ייעוץ עסקי לחברות MVP

פתרון סכסוכים עסקיים בגישור

עולם העסקים הוא ביסודו עולם קשוח, כוחני ולעיתים מזומנות גם אמוציונלי מאוד. לכן קורה לא פעם שסכסוך עסקי הופך לבעייתי וחורג הרבה מעבר למהות ולחשיבות האמיתית שלו. ככל שהסכסוך נפתר מהר יותר, כך חוזרים כל הצדדים לשגרה וממשיכים להרוויח. בשורות הבאות נרחיב מעט את היריעה בנושא התמודדות ומציאת פתרונות לסכסוכים עסקיים ונסביר למה פתרון סכסוכים עסקיים בגישור עדיף על כל פתרון אחר. 

מהו סכסוך עסקי ואילו סוגים של סכסוכים עסקיים שכיחים במחוזותינו?

סכסוך עסקי הוא סכסוך בין שני צדדים, על רקע פעילות עסקית וקשרים עסקיים ביניהם. להלן כמה דוגמאות אפשריות של סכסוכים עסקיים:

  1. סכסוך בין ספק ללקוח: סכסוך עסקי בין ספק לבין לקוח הוא הסכסוך העסקי הנפוץ ביותר. הסכסוך יכול להתרחש במספר מישורים. בין השאר, סכסוך עסקי יכול לפרוץ אם ספק לא סיפק את הסחורות שהובטחו, או אם הסחורות שסופקו לא היו הסחורות שהובטחו ללקוח. לחילופין, הסכסוך יכול להתחמם אם הלקוח לא קיבל את כל הסחורה שהזמין או שהספק ביצע שינויים שלא התבקשו על ידי הלקוח. לחילופין, סכסוך כספי יכול לפרוץ אם הלקוח לא שילם את מלוא המחיר עבור הסחורות. בדרך כלל, מדובר בשילוב כל שהוא בין כלל המצבים כאמור לעיל.
  2. סכסוך בין שני עסקים: סכסוך יכול לפרוץ בין שני עסקים, לרוב על רקע שותפות עסקית שאחד מהם (ולעיתים שניהם) לא מילא אחר התנאים שלה. זאת, כמובן, כאשר מדובר בתנאים העומדים בדרישות החוק. לעיתים, הסכסוך מתגלע כשאחד השותפים לא מעוניין להמשיך בשותפות, או לפעול בניגוד לתנאי ההסכם שנחתם בין הצדדים.
  3. סכסוך עם בעל תפקיד: לעיתים, סכסוך מתגלע בין העסק לבין בעל תפקיד, שנשכר במיוחד להשגת יעד ספציפי. הסכסוך עלול להתגלע אם קיימת מחלוקת בין הצדדים על השגת היעדים.

 

כל המקרים המובאים לעיל הם רק חלק ממגוון רחב של עימותים וסכסוכים הדורשים פתרון סכסוכים עסקיים בגישור. לעיתים קרובות הגישור מקצר את התהליך ומשיג תוצאות טובות. עם זאת, הגישור דורש הסכמה ותום לב מכל הצדדים.

פתרון סכסוכים עסקיים בגישור
פתרון סכסוכים עסקיים בגישור

מהן הדרכים לפתרון סכסוכים עסקיים?

גישור לפתרון סכסוכים עסקיים הוא בין הדרכים היותר מוצלחות שקיימות כיום בישראל ובכלל, להתמודדות עם מחלוקות הנוצרות על רקע עסקי ומסחרי. זהו מהלך המסייע במרבית המקרים למציאת פתרונות מוסכמים המתקבלים לשביעות רצונם של כל הצדדים. יחד עם זאת, ישנן כמה דרכים נוספות ומקובלות לפתרון של סכסוך עסקי:

  • דיון בין הצדדים: הדרך הראשונה, שלרוב אינה יוצאת אל הפועל, היא דיון בין הצדדים באשר לפתרונות אפשריים לסכסוך העסקי. עם זאת, ככל שהסכסוך אמוציונלי יותר וככל שמעורבים בו סכומי כסף גבוהים יותר, או לחילופין מוניטין של אחד השותפים העסקיים או שניהם, כך האפשרות לפתור את הסכסוך בדיון בין הצדדים היא קלושה יותר.
  • פתרון משפטי: פתרון אחד לסכסוך עסקי יכול להיות פתרון משפטי – הגשת תביעה של אחד הצדדים כנגד הצד השני. היתרון הגדול של פתרון כזה טמון בסופיות שלו. המשמעות היא שכל הצדדים מחויבים על פי חוק למלא אחר ההחלטות של בית המשפט. החיסרון, מנגד, הוא עצום – דיונים משפטיים נוטים להתארך מאד, מה שמותיר את כל הצדדים, בעיקר את הצד שאמור לקבל כספים, ללא פתרון עד למתן פסק הדין. אם אחד הצדדים מגיש ערעור, הדיונים יכולים להתארך עוד.
  • הוצאה לפועל: אם הסכסוך מתגלע סביב חוב של אחד הצדדים לצד השני, ואם לא קיימת אפשרות אחרת לגביית החוב, כי אז הפנייה לרשם בהוצאה לפועל לצורך גביית החוב היא בהחלט אפשרית. עם זאת, הפונה צריך לדעת שאם הוא פונה, גם גופים אחרים שלהם הנתבע חייב כסף יעשו את אותו הדבר. אם אחד מאלה הוא נושה מועדף, הוא יקבל תחילה את הכסף ורק לאחר מכן כל השאר. לרוב, פתרון באמצעות הוצאה לפועל איננו פתרון מיטבי.

 

לא אחת כוללים הסכמי התקשרות בין שני צדדים לעסקה, בחירה מראש של טיפול בסכסוך עסקי בגישור. הסכמה כזאת אומרת שהאופציה הראשונה אם וכאשר מתגלע סכסוך עסקי בין הצדדים, היא פנייה למגשר. רק אם וכאשר ברור שהמגשר לא יוכל להציע פתרון, או הפתרון שהציע איננו מקובל על אחד הצדדים, ניתן לפנות לכיוון המשפטי הטהור, על כל היתרונות והחסרונות שלו.

 

מדוע גישור בסכסוכים עסקיים הוא הפתרון העדיף?

הפתרון המועדף, במקרים רבים, הוא פתרון מחלוקת עסקית בעזרת מגשר. מדובר בבעל תפקיד שמוסכם על שני הצדדים בסכסוך (או כל הצדדים, במקרה של סכסוך מרובה צדדים). לרוב, מדובר במי שההכשרה שלו מאפשרת לו להבין את הבעיה ולהציע פתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים.

 

מהם היתרונות ומה החסרונות של גישור עסקי?

ניסיון לפתור בעיה בין שני גופים עסקיים או שני אנשי עסקים באמצעות מגשר עסקי, נועד מלכתחילה לנסות ולזרז את הפתרון של סכסוך עסקי כלשהו. אחת הבעיות של המערכת המשפטית בישראל, כפי שכבר הוזכר לעיל, היא הזמן הארוך שעלול לעבור בין מועד ההגשה של תביעה משפטית, לבין המועד שבו היא תידון בבית המשפט בפועל.

הניסיון מלמד שמדובר בתקופה ארוכה, שבמהלכה החייב איננו מעביר את הכסף, ואילו הזוכה לא מקבל אותו. בעקבות כך, לא מעט הסכמים בין שני צדדים  כוללים מלכתחילה סעיף המגדיר את הגישור כפתרון המועדף, במקרה של סכסוך עסקי.

להלן המאפיינים העיקריים של הליך הגישור שבעיקרם הם חיוביים ומועילים מאוד לעומת החלופה המשפטית של פנייה לערכאות:

  • מהירות: לרוב, הליך הגישור הוא מהיר מאוד ביחס להליך משפטי. מדובר במספר מצומצם של פגישות בין המגשר לבין כל אחד מהצדדים, שלאחריו הוא מגבש את הפתרון. מדובר בהליך שיכול להימשך מספר שבועות לכל היותר, לעומת זמן ארוך בהרבה בסכסוך משפטי.
  • שמיעת הטענות של שני הצדדים: נקודת המוצא של המגשר בכל סכסוך, היא שלכל אחד מהצדדים יש טיעונים משמעותיים לזכות העמדה שהוא נוקט בה. בניגוד למשפט, שבו פסק הדין נוטה בבירור לטובת אחד מהצדדים, ולעיתים מוציא אותו אשם, הרי שהמגשר איננו מחויב לפסוק. הוא יכול באותה המידה להציע פשרה, ששני הצדדים יכולים להיות מרוצים מחלק ממנה ולהיות לא מרוצים מחלק אחר שלה.
  • סופיות הסכסוך: מרגע שהפתרון שהציעה מגשרת לעסקים מקובל על כל הצדדים, הוא מופנה לבית המשפט ומקבל תוקף של פסק דין. כיוון שכך, ניתן להשלים את הביצוע שלו בתוך זמן קצר מאוד.
  • מענה הולם לתביעות ההדדיות: מטבע הדברים, פתרון סכסוכים עסקיים בגישור מעניק יתרונות וחסרונות לכל אחד מהצדדים. לעיתים מדובר בהפחתת חוב בתמורה להקדמת תשלום, ולעיתים בפתרון יצירתי אחר. בכל מקרה, אי הסכמה בין הצדדים או אפילו אי הסכמה של אחד מהם, עלולה להעביר את הדיון למסדרונות בית המשפט, מה שיעכב מאוד את הפתרון.

 

לסיכום

פנייה לפתרון של גישור עסקי היא הדרך היותר מקובלת כיום לפתרון סכסוכים עסקיים. מעבר למהירות ולפסיקה ששני הצדדים יכולים לחיות איתה, הגישור העסקי עשוי לסיים סכסוך מסחרי בלי ששני הצדדים נותרים עם טינה הדדית, והם יכולים לחדש את הקשר העסקי ביניהם או להמשיך אותו מהנקודה שבה הוא נפסק.

ייעוץ עסקי לחברות MVP

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא