ייעוץ עסקי לחברות MVP

גישור עסקי – גישור מחלוקות בעסקים

סכסוכים עסקיים נמנים עם הסכסוכים הנפוצים ביותר בעולם, ובכלל זה בישראל. מערכת המשפט בישראל מתמודדת בכל שנה עם מאות, ואף אלפי תביעות אשר המשותף לכולן היא העובדה שהן מתמקדות בסכסוכים עסקיים. ההתמודדות הזאת מלווה מטבע הדברים בלא מעט קשיים, כולל נטייה להתארכות ההליכים המשפטיים.

מסיבות אלו ונוספות, לא אחת מעדיפים הצדדים לסכסוכים עסקיים לפנות מראש או בדיעבד להליכי גישור מחלוקות בעסקים. בשורות להלן נסביר בצורה ברורה מהו בעצם הליך גישור לעסקים, איך מתבצע התהליך בפועל, מי זקוקים לו ומהם היתרונות של הליך הגישור על פני ההליך המשפטי המסורתי.

מה זה בדיוק גישור עסקי ואיך הוא מתבצע?

גישור עסקי הוא הליך פתרון סכסוכים מחוץ לכולי בית המשפט. אנשי עסקים רבים בוחרים להסדיר את המחלוקות העסקיות, אם הן מתעוררות, באמצעות גישור ולא באמצעות הליך משפטי. זאת, כאשר הם לוקחים בחשבון מגוון רחב של שיקולים שאותם נסביר בהמשך המאמר.

עם זאת, זה המקום לציין כי פתרון מחלוקות עסקיות באמצעות גישור הולך ותופס את מקומו כאופן ההתדיינות המועדף בעולם העסקים. לא אחת כולל הסכם ההתקשרות העסקית בין הצדדים סעיף העוסק בפתרון סכסוכים עסקיים אפשריים ביניהם, ומציין בצורה מפורשת כי ברירת המחדל לפתרון הסכסוך הינה גישור מחלוקות בעסקים.

פנייה לגישור בעסקים יכולה להתקיים בין שני שותפים או יותר להליך עסקי כל שהוא. גישור יכול להתקיים בין עסק ללקוח, בין עסק אחד לעסק אחר, בין שותפים לעסק או בין עסק לבין ספק אחד או יותר. למען הסר ספק, יכול להיות יותר מצד אחד לגישור, הן בצד התביעה והן בצד ההגנה.

גישור עסקי - גישור מחלוקות בעסקים
גישור עסקי – גישור מחלוקות בעסקים

כיצד פועל מנגנון הגישור במחלוקות בין עסקים?

כאמור, על מנת שהליך גישור מחלוקות בעסקים יוכל להתקיים, חייבים כל הצדדים המעורבים בסכסוך עסקי להסכים לכך. לא ניתן להתחיל הליך גישור, אם אחד מהצדדים מעדיף לפנות לכיוון המשפטי. במקרים שבהם צוינה מראש אפשרות הגישור בהסכם ההתקשרות בין הצדדים, ברירת המחדל תהיה פנייה לגישור.

  • הסכמת הצדדים: בשלב הראשון אמורים, כאמור, כל הצדדים להסכים לכך שייעשה ניסיון לפתור את המחלוקת באמצעות הליך גישור.
  • בחירת המגשר: בשלב הבא בוחרים הצדדים את המגשר. חשוב שהבחירה תהיה מוסכמת על כל הצדדים ושהמגשר יהיה אדם בעל ניסיון עסקי מגוון ועשיר, חסר פניות וללא נטיות לצד זה או אחר. יש מקרים שבהם מגשר לעסקים נבחר מראש ומצוין בהסכם שנחתם בין הצדדים.
  • הליך הגישור: הליך שבו מגשר או מגשרת מוסמכת לעסקים יפעלו לקרב בין הצדדים ולייצר פתרון מוסכם, כפי שיוסבר בסעיף הבא. מאליו מובן שההסכם שיושג בסיכומו של עניין יכלול יתרונות וחסרונות לכל אחד מהצדדים.

 

זה המקום לחזור ולציין כי הליך גישור ביסודו איננו הליך משפטי. לפיכך יכול המגשר להיפגש עם כל אחד מהצדדים ביחידות. בנוסף, הפתרון המוסכם שהמגשר הגיע אליו איננו מחייב את הצדדים, עד לרגע שההסכם ביניהם נחתם. אחרי חתימת ההסכם, הוא מובא לאישור בית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין. מרגע זה, אף אחד מהצדדים לא יכול לערער על פסק הדין, אלא במקרים מיוחדים.

 

כיצד מתבצע הליך הגישור במסגרת שירותי גישור לעסקים וחברות?

הליך הגישור מורכב בדרך כלל מסדרה של פגישות של כל אחד מהצדדים עם המגשר. בפגישות הללו איש המקצוע המעניק שירותי גישור לעסקים וחברות מבהיר לכל אחד מהצדדים את האינטרסים של הצד השני. הבהרת האינטרסים מתבצעת בצורה אובייקטיבית, ללא קביעה ערכית או העדפה של צד אחד על פני הצד האחר.

בשלב הבא מגבש המגשר פתרונות אפשריים לסכסוך ומציג אותם בפני הצדדים. זאת, תוך הצגת הפתרונות כאמור עם ההתאמות הנדרשות שלהם לאינטרסים של כל אחד מהם. בשלב האחרון מתרגם המגשר את הפתרון המוסכם, אחרי ביצוע התאמות אחרונות, לכדי הסכם בר ביצוע. בשלב הבא, אחרי שהתקבלה הסכמת כל הצדדים, ההסכם מאושר על ידי בית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין.

 

מה היתרונות הפנייה לגישור עסקי על פני הליך משפטי סטנדרטי?

היתרון המובהק של הגישור על פני הליך משפטי, טמון בעובדה שהליך הגישור מוסכם על כל הצדדים, והוא כולל מרכיבים שכל אחד מהצדדים יכול לראות בהם הישג. הסכם הגישור נחתם ע"י כל הצדדים ללא כפיה, מה שמגדיל את הסיכויים לכך שהפתרון אכן ייושם על ידי הצדדים במלואו וללא ניסיונות התחמקות.

מגשר או מגשרת לעסקים יעשו ככל יכולתם לסיים את התהליך ללא מעורבות של בית המשפט, אלא בשלב אישור ההסכם הסופי. ככל שהמגשר משכיל לצמצם את הפערים בין הצדדים וככל שההסכם שמתגבש בתום התהליך יהיה מקובל על כולם, כך סיכויי ההצלחה של הליך הג/ישור יהיו גבוהים יותר. קיימת אינדיקציה ברורה לכך שפתרונות שהושגו באמצעות גישור יושמו במרבית המקרים ללא בעיות מיוחדות.

 

כל הסיבות לפנות לגישור מחלוקות בעסקים וחברות מול מגשר/ת מוסמכ/ת

יתרון חשוב מאוד של הליך הגישור, טמון בעובדה שהוא חוסך הליכים משפטיים אשר לעיתים מזומנות עלולים להימשך זמן רב ולעלות לא מעט כסף לשני הצדדים המעורבים בהם. לא בכדי קיימת נטייה של בעלי עסקים וחברות להחליט מראש על הליך גישור, שהוא קצר, ממוקד ולרוב גם מסייע בגיבוש פתרונות מוסכמים בין הצדדים למחלוקת, שהם חלופה ראויה לסכסוך שאחרת עלול להסתיים בפגיעה בכל המעורבים.

 

למי ניתן לפנות לטובת גישור במחלוקת עסקית?

גישור מחלוקות בעסקים מתבצע על ידי סבינה בירן, מגשרת מוסמכת ומנכ"לית משותפת. בחברת אם. וי .פי (MVP) ממשרדי הייעוץ העסקי המובילים בישראל. לסבינה בירן תואר שני במנהל עסקים, תואר ראשון במדעי המדינה, הסמכה בגישור של לשכת רואי החשבון והסמכת NLP.

בנוסף לפעילותה בתחום הגישור, פועלת בירן גם מנחה ומרצה בקורס דירקטורים במכללת תל אביב-יפו. במהלך שנות עבודתה הרבות בתחום הגישור לעסקים וחברות, הספיקה לצבור ניסיון עסקי עשיר ביותר ביישוב סכסוכים עסקיים מכל הסוגים בין ארגונים בגדלים שונים, הפועלים בענפי שוק מגוונים.

יותר מנשמח לעמוד גם לרשותכם ולסייע לכם להביא את המחלוקת העסקית שלכם אל פתרונה היעיל, ההוגן, המהיר והמשתלם לכל הצדדים. צרו קשר עכשיו.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא