ייעוץ עסקי לחברות MVP

ייעוץ לעסקים משפחתיים

ייעוץ לעסקים משפחתיים נחשב לאתגר כפול: הוא אמור לספק מענה אסטרטגי וכלכלי יעיל בעידן של שינויים וגם לפתור סוגיות שבהן משתלבים באופן טבעי רגשות, תפקידים בתוך המשפחה, עמדות והחלטות. ייעוץ מהסוג הזה דורש מומחיות יוצאת דופן ונועד ליצור הצלחה ושגשוג עסקי-כלכלי לצד לויאליות משפחתית ומערכת יחסים תקינה מבחינה רגשית בקרב בני המשפחה השותפים.

ייעוץ משפחתי הוא אתגר לא קטן

מעט קשה לדמיין כיצד לפני שלושה או ארבעה דורות נברא העסק המשפחתי המשגשג הודות למספר פרוטות שאפשרו לצעירים שאפתנים ומלאי חזון לרכוש סוס ועגלה, או ניצול של קשר עסקי מפותח. עסקים בין דוריים אך גם כאלו שהוקמו כמפעל חיים בעת הנוכחית מהווים את מקור פרנסתה של כל המשפחה הגרעינית אך גם של אלו המצטרפים אליה – בני זוג, ילדים וצאצאים.

בתוך המשפחה כבסיס טבעי, מתפתחים גם יחסי קרבה ואמון. המשפחה אמורה להיות המקום שאליו מתנקזת הפעילות המשותפת אך גם הסודות העסקיים והשותפויות או הפעולות שמקבלי ההחלטות במשפחה אמורים לקבל. כמובן שזה הגיוני שיהיו בתוכה גם חילוקי דעות רבים, הנובעים ממעמד, עמדות וגם שינויים ארגוניים שמקורם בטבע הכלכלי המשתנה של העולם, או בכלל של אלו של הדורות הצעירים יותר.

 

ייעוץ לעסקים משפחתיים כפתרון כלכלי

כאן בדיוק מתבלט ייעוץ לעסקים משפחתיים כפתרון כלכלי יעיל:

גורם אובייקטיבי שמסוגל להנחות את המשפחה ולכוון אותה בעשייה העסקית, לספק ייעוץ שאינו תלוי קשר לגורמים בתוך המשפחה ולאפשר לה לפעול בצורה מאורגנת ויעילה מבלי לפגוע במרקם העדין והרגישויות שנמצאות בתוכה.

 

סוגי עסקים משפחתיים

אפשר למצוא מספר סוגים של עסקים משפחתיים, כל אחד מהם מחייב למידה לעומק של הפעילות העסקית והיכרות עם בני המשפחה.

 

עסק שהוקם על ידי בעל או בעלת עסק שהיו במהותם יזמים

הסוג הראשון ואולי גם המוכר יותר הוא עסק שהוקם על ידי בעל או בעלת עסק שהיו במהותם יזמים או בעלי חוש עסקי מפותח. הם יצרו אימפריה שלמה בעשר אצבעותיהם וצירפו אליה עם הזמן את בני משפחתם: אחים, דודים, בני זוג, ילדים ונכדים. סוג עסק שכזה הוא מעין חברה מסורתית בין דורית שהצליחה להפגין שגשוג והצלחה כלכליים לאורך שנים הודות להתמדה והיציבות.

חברה מהסוג הזה היא חברה שכל ערכי הניהול, המכירות והשירות שלה שזורים בתוך הקשרים הרגשיים שמקיימים בני המשפחה, מה שמציב אותה ביתרון אדיר מול עסקים אחרים. ערעור העסק עשוי להתרחש כאשר שרביט הניהול והשליטה בארגון מועבר לדור הבא, שאמור להבין לעומק את המהות והפעילות של אותה חברה וכתוצאה מכך לשמור על הקיים ובפרט על ההון המשפחתי.

ויחד עם זאת, תהליך שכזה מחייב התייעלות מצידה של המשפחה כולה והיא תידרש לפתיחות ונכונות לביצוע שינויים.

 

סוג אחר של עסק משפחתי

סוג אחר של עסק משפחתי הוא ההחלטה לפתוח חברה או עסק שהשותפים הניהוליים בהם אלו בני משפחה מסוימים: אב ובן, אחיות, גיסים וכדומה. כאן האתגר מופיע בדרך כלל כאשר השאיפות והמטרות העסקיות מתחילות להתממש וכל בן משפחה מעוניין "למשוך בחוטים" לכיוון שהוא תופס כאטרקטיבי ביותר.

צריך להתייחס באופן ייחודי גם למצב שבו אחד מבני המשפחה שוגה, כלומר מבצע טעות קריטית, או לא מצליח להשיג את המטרה המשפחתית שמצופה ממנו. הייעוץ העסקי למשפחה יכול לבחון את אותה הפעילות הלקויה ולהבין כיצד לתקן אותה, כיצד לשלב בין אותו בן משפחה כגורם חיוני לארגון ולגרום לו בסופו של דבר לפעילות תקינה המשולבת באינטרסים של העסק.

 

התייעלות הביזנס המשפחתי לאורך זמן

להבדיל מעסקים שבראשם עומד אדם שחי מבחינה משפחתית ורגשית במנותק מיתר הבכירים והעובדים בארגון שלו, בעסקים משפחתיים קשה ליצור דינמיקה של שינויים שמשולבת בתרחישי השוק: חברת דפוס משפחתית שהתקשתה ליצור את המעבר בין דפוס מסורתי לעבודה דיגיטלית, עסק מזון משפחתי שאמור לקבל החלטה לגבי פתיחה או סגירה של סניפים שמשליכה על בעלי תפקידים שהם גם בני משפחה, "ירושה" של עסק מסוים לאחד הילדים בניגוד לעמדת היתר וכן הלאה.

חברה משפחתית היא חברה שהתרגלה לעבוד באופן מסוים לאורך השנים ולכן מטבעה, היא לא נוטה להתייעלות עסקית. היא צפויה לערוך הרבה פחות שינויים מבניים במצבת כוח האדם ובדרך כלל תהיה חסומה יותר לחילופי דעות ורעיונות חדשים.

 

כיצד יוצרים שינוי בתפיסת העסק המשפחתי?

כדי ליצור ראייה ארגונית מפותחת ולנהל תהליכי עבודה נכונים ללא מהפיכות, קונפליקטים או תנודות בקרב השותפים המשפחתיים, נדרשת בנייה מסודרת של תהליכי עבודה ונהלים שמותאמים לבעלי העסק ומשפחתם ומתורגמים לפעילות עסקית יציבה ומפוקסת יותר.

 

בתהליכי ההתייעלות

בתהליכי ההתייעלות הללו נלקחים בחשבון גם ריבוי הגישות או הדעות שעשויים בני המשפחה להחזיק בהם והייעוץ שיקבלו יוכל לעזור להם להתגמש, לפעול טוב יותר לטובת הארגון עצמו ולהתאים את עצמם לשוק המשתנה בקצב אפקטיבי.

 

חשוב לומר

חשוב לומר שמדובר בתהליך שלם שנוצר בהדרגה ולאורך זמן. הוא בוחן את מכלול הצרכים הארגוניים, את העמדות של כל בני המשפחה ובכלל ואת נכונותם להתניע שינויים כדי ליצור תשתית חדשה לתהליכים ארגוניים ואסטרטגיים שאפשר לצמוח מהם וליהנות מרווחה כלכלית מוצלחת.

ייעוץ לעסקים משפחתיים
ייעוץ לעסקים משפחתיים

ייעוץ לעסקים משפחתיים בסכסוך

לא בכדי נהוג לומר שמשפחה כשלעצמה היא עסק נפיץ. כשלקלחת המשפחתית נכנסים גם כספים, רווחים ושאיפות, עשוי להיווצר כאוס ביישוב הדברים כך שהסכסוך עשוי להשפיע בסופו של דבר גם על גורלה של החברה כולה.

כך למשל, עשוי לפרוץ סכסוך בין גורמים במשפחה לגבי סמכויות הניהול שכל אחד מהם מקבל. אפשרות נוספת היא של מחלוקת בין שני צדדים בעלי משפחות משלהם לגבי התגמול או הרווחים שכל משפחה גרעינית נהנית מהם, או את מי מהילדים ובני הזוג צריך להעסיק (או לא) מפאת כישוריו. כל אלו מתרחשים עוד הרבה לפני סכסוכים מרים בנוגע לירושת העסק שעשויה לפרום גם את היחסים האישיים והרגשיים בסופו של דבר.

 

אף משפחה איננה חפה מסכסוכים

לאור כל אלה, צריך להבין שאף משפחה איננה חפה מסכסוכים. להבדיל מהתפיסה הרווחת בקרב משפחות רבות ש"להן זה לא יקרה", חשוב להודות שדברים מתרחשים גם "במשפחות הכי טובות" ולשם כך צריך להקדים תרופה למכה ולקבל ייעוץ שימנע מחלוקות בהווה ובעתיד. ייעוץ לעסק משפחתי יכתיב חוקים ונהלי עבודה מסודרים לכל תרחיש ומסוגל ליצור יציבות וביטחון לאורך זמן, לצד שקט נפשי ורווחה כלכלית מוגברים.

 

ייעוץ לעסק משפחתי – מתי נכון לקבל אותו?

אין זמן אחיד לקבלת הייעוץ, שכן חלק מהעסקים יעדיפו לקבל אותו עוד בשלבי הקמה ואחרים יפנו אליו כאשר מתגלעות מחלוקות ומתקיימים אתגרים שמצריכים ראייה מקצועית ואובייקטיבית. כמובן שעל מנת למנוע ככל האפשר מצב של סכסוכים, רצוי לפנות לייעוץ בכל זמן שבו העסק פועל בצורה יחסית נורמטיבית ולהניח "את כל הקלפים על השולחן" כדי לגשת לפתרונות הנכונים.

אין ספק שמשפחות שמשתפות, מדברות ומתווכחות ביניהן יצליחו לחשוף במהירות רבה יותר משקעים שונים ולטפל בהם ללא דיחוי. משפחות שמדחיקות קשיים וסוגיות רגישות נוטות להתכסחות בשלב מסוים שיהיה קשה יותר לטפל בה.

 

לסיכום

ולמרות החלוקה הגסה, אין באמת שני עסקים משפחתיים זהים. כל עסק ימצא פתרונות מותאמים, הסדרים ברורים שמתאימים רק לו ותכתיבי עבודה ואסטרטגיות שתואמים לראיית עולמו ונקודות המבט המשפחתיות. לעתים ההסדרים הללו נרקחים גם ברמה המשפטית, כדי שיהיה אפשר לשמור על ההשקפה של הדור המייסד אך לפנות מקום גם לדור ההמשך שיצטרך לקבל החלטות.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא