון מצבים של התמודדות עם חוסרים, כשלים בייצור ויצירת משאבים מוגברים למרות אי עמידה במועד האספקה.

 

ייעוץ עסקי למפעל בארבע נקודות חשובות

ייעוץ וליווי עסקי למפעל או לחברה תעשייתית מסוגל לסייע בארבעה מישורים מרכזיים: התייעלות ארגונית, בנייה של תוכנית עסקית, זיהוי חולשות או בעיות בתהליך הייצור וחידוד נהלי עבודה עד ליצירת שינוי.

נתחיל דווקא עם בניית התוכנית העסקית – תוכנית זו נקבעת על סמך היעדים של החברה בעיקר ברמת המכירות, דהיינו ההכנסות וההוצאות, אך גם על תמחור תקין שמתייחס בצורה נכונה ומדויקת יותר לכוח האדם, חומרי הגלם, תפעול מכונות והוצאות תפעוליות נוספות. כאן יש צורך לבדוק גם את הקשר המתקיים בין אנשי המכירות והלקוחות, לוודא שהתזרים נותר חיובי ולהתמודד עם יתר האתגרים שהתעשייה עצמה מזמנת.

 

התייעלות הארגונית

באשר להתייעלות הארגונית, קיים מצב נפוץ במפעלים רבים שבו על פניו הדברים מתנהלים באופן תקין  לגמרי, אבל יש איזו תקיעות שהמפעל סובל ממנה ומקורה לא לגמרי ברור. הרבה פעמים היועץ יגלה כי מדובר בתקשורת לקויה בין מחלקת ייצור למחלקת השיווק, מה שמביא לאובדן של חומרי גלם, זמן וכוח אדם וגורם חיכוכים מיותרים.

 

זיהוי חולשות ובעיות

זיהוי חולשות ובעיות הוא החלק שמתמקד בכל נקודות התורפה והדרכים לחזק את כל הנקודות הללו. הנה לדוגמה, עובד בקו ייצור שלא רכש בקיאות מקסימלית לגבי המכונות או המכשור המקצועי שקיים ולכן לא מצליח למצות לחלוטין את חומר הגלם.

במקרים כאלו חשוב לבדוק את סביבת הייצור ולוודא שהיא מתאימה לתהליך הייצור עצמו. לעתים יתגלה כי אין תאימות טובה בין השניים, מה שכמובן יצביע על כך שהמפעל לא ממקסם את הייצור הפוטנציאלי שלו. ככל שהסביבה תותאם, כך אפקטיביות העבודה תשתפר ואיתה כל יעילותו של המפעל.

 

מפעל לוקה בתהליך הרכש שלו

אפשרות נוספת היא שהמפעל לוקה בתהליך הרכש שלו: מכונות מיותמות מעבודה, רכישה בזבזני מידי של חומרי גלם והיעדר פיקוח על תהליך ההזמנות הם רק חלק מהבעיות הכמותיות שכל מפעל נאלץ להתמודד איתן. כאן יהיה חשוב לנפק תחזיות צריכה וייצור על סמך הנחה של כמות והזמנות מראש ולשפר באמצעותה את תפוקת קווי הייצור, בד בבד עם רכש ממוטב ומוזל יותר.

 

חידוד נהלי העבודה

ומה בנוגע לחידוד נהלי העבודה? הנה למשל דוגמה לדרך שבה נהלים לקויים פוגעים במפעל: במפעל תעשייה מסוים השתרשו מנהגי עבודה שגרמו לבלאי ופגומים רבים בתהליך הייצור. כאשר הבחין היועץ העסקי בכמות רבה מידי של פגומים וזיהה שמקורם נובע מאותם הנהלים, הונהג שינוי גורף שהשפיע מקצה לקצה על הצלחתו של המפעל וזמן לא רב לאחר מכן גם על רווחיות.

 

יתרונות הייעוץ העסקי למפעל וחשיבותו

יועץ עסקי למפעל כפי שקראתם הוא הגורם שמשחרר את אותה תחושת תקיעות שקיימת במפעל ומאפשר לו לממש את מלוא הפוטנציאל הכלכלי שלו כדי למקסם רווחים. המטרה המרכזית היא לעבור ממצב של תקיעות לצמיחה ושגשוג, תוך התייעלות בכל המחלקות, תחומי הפעילות, הפרויקטים, ההתקשרויות העסקיות, התמחור, דוחות כספיים ועוד ועוד.

היועץ ידון בשלב הראשון על אפשרויות שונות לפעולה בנושא כמו שיפור התקשורת בין המחלקות השונות לבין מחלקת הייצור, מיטוב בקרת האיכות, בניית אסטרטגיה עסקית ושיווקית, פיתוח עסקי, שיפור יכולות הניהול, גיוס עובדים וכן הלאה. כל אחת מהאפשרויות הללו מגיעה בתוספת ניתוח יסודי מצד היועץ, שיגדיר מחדש את בסיס התנועה של המפעל והובלתו.

 

שינויים תהליכיים מהסוג הזה

כמובן ששינויים תהליכיים מהסוג הזה לא נולדים ביום בהיר אחד וגם לא יוכלו להתבסס רק על המלצה לאחר שהיועץ ביקר במפעל. מדובר בתהליך שנוצר בעבודה מחושבת, קפדנית ועיקשת, שמביטה על נתונים, כמויות, מספרים והישגים שהיו למפעל עד כה ושוקלת כיצד למקסם אותם.

ייעוץ עסקי למפעל
ייעוץ עסקי למפעל

יצירת תוכנית עסקית-כלכלית למפעל

משרד הייעוץ העסקי בונה עבור המפעל תכנית מפורטת המכילה את כל הפעילות העסקית, הבעיות שנותרו בכל רמה בארגון, פעולות נדרשות להגדלת הרווחיות, אתגרי השיווק מול מתחרים, שאיפות, חזון ומטרות. התוכנית העסקית מסבירה כיצד להגשים את החזון והמטרות הרצויות ומספקת במקביל פתרונות לכל הבעיות שהתגלו למשל שינוי בהיקף הפעילות של מחלקה מסוימת או תמחור מחדש של מוצרי המפעל.

 

יצירת תוכנית שיווקית ומכירתית למפעל

גורם נוסף וחיוני להצלחת המפעל הוא הפיתוח השיווקי שלו, מה שיסייע לו לזהות הזדמנויות לשיפור הרווחים ולאתר את קהלי היעד המתאימים לרכישה מהמפעל. תוכנית שיווקית תוכל לעזור למימוש תהליכי הפרסום המתאימים ביותר למפעל, לפרט כיצד יוכל ליצור שיתופי פעולה, למצוא שווקים חדשים שאפשר לפעול בהם ולהמשיך לפעול בצורה תקינה ומלאה מול קהל היעד הקיים.

האסטרטגיה השיווקית נוצרת מכוח תכנית ייחודית שתוכל לגעת גם בדרכי הפרסום והמכירות עצמם ותעניק לבעלי התפקידים הרלוונטיים במפעל ארגז כלים עשיר כולל תובנות מכוח ניסיון של שנים בניהול עסקים בשטח, דרכים ליצירת קשרים מול ספקים ולקוחות ומדיניות עבודה שתזניק את רווחי המפעל.

 

ליווי צמוד עם המון ערך מוסף

מלבד אלו היועץ העסקי למפעל מביא איתו המון ערך מוסף שיוכל לעזור למפעל לשפר את כישורי הניהול שלו מרמת ניהול המשמרת ועד לרמת ההנהלה הבכירה, להתייעל ברמת זמנים ופיקוח על מחלקות, יעדים וטיב הייצור, להניע את העובדים ולספק להם תמריצים כדי להגדיל את התפוקה, לייעל תקשורת בין צוות העובדים למנהליהם, לבחון את האצלת סמכויות ותהליכי קבלת החלטות.

כל אלו יספקו למפעל רוח גבית במכלול עצום של מישורים, בכולם יהיו תובנות והמלצות טובות ליישום בשטח, שיסייעו למפעל בשלבים מאוחרים יותר להתמודד גם עם אתגרים שיתקל בהם.

 

לסיכום

כמובן שמלאכתו של היועץ לא מסתיימת אחרי שנוצרת התוכנית העסקית והוא מביא לידי ביטוי את הרעיונות או ההמלצות שלו. הוא ממשיך ללוות את המפעל צעד אחר צעד, להישאר זמין לשאלות או בעיות שצצות מהשטח ולבדוק האם הביצועים בשטח עומדים בציפיות לאור התוכנית שנקבעה. כך המפעל ממשיך לשאוף להשיג את יעדיו ולהגיב בזמן לכל שינוי שיתרחש מבלי שהדבר יעורר פגיעה.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא