אבחון מצב חברה – אנליזת שטח

חברת MVP עוסקת בתחום הייעוץ הכלכלי ומתמחה בחברות בסדר גודל בינוני. החברה הוקמה בשנת 2006 ומאז ביצעה עשרות תהליכי השבחה/ הבראה והצמחה של חברות. לאחרונה פורסמה הוראת בנק ישראל המחייבת חוות דעת מח' אנליזה, בקבלת החלטות אשראי בהיקף של 25 מיליון ₪ ומעלה. במאמר זה ידובר על אבחון מצב חברה – אנליזת שטח (field Audit).

 

דוח אנליזת שטח – אבחון בפורמט

אנו מתכבדים להציג בפניכם מוצר המהווה כלי עזר בקבלת החלטות אשראי לגבי חברות:

מתי רצוי לבצע אנליזת שטח?

  • כחלק מקבלת החלטות על הגדלת/ חידוש אשראי.
  • כחלק מקבלת החלטות לגבי המשך מתן אשראי או צורך בהקטנתו.
  • כחלק משאלת המימון שבה יש למפות את העסק מבחינת הזדמנויות עסקיות, חסמים, בעיות ניהוליות, פיננסיות ותפעוליות. 

 

מה כוללת אנליזת השטח?

הכנת דו"ח אבחון מפורט על מצב החברה ברמה העסקית, אסטרטגית, פיננסית ותפעולית. הדו"ח בוחן את תמונת המצב של החברה – פוטנציאל השוק והענף, מיצוב החברה בתוכו ויתרונותיה התחרותיים.

סורק את כלל פעילויות החברה ברמה התפעולית וממפה את כל הסיכונים בה.

 

ידע הוא כוח

אבחון מצב של חברה הוא כלי איכותי וכיום גם האמין ביותר שמנהל העסק יכול לקבל. אבחון זה מסייע לו להבין כיצד לנווט את החברה ומהם האמצעים העסקיים הזמינים שעומדים לרשותו באופן מדויק על מנת לקבל החלטות בנוגע לעסק. 

כאשר הצורך הוא בקבלת אשראי נוסף ובייחוד לאור העובדה שאישור זה מותנה בהחלטתה של וועדה מטעם הבנק, חשוב לוודא שהחברה פועלת כשורה בכל המישורים ומסוגלת להפגין מצג חיובי. 

אנו נבצע עבורכם אבחון עסקי יסודי ומעמיק המתייחס לתפקוד החברה בשלושה מישורים חשובים:

עסקי-כלכלי, מימוני ותפעולי. אנליזת השטח המכילה את כל אלו תאפשר לכם לקבל תמונה עדכנית ומדויקת ביותר של מצב העסק ולהבין מהן ההמלצות המקצועיות לשינויים ושיפורים בטווח הארוך והקצר. לקוחותינו ב-MVP נהנים גם מליווי עסקי אקטיבי שמעניק תמיכה גם לאחר ניתוח המסקנות מהדו"ח. 

 

מה כולל אבחון מצב חברה?

 

ניתוח עסקי-כלכלי

זהו ניתוח שמתבסס על כל הדוחות הכספיים והחשבונאים של החברה לרבות דוחות רווח והפסד, תזרים המזומנים, נזילות, חלוקת התקציב לטובת פעילויות עסקיות שונות, מוסר התשלומים לספקים, נושים ומוסדות, גבייה מלקוחות, הרכב נכסים ועוד. במובן העסקי של הניתוח, מבוצעת סקירה לגבי תחומי הפעילות העסקיים המרכזיים לרבות ניתוח השוק והרגולציה שבו.

 

ניתוח תפעולי

כאן נבדק כל המבנה הארגוני הכולל את מבנה הבעלות והניהול, תשתיות הארגון הקיימות כולל מערכות המידע שלו, מדיניות ונהלים לגבי משאבי אנוש ותהליכי עבודה וכל היבט שנוגע לתפעול היומיומי השוטף של החברה.

בדיקה זו מתייחסת גם לאופן ניהול המלאי, ההפצה, התנהלות מול לקוחות, היבטים בייצור, הבנת צרכי החברה לאור מצבה בשוק ומצבו של השוק עצמו. 

 

ניתוח מימוני

זהו החלק שמתייחס באופן מרכזי יותר לתנאי קבלת האשראי הבנקאי. כאן ינותחו מבנה ההון והחובות של החברה, הרווחיות שלה לעומת מצבה הנזיל, הלוואותיה וכושר החזר הלוואותיה, הגורמים שמשפיעים על מבנה ההון בחברה, עמידה בתנאים פיננסים ובעלויות ועוד. 

בדו"ח יצוינו גם המלצות לשיפור מערכת היחסים עם המוסד הפיננסי הרלוונטי, גופים שהעניקו לחברה מימון או שהשקיעו בה, ספקים ונושים. כמו כן, קיימות המלצות ייעול לצמצום הוצאות המימון כך שהאשראי של החברה יצליח לקשר בין פעולותיה הפיננסיות התקינות לבין ההיבט התפעולי שלה.

 

הדרכים לשיפור העסק מבחינה תפעולית ופיננסית

אתם כמובן מעוניינים בעסק גדול ומשגשג, שנהנה מלקוחות נאמנים וחדשים שמסתקרנים מהפעילות ולמקסם הכנסות ורווחים. אתם מעוניינים לממן יותר עובדים, להקצות יותר תפקידים ניהוליים שיפנו מכם עומס, לרכוש יותר ציוד, לשווק טוב יותר לפתח את העסק הלאה. בקיצור, להתקדם.

אבל האם לגדול נועדתם? לא בהכרח. יש לא מעט חברות שאין להן עניין להפוך לתאגידיות, אבל בהחלט מעוניינות למכור יותר. הן מעוניינות למכור מוצרים ושירותים חדשים לכמה שיותר לקוחות במה שנקרא "צמיחה אורגנית" או שיש להן כוונה להימכר או להתמזג במה שקרוי "צמיחה בלתי אורגנית". אלא שבסוג הצמיחה הראשון אנו עוסקים ולכן חשוב להבין כיצד צומחים נכון.

משמעות הצמיחה היא שאתם למעשה רוצים לעלות כיתה וערוכים לקראתה, אך כעת עליכם להבין האם תוכלו לעשות זאת באופן רווחי ולאורך זמן, מה שקובע את הפוטנציאל העסקי שלכם. 

שאלת הפוטנציאל העסקי היא כמובן דרך טובה לקבל החלטות שנוגעות לקבלת או אי קבלת האשראי ולכן שווה לחשוב עליה לפני שמגייסים מימון בסדר גודל משמעותי. למעשה, שאלה גדולה זו מחולקת לארבע שאלות קטנות:

 

מהו מנוע הצמיחה שלכם?

במילים אחרות, האם יש לכם מוצר או שירות שמושך לקוחות פוטנציאליים? מהן התועלות שאתם מספקים ללקוח בהשוואה לחברות אחרות והאם המודל שלכם טוב מספיק על מנת שאחרים לא יחקו אותו?

 

האם הארגון ערוך לתמיכה בצמיחה?

עסק הוא מערכת מורכבת, שעוצבה על מנת לספק תועלות שונות אך באופן עקבי. עסק הופך לחברה ממש כאשר היזם או הבעלים מייצר מנגנון שמספק את התועלת הזו ללקוחות באופן אוטומטי למדי, תוך שמירה על עלויות מינימליות ככל האפשר. ולכן ארגון שערוך לתמיכה בהתרחבות או הפיתוח הוא ארגון שעובד באופן מסודר ומכיל מדיניות פיקוח מסודרת. 

מעבר לכך, עליכם להבין האם החברה פועלת באופן קואופרטיבי מול כל חלקיה הארגוניים: מחלקת המכירות, הייצור, השירות, ההנהלה וכדומה. בנוסף, חשוב להבין האם הצמיחה תפיק תועלת שמשביחה ערך עבור בעלי המניות. 

 

האם ההתפתחות העסקית תהיה מגוונת ואפקטיבית?

כל ענף במשק נהנה מאמצעי צמיחה טיפוסיים אחרים. עסקים יצרניים למשל, צומחים כאשר הם בונים לעצמם רשת מכירה או הפצה ישירות לרשתות שונות או לקניינים של לקוחות גדולים. עסקים מתחום הפיתוח מוכרים רישיונות שימוש. עסקים קמעונאיים צומחים כאשר הם פותחים חנויות נוספות בזכיינות או חנויות סחר מקוון. עסקים מתחומי השירות מקימים סניף או מוכרים זיכיון. 

כאן השאלה הנשאלת היא האם אותו "מנוף" צמיחה משתמש כעת בצורה נכונה בכל הערוצים שלו? הרי בנייה שגויה של מודל זכיינות לדוגמה עלולה לגרום לקריסה עסקית מהירה של החברה. 

 

האם החברה שלכם מבוססת כמותג חזק כלפי פנים וחוץ?

אם הלקוחות יודעים למה לצפות מכם בכל המובנים, מזל טוב. סימן שיש לכם מותג. וגם אם הם אינם יודעים אבל השם שלכם כבר ידוע ומוכר, הרי שזהו מותג. 

מותג חזק מבפנים ומבחוץ הוא עניין קריטי לחברה שמעוניינת להצליח. היא אמורה להיות בעלת ערכים קריטיים מאוד לגבי תרבות ארגונית, זהות הארגון, חזון, הגדרה ועוד. כאן חשוב להבין במדויק מי החברה, למה היא שואפת, מה בדיוק היא עושה ובפרט מה שהיא עושה עבור לקוחותיה, איך החברה פועלת ומה חיוני להצלחתה.

כמובן שיש כאן שאלה לא רק החוצה אלא גם פנימה:

האם עובדי החברה מזדהים עם האלמנטים שהחברה מגדירה ומרגישים תחושת שייכות, האם הם נלהבים מהעשייה ומתגאים בה. כמובן שחברה שיש בה סתירה בין תפיסת המיתוג כלפי פנים וחוץ סובלת מלא מעט קשיים שחשוב לטפל בהם עוד הרבה לפני שלב הצמיחה. 

אם התשובות שלכם לשאלות הללו חיוביות ומציגות תמונה עסקית ברורה לגבי המשך פעילותכם, הרי שתוכלו לצפות לאבחון מצב חברה שבו אין הפתעות וניתן לגשת כעת לקבלת האשראי להרחבת פעילותכם. אם התשובות הן לא, לפחות ידוע לכם כעת במה חשוב לטפל לפני כן ומה בדיוק עליכם לעשות.

חברת MVP עוסקת בתחום הייעוץ הכלכלי ומתמחה בחברות בסדר גודל בינוני. החברה הוקמה בשנת 2006 ומאז ביצעה עשרות תהליכי השבחה/ הבראה והצמחה של חברות. לאחרונה פורסמה הוראת בנק ישראל המחייבת חוות דעת מח' אנליזה, בקבלת החלטות אשראי בהיקף של 25 מיליון ₪ ומעלה.

אנו מתכבדים להציג בפניכם מוצר המהווה כלי עזר בקבלת החלטות אשראי לגבי חברות.

אולי יעניין אותך גם:

ייעוץ עסקי

ייעוץ כלכלי

אם. וי .פי בי הינו משרד לייעוץ עסקים מהמובילים בארץ בניהולם של סבינה בירן וג'קי אהרן.

לוקחים את העסק שלך
צעד אחד קדימה!

השירותים שלנו
מידע נוסף בנושא